Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klubb el dyligt  (läst 2254 gånger)

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Klubb el dyligt
« skrivet: 26 nov-15 kl 11:19 »
Hej på er, det ser ut som vi är några svarvare här och det finns säkert många fler därute. Jag undrar, ska vi inte försöka att starta nåt eller om det finns någon svarvklubb i Sverige. Då skulle man kunna ha lite träffar och byta erfarenheter och träbitar och kanske kunna fixa demonstrationer av proffs svarvare nån gång inemellan.  Vad tycker ni?

Olle 68

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 13:04 »
Låter som en bra ide' tycker jag...:-)
Lidköping, västra götaland här!
« Senast ändrad: 26 nov-15 kl 22:07 av Olle 68 »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Klubb el dyligt
« Svar #2 skrivet: 26 nov-15 kl 13:13 »
Trevlig ide även om jag själv är "teoretisk" svarvare än så länge.  :-[

Starta en intressetråd så kommer väl intresserade folk att trilla in efterhand som dom hittar hit.

Ett problem är ju att folk är sprida över hela Sverige och delar av Finland (och säkert fler ställen), irl-träffar kanske inte blir så många eller stora, men att knyta kontakter på olika vis inom sitt intresse är ju guld värt.

Kolla med moderatorn om du kan få en klistrad tråd att starta upp i.

Viking 1000

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 13:57 »
Va kul att intresse finns. Jag tror oxå att det blir svårt att få till så många träffar, men en träff är ju bättre än ingen. Om ni är intresserade så skriv vart ni kommer ifrån så kan vi iaf få en bild av spridningen.  Jag kommer från Sunne i Värmland.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 22:20 »
Hmmmmm....jag tror inte riktigt att jag räknas. Det är sällan jag svarvar någonting. Annat träarbete brukar gå före i viktighetsordning. Dessutom är Taiwansvarven urusel.
Jag har en bra gjutjärnssvarv som står och väntar på renovering men krafterna och tiden vill inte räcka till. Lagren måste gjutas om och så är både spindelaxeln och axeln som håller dubben uppnötta efter ungefär 100 års användning..... och så måste driften byggas om från kungsaxeldrift till motordrift. Vet inte om det blir av.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #5 skrivet: 27 nov-15 kl 08:04 »
Jag har just börjat svarva, men jag är även i Finland och brukar hålla mig för mig själv för det mesta ändå. Jobbar med svarven nu och fixat en slöare motor (1400 istället för 2800).

Lyckades igår köpa en kopia av Wille Sundqvists träsvarvning enligt skärmetoden också.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Klubb el dyligt
« Svar #6 skrivet: 27 nov-15 kl 15:45 »
Jag kan tipsa om Åke Landström, http://trasvarvning.se/
Han håller kurser i skärsvarvning på olika platser i Sverige och jag kan verkligen rekommendera att gå på dem.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Klubb el dyligt
« Svar #7 skrivet: 27 nov-15 kl 19:26 »
Trevligt med ett kontaktnär med folk som delar intresse!
Ett forum där man kunde byta erfarenheter, tipsa om verktyg, trä osv. Det hade varit toppen!
Jag har själv gått på kurs hos Åke och det var fantastiskt nyttig och jag kan starkt rekommendera hans kurser till alla intresserade.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

 

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Klubb el dyligt
« Svar #8 skrivet: 27 nov-15 kl 21:22 »
Jo Åke är fenomenal! Lärde mig mycket matnyttigt. Han brukar hålla kurser nån vecka varje år på Vindelns Folkhögskola och blir det platser över är folk utifrån välkomna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #9 skrivet: 08 dec-15 kl 11:58 »
Känns lite som den allmänna svarvtråden detta så jag frågar här. Är det nån som gjort egna verktyg? Typ av gamla filar eller liknande. Funderar om det vore en idé för att bygga upp en mängd verktyg utan ekonomisk kollaps.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Klubb el dyligt
« Svar #10 skrivet: 10 dec-15 kl 23:17 »
Kanske off topic, men...
Det är inga som helst problem att skärsvarva i höga hastigheter (det finns tom fördelar), men en av fördelarna med skärsvarvning är att man kan svarva i låga hastigheter.
Några andra fördelar är
Man behöver inte slipa.
Stålen slits mindre.
Det dammar inte.

Inget att visa upp (jag behövde plugga borrhål på 28 mm och saknade pluggborr med den diametern) men notera att det som svarvats bort närmast ser ut som täljspån


/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Olle 68

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #11 skrivet: 13 dec-15 kl 16:45 »
Känns lite som den allmänna svarvtråden detta så jag frågar här. Är det nån som gjort egna verktyg? Typ av gamla filar eller liknande. Funderar om det vore en idé för att bygga upp en mängd verktyg utan ekonomisk kollaps.

Har bara gjort ett par handtag i svarven till svarvjärn, det går ju utmärkt. Vill man smida en skölp eller liknande så går det ju hur fint som helst, vill man inte ja stål i hela skölpen så är det bara att välla in en bit stål i toppen av vektyget och normalisera, slipa, härda och anlöpa i vanlig ordning....;-).

Thomas

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #12 skrivet: 13 dec-15 kl 21:54 »
Ja jag har gjort några mejslar och en skålkrok och ett kapstål.

Skålkroked smidde jag av en tinne från en hästdragen höräfsa. Mejslarna och kapstålet gjorde jag av gamla filar. Värmde bort härdningen och slipade bort huggningen med bandslipmaskin och kapade bort litet material så tangen blev länge och grövre och grovformade spetsen med vinkelslipmaskin. Härdade och anlöpte och vässte. Fick bra svarvstål.

Skulle jag göra ett par sänken så skulle det vara enkelt att smida svarvskölpar....... men det är inte högprioriterat just nu.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #13 skrivet: 15 dec-15 kl 13:46 »
Jag tyckte jag läste nånstans man kunde få gamla filar till den rätta härdningen genom att bara anlöpa dom i ugnen på en viss temperatur, så skulle dom få korrekta egenskaper för svarvstål?

Men kanske man vill ta bort härdningen helt ändå för grovjobbet före?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #14 skrivet: 15 dec-15 kl 15:07 »
Jag gjorde så med den första. Slipade försiktigt för att inte överhetta den och anlöpte sedan i ugnen. Resultatet blev bra men tidsåtgången och åtgången på slipmaskinsband blev alldeles orimliga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Olle 68

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Klubb el dyligt
« Svar #15 skrivet: 18 dec-15 kl 13:38 »
Jag gjorde så med den första. Slipade försiktigt för att inte överhetta den och anlöpte sedan i ugnen. Resultatet blev bra men tidsåtgången och åtgången på slipmaskinsband blev alldeles orimliga.

Avhärda filen innan det slipas, annars så äter det slipband.....sen är det bara att härda och anlöpa igen, sen finslipa på sten i jigg och till sist bryne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser