Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk höna?  (läst 3974 gånger)

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
sjuk höna?
« skrivet: 26 nov-15 kl 11:45 »
Hej,

vi har bara haft våra höns några månader och har därför inte så mycket erfarenhet.

Idag ser en av våra hönor jättehängig ut, alldeles ihoptryckt: hon har stjärtfjädrarna nedåt och halsen intryckt. Ibland lyfter hon upp huvudet och liksom "kippar" med näbben. Hon var sist ut ur hönshuset på morgonen och ville inte gå ut med de andra i trädgården när jag öppnade dörren till hönsgården. Detta är inte alls likt henne. Igår var hon ute och sprang med de andra i trädgården och så sent som i förrgår lade hon ägg.

Jag har ju inte varit där hela tiden men jag har inte sett henna äta eller dricka. Hon sitter/ligger ute för sig själv.

Sedan någon månad tillbaka så har hon tappat en del fjädrar på huvudet och halsen. Kan det vara någon slags parasit eller ruggar hon bara? Fram tills idag har hon ju ändå verkat pigg och lagt ägg, och eftersom de andra inte har tappat några fjädrar (de är alla födda i år) så har jag utgått från att det bara hon som ruggade. Hon är två-tre år tror jag.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: sjuk höna?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 13:51 »
Innan det kommer en massa gissningar här om vad det kan vara för något så bör du isolera hönan eller hålla den avskild från den övriga gruppen tillsvidare, när det ser slitna ut, är för sig själva och har "andningsbesvär" så är min erfarenhet att det är ett dåligt tecken.

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-15 kl 14:48 »
Tack för svar!

Föreslår du isolering för att ge henne lugn och ro eller för att minska sprittsmidningen om hon är sjuk? Eller både och kanske?

Det är en liten flock, tre hönor och en tupp så det är ganska lugnt i vanliga fall.

Nu när jag tänker efter så minns jag att jag flera gånger sett henne de senaste dagarna dra upp ett ben och bara stå på det andra. Kan det kanske hänga ihop? Tänker att hon kanske har ont i benet? Eller de kanske gör så ibland nu när det är kallt bara?

Jag gick precis ut i hönsgården för att se hur det var med henne. De är inte handtama så när jag närmade mig tog hon snabbt några kliv därifrån. Det ser jag då nästan som ett posivit tecken eftersom hon annars varit väldigt stilla hela dagen. Det är bäst att invänta kvällen om vi vill undersöka henne, för då borde det var lättare att ta henne från sittpinnen (om hon nu kommer upp där).

Så svårt att veta vad vi ska göra i detta läge. Vi vill ju inte att hon ska ha ont.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: sjuk höna?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 15:40 »
Dels för hennes egen skull men även för att ev klara de andra från att bli smittade, luftvägsskjukdomar (om det nu är det) kan vara besvärliga.

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 19:47 »
Hon gick inte in med de andra i hönshuset med de andra när de blev mörkt, så jag bar in henne och lade henne i en låda i vedboden så länge. Hon har tillgång till mat och vatten men jag vet inte om hon fått i sig något av det. Nu har jag varit ute två gånger och gett lite yoghurt med spruta direkt i munnen, andra gången var det lite lättare att mata henne, men totalt sett är det ju bara någon matsked som hon fått i sig. Hon är lite smutsig kring kloaken, bajset ser ut som crème fraîche nästan.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: sjuk höna?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-15 kl 20:00 »
Sjuka djur behöver värme, lugn och god mat. Om en höna är sjuk ska hon inte behöva ta av sina sinande krafter för att hålla värmen. Ta in hönan i stugvärmen och försök fresta henne att äta något, vad som helst som hon kan tänkas pilla i sig. ex burkmajs, solrosfrön, keso, ost. Lite honung eller druvsocker i vattnet kan också ge energi så hon orkar äta. Vitaminer är också bra att ge.
Ruggning kan göra dem försvagade då det går åt mycket energi att bilda nya fjädrar, ofta sjunker en ruggande höna också i rang vilket kan göra att hon inte får tillräckligt med mat.
//Torry

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-15 kl 20:42 »
Tack Torry!

Nu är hon inne i badrummet istället och vi har bullat upp med godsaker runt henne. Hoppas verkligen att det är ruggningen som du säger och att hon kommer tillbaka. Förra ägaren var också inne på ruggning och sa att de kan reagera väldigt olika när de ruggar.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: sjuk höna?
« Svar #7 skrivet: 26 nov-15 kl 21:24 »
Håller tummarna att hon piggnar till.
Skriv gärna hur det går.
//Torry

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-15 kl 08:58 »
Tack Torry!

Jag fick i henne lite yoghurt igår kväll men jag tror inte att hon har ätit av något annat vi lagt fram. Hon klarade i alla fall natten och verkar vara i samma skick som igår. Imorse när jag provade med yoghurt vände hon sig dock bort. När jag bytte till torrt strö under henne såg jag att hon hade bajsat lite grön-vitt bajs. Finns det något annat vi kan prova? När jag läser på nätet undrar jag om det inte rör sig om coccidios.

"Djuret äter och dricker dåligt, burrar upp sig och står och hänger med sänkt huvud, vingar och stjärt"

Torry

  • Inlägg: 931
SV: sjuk höna?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-15 kl 09:47 »
Är det coccidios måste hon få antibiotika snarast Esbetre eller Baycox. Så då måste du kontakta veterinär. Annars har jag fått stopp på lös avföring med hjälp av torkade blåbär och proviva shot.
//Torry

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #10 skrivet: 27 nov-15 kl 11:47 »
Vet inte hur vi kan vara helt säkra på att det rör sig om coccidios. Ju mer jag läser på internet desto fler sjukdomar tror jag att hon har :(

Jag har precis köpt mjölksyrebakterier som jag ska försöka ge henne med yoghurt.

Det ser ut som hon har druckit lite honungsvatten (eller som så har det runnit ut).

Ska ringa veterinär och rådfråga.

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #11 skrivet: 27 nov-15 kl 15:15 »
Tack för hjälp och engagemang här på forumet.

Jag ville bara berätta att vi valde att avliva henne efter det att jag pratat med veterinären. Vi fick inte tag på någon veterinär i vår stad som sysslar med höns och veterinären jag pratade med hade inga tider förrän i början av nästa vecka. Och eftersom hon verkade mer och mer medtagen (låg ner hela tiden och gick inte att mata med yoghurt som igår) så valde vi att hon i alla fall skulle slippa lida mer. Det känns väldigt tomt och konstigt just nu.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: sjuk höna?
« Svar #12 skrivet: 27 nov-15 kl 18:24 »
Tråkigt  :'( , men du gjorde vad du kunde, det är ju alltid svårt att veta vad som är felet och när fåglar visar att de är sjuka är det ofta redan försent att göra något. Du får glädja dig åt de andra som finns kvar.
Sänder en tröstekram
//Torry

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: sjuk höna?
« Svar #13 skrivet: 27 nov-15 kl 20:59 »
Tack Torry!

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: sjuk höna?
« Svar #14 skrivet: 27 nov-15 kl 21:29 »
Första gången är alltid värst, när man behöver ta bort djur.

Höns är ett sånt djur där man får räkna med att de dör tidigt av all världens olika orsaker.

Ita

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: sjuk höna?
« Svar #15 skrivet: 06 aug-16 kl 21:14 »
Tyvärr vet man inte så mycket om höns, därför dör de ofta av sina sjukdomar. Det finns en klinik i Skåne som heter fågelkliniken, de är duktiga på fåglar. Eller så kan man vända sig till en fågelförening. Man kan också lämna in avföringsprov på Vidilab (går att köpa på apotek, heter "Kollamasken"). Då får man svar på ev. parasiter ed. Det finns också många här i forumet som har mediciner hemma och kan dela med sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser