Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för ingång till hönshuset?  (läst 5165 gånger)

Sallad

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
Vad har ni för ingång till hönshuset?
« skrivet: 27 nov-15 kl 18:58 »
Hej
Hönsen har fått ny fin, isolerad, bostad och nu undrar jag hur ni gör med ingången? Har ni något kattlucke-likt  så det inte kommer in så mycket kalluft eller låter ni det bara vara ett hål i väggen?
Värmlänning som flyttat runt och runt och sen hamnat i Västergötland med sambo, jakthund, produktionskaniner, häst och en råttjägare.

JSRosen

  • Inlägg: 63
    • Blekinge
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 20:59 »
Hej
Hönsen har fått ny fin, isolerad, bostad och nu undrar jag hur ni gör med ingången? Har ni något kattlucke-likt  så det inte kommer in så mycket kalluft eller låter ni det bara vara ett hål i väggen?

Hej! Jag har en Giljotin-lucka på utsidan med en lina som jag drar i för att den ska öppnas. Jag har även en lucka på insidan med gångjärn, typ liten dörr.
Jag har två för att kunna stänga båda när det är väldigt kallt och för att kunna öka säkerheten mot tex grävling. Sommartid används bara giljotin-luckan.

Att inte ha någon lucka att stänga för att minska drag skulle jag inte rekommendera.

Pullarius

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 22:19 »
Hej!
För att minska draget har jag plastremsor hängande i lucköppningen.Det gör stor skillnad. Mina remsor är 4cm breda och är klippta ur ett ark av bubbelplast. För att snabbt lära hönsen att ta sig igenom remsorna så tejpar jag upp 3-4 st i mitten så att det blir en glipa som dom kan sticka in huvudet genom. Det fick jag även göra i somras för att kycklingarna skulle våga sig igenom. Dom lär sig fort.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #3 skrivet: 27 nov-15 kl 22:51 »
En öppning i lagårdsväggen där hönsen kan gå in å ut själva, sen en automatisk öppnare/stängare som stänger och öppnar på förinställda klockslag och eller skymmningsrelä.

Sallad

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #4 skrivet: 11 dec-15 kl 11:22 »
Tack för tipsen!
Lucka för att stänga helt har vi, missade att skriva det, ska ha bubbelplast liggandes så det får bli remsor :)
Värmlänning som flyttat runt och runt och sen hamnat i Västergötland med sambo, jakthund, produktionskaniner, häst och en råttjägare.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #5 skrivet: 11 dec-15 kl 19:41 »
Lite jobbigare att göra än bubbelplast, och kanske inte lika effektivt, men troligtvis hållbarare: Vi har gjort vad vi kallar en "foajé", en trälåda vi har satt framför luckan, utanpå huset, med ena sidan öppen, så hönsen måste svänga 90° för att gå ut. På så vis kan det inte blåsa rakt in i hönshuset.

Lådan är djup och hög som ett rede och ungefär dubbelt så bred. Taket är öppningsbart för enkel rengöring.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Mats

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-16 kl 20:43 »
Hej.
 Hade som Henrik skrev  när jag hade höns , den satt ca. 40 cm. ovan mark och inne golv. När man har luckan så blir det ingen blåst rätt in och inget golvdrag .Hade en djupbädd av halm inne . Inner taket var bara 25 cm. glasull som luften drog sakta igenom .
Mvh Mats

www.hedangen.n.nu

  • Inlägg: 39
    • Västergötland
    • Hedängens Allehanda
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #7 skrivet: 24 jan-16 kl 19:39 »
Vi har också en typ av sluss som hönsen får gå ut genom. När de går ut från hönshuset så kan de välja att gå höger eller vänster för att komma ut i hönsgården. Detta har fungerat väldigt bra och vi har inte upplevt att det någon gång blåst rakt in i hönshuset, väldigt omtyckt av våra höns!
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #8 skrivet: 23 apr-16 kl 23:43 »
Om det är minusgrader i hönshuset så att vattnet fryser, hur ofta ska man ge vatten under ett dygn då?

Jag har tänkt ha en värmelampa (keramik) när det blir riktigt kallt, men skulle ändå vilja veta om det räcker med två ggr/dygn eller om det behövs oftare.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad har ni för ingång till hönshuset?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-16 kl 17:13 »
När det varit riktigt kallt ute så  vattnet fryser har jag slagit ur isklumpen på morgonen och givit nytt kallt vatten. Sen har jag gått ut vid tretiden och gett nytt vatten igen. Då har dom kunnat komma åt vatten hela dagen.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser