Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda gammal vedpanna effektivast  (läst 7778 gånger)

sneksnex

  • Gäst
Elda gammal vedpanna effektivast
« skrivet: 27 nov-15 kl 13:50 »
Hej!

Jag har nyss blivit med hus och i källarn står en gammal vedpanna. Systemet är självcirkulernade med gamla grova rör och det finns ingen acctank.

Men jag undrar hur eldar man smartast? Tycker det går åt så mycket ved, blir så mycket bärande när förrådet ska fyllas på. =)
Är det smartare att fylla pannan full och tokelda eller att gå ner och lägga på några få vedträn ofta? Att "pyrelda" med strypt tilluft vill jag inte hålla på med av miljöskäl.

Och på mornarna är det ganska kallt även om jag eldar innan jag lägger mig. Radiatorerna känns kalla på mornarna.
Antar att pannan ger en kylande effekt när värmen är borta och kall luft kyler radiator vattnet på vägen genom pannan ut genom skorstenen. (finns en utomhus-tillluftsventil i källaren så inte varmluft från våningen över ska sugas ut genom pannan)

Ska man stänga spjället på kvällen innan man lägger sig för att förhindra det? Då måste man ju sluta elda ganska tidigt för att inte riskera att det ligger glöd och ryker in tänker jag. Eller räcker det med att man stänger till-luftsventilerna till pannan?

Hur gör ni?

mvh

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 14:22 »
Det enklaste, och vad du definitivt bör sätta dit, är en dragluckestängare. När pannan kallnar för att det inte brinner längre så stänger den dragluckan så du slipper kyla ut pannan i onödan.


Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 19:03 »
Du ska i varje fall varken tokelda eller pyrelda. Jag tycker att du först och främst skall installera en dragbegränsare så du får ett stabilt drag.Sen lära dig hur den fungerar.Det är en gammal panna så du kan inte räkna med att få den lika effektiv som en ny,men du kan göra den effektivare genom att hålla koll på rökgastemperaturen.En acktank är bra ! Som tillåter att du kan elda jämnare .Men den ska inte vara för stor så du måste elda hela dan, för skorsten blir väldigt varm då.Kolla om du kan sätta in bafflar som sänker rökgastemperaturen.

sneksnex

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #3 skrivet: 27 nov-15 kl 21:15 »
Hej!

Jag tror pannan har en dragluckestängare, det sitter en "arm" som det hänger en kedja från, på den kan man ställa in ett vred som går från 30-100. Antar at kedjan ska hakas fast i dragluckan. Men hur funkar den? Rör den sig armen utifrån en tempgivare eller? Vad betyder sifforna och ska man haka fast luckan i stängt läge eller max-öppet?
Jag har använt en liten kil istället för att hålla till-luftsluckan öppen.

Sen så sitter det en tallricksventil på luckan där man slänger in veden, gubben sa att den skulle vara öppen, ska den verkligen vara det? Då spelar det ju ingen roll om till-luftsluckan stängs automatiskt när det brunnit ut väl?

Acctank gå inte tyvärr, finns ingen plats och vill inte bygga bort självcirkulationen.


mvh

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #4 skrivet: 27 nov-15 kl 21:34 »
Det jag pratar om är en dragbegränsare! Den luckan du pratar om stryper luften till pannan så den inte ska koka.Om du eldar i pannan så den blir 80gr så justerar du kedjan så luckan precis stänger för att undvika att det kokar.Men skulle det koka så har du lagt i för mycket ved.Så har du koll på det så är en träpinne att föredra.Snurrventilen är för att elden ska få sekundär luft för att lågorna ska brinna färdigt.  https://www.youtube.com/watch?v=1vx-mTlE5Fg

sneksnex

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #5 skrivet: 27 nov-15 kl 22:02 »
Ok, ja en sån dragregulator verkar intressant, men det får bli en framtida investering isf.

Men jag är nyfiken på den här kedjan med armen. Det heter tydligen också dragregulator om man googlar. En sånhär är det:
http://www.rinkabyror.se/artikel/dragregulator/

Jag begriper dock inte hur den funkar eller hur den ska "kalibreras", i vilket läge ska kedjan hakas på etc. Kan inte hitta några klara instruktioner om de på nätet heller.

Men om jag förstår dig rätt så är den inte till för att stänga dragluckan när elden brunnit ut för att förhindra nedkylning, utan det är till för att strypa luftflödet när pannan blir en viss temp för att strypelda?


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #6 skrivet: 27 nov-15 kl 23:33 »
Japp, men den kan du rigga så att dragluckan slår igen när pannan börjar sjunka i temperatur och alltså vill öppna dragluckan igen. Den pannan jag hade en sådan på så låg kedjan från termostatarmen ett varv runt en rund pinne på väg ned till dragluckan. Kedjan var fäst i termostatarmen med en magnet och när armen började gå uppåt igen när det brunnit ut så orkade inte magneten hålla sig kvar när luckans vikt med friktionens hjälp runt pinnen höll emot. Luckan slog igen. De första gångerna vaknade jag av smällen, men sedan blev det ett ljud man inte reagerade på.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #7 skrivet: 28 nov-15 kl 10:55 »
Du får hålla isär begreppen . Drag begränsare och regulator.  En stängnings automatik kan du göra med en magnet tex eller en krok på luckan så när kedjan lyfter nog mycket så ramlar kedjan av .

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #8 skrivet: 28 nov-15 kl 20:45 »
Dragreglatorn är en effektiv grej för din eldning. Om du gör så här så bör det fungera. Det här ska du göra på en kall panna. Ställ vredet på 70grader sträck på kedjan öppna dragluckan sätt ett uträtat  gem som bildar ett z i hålet på dragluckelyftaren haka i kedjan. När du nu eldar och temperaturen stiger i pannan stänger dragluckan helt när temperaturen i pannan nått 70 grader. När dragluckan är helt stängd ska kedjan hoppa ur gemet. Du får provelda så du får det att fungera, Z-at ska ha en pinne rakt upp när luckan är stängd. När du nu eldar och pannan blir varm kommer dragluckan att stängas och kedjan att hoppa ur så att luckan förblir stängd när pannan svalnar, och du slipper genomdrag som kyler. Du kan nu göra så här att du tänder i pannan innan du går hemifrån på morgonen du kan också stoppa in ved innan du går till sängs, och få en helt annan värmehållning. Du får anpassa vedinläggningen så pannan blir 70grader och stänger.
kretslopp

sneksnex

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #9 skrivet: 29 nov-15 kl 14:40 »
Dragreglatorn är en effektiv grej för din eldning. Om du gör så här så bör det fungera. Det här ska du göra på en kall panna. Ställ vredet på 70grader sträck på kedjan öppna dragluckan sätt ett uträtat  gem som bildar ett z i hålet på dragluckelyftaren haka i kedjan. När du nu eldar och temperaturen stiger i pannan stänger dragluckan helt när temperaturen i pannan nått 70 grader. När dragluckan är helt stängd ska kedjan hoppa ur gemet. Du får provelda så du får det att fungera, Z-at ska ha en pinne rakt upp när luckan är stängd. När du nu eldar och pannan blir varm kommer dragluckan att stängas och kedjan att hoppa ur så att luckan förblir stängd när pannan svalnar, och du slipper genomdrag som kyler. Du kan nu göra så här att du tänder i pannan innan du går hemifrån på morgonen du kan också stoppa in ved innan du går till sängs, och få en helt annan värmehållning. Du får anpassa vedinläggningen så pannan blir 70grader och stänger.

Det ska jag prova! Tack så mycket för förklaringen!

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #10 skrivet: 03 dec-15 kl 19:31 »
Hej,

Helt novis. Blev dock intresserad av er diskussion. Jag lägger upp ett litet scenario och ser vad ni skulle gjort/tänka

Liten vedkamin, 500x300x300 mm ca. Vattentank ovanpå ca 12L. Husvagn med vattenburet system inkl cirkulationspump. Kan ha kamin i förtält. Vill gå off grid.

Så... hit me :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #11 skrivet: 03 dec-15 kl 22:55 »
Att ha kamin i förtält är att elda för kråkorna. Jag skulle definitivt ha kaminen inne i vagnen, och skaffa/modifiera/bygga nytt en vattenmantlad kamin så den går att klämma in utan att det tar sig i väggarna. Sedan så skulle en större ackumulatortank stå på önskelistan, ett par hundra liter, gärna i aluminium eller rostfritt så den går bra att tömma om man kör långt.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #12 skrivet: 04 dec-15 kl 07:52 »
Absolut, förstår dig. Svårt att åka iväg då bara :) Hört talas om Bug Out Location? Håller på med ett litet projekt i överlevnad. Vilket inte behöver betyda någon högre standard.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #13 skrivet: 04 dec-15 kl 09:39 »
Slog upp Bug Out Location, och vad jag förstår så handlar det om att ha ett ställe att dra till när skiten träffar fläkten. Du väljer att ha boendet mobilt för att kunna dra dit det där det skvätter minst.


trailerprojekt

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #14 skrivet: 04 dec-15 kl 12:44 »
Slog upp Bug Out Location, och vad jag förstår så handlar det om att ha ett ställe att dra till när skiten träffar fläkten. Du väljer att ha boendet mobilt för att kunna dra dit det där det skvätter minst.

:) helt rätt. Det gör att jag vill försöka nyttja befintlig teknik, som du så klokt nämner. Dock behöver den skalas ner och kombineras med annan, också nerskalad. För att tillsammans bli nära 100%.

Hur reagerar olika typ av ved vid eldning?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #15 skrivet: 04 dec-15 kl 15:28 »
Hur reagerar olika typ av ved vid eldning?

Vanligtvis brinner den förr eller senare upp :)

Nåja, allvarligt talat, ved har många olika egenskaper i olika avseenden, vad tänkte du på mer specifikt?
Man kan behöva skilja på både olika trädslag, ved från olika delar av trädet (grenar, övre/nedre del av stam, rötter), ved från äldre eller yngre träd osv.  Om trädet är självdött och har torkat på rot eller avverkats och därefter (förhoppningsvis) har fått torka innan det ska eldas. Om veden är frisk, rötskadad eller mycket gammal. Osv osv.
Det finns tidigare trådar om ämnet!

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #16 skrivet: 04 dec-15 kl 19:39 »
Tack, ska grotta ner mig i det. Detta är just vad jag vill ha fram. Dess olika egenskaper.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #17 skrivet: 05 dec-15 kl 10:30 »
Skall man vara oberoende så är det bäst om kaminen går på vilken ved som helst. Det gör de ju i och för sig, men inte alltid lika bra. Sedan är det ju skönt för nattsömnen om man har ackumulerande funktion (vattentank) eller att kaminen kan brinna sakta med stort vedilägg.

Hektor

  • Gäst
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #18 skrivet: 05 dec-15 kl 12:19 »
Kolla så termostaten i dragregulatorn är riktig. De höll ju inte i evighet
« Senast ändrad: 05 dec-15 kl 21:18 av Hektor »

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Elda gammal vedpanna effektivast
« Svar #19 skrivet: 05 dec-15 kl 21:02 »
Vi kan ju börja ed och fråga vad är det för slags panna? Fabrikat? Och är det en panna med inbyggd varmvattenberedare. Du skriver även självcirkulation,då förstår jag att det är tvårörssystem,men nog bör det väl endå sitta en cirkulationspump på returröret från radiatorerna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser