Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217933 gånger)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1300 skrivet: 11 sep-14 kl 08:09 »
"Sandgodset"-  är det bladen längst ner? Och tabacum-sorter, då?

Ja det är det.Finns säkert fler uttryck
Det finns Nicotiana Tabacum och Nicotiana Rustica för pipa , snus cigarett cigar tuggtobak osv.
Tabacum är den mer jängse tobaken som används medans Rustica el Bondtobak säkerligen odlades mer förr i tiden.
Skulle tro att det är Virginia och Burley med en väldans massa avarter i varje sort.
Tabacum har oftast rosa blommor , Rustica har gula.
Rustica anses oftast vara mycket rikare på Nikotin
http://www.kavlinge.se/kommunochpolitik/kommunensarkiv/manadensbildfranarkivet/arkivmanadensbild/tobakplantorspirasparibbviddosjelundiborjanav1950talet.5.548fc0c0144c0c12e5885ae3.html
« Senast ändrad: 11 sep-14 kl 10:15 av Rustica1962 »

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1301 skrivet: 11 sep-14 kl 12:11 »
Trevlig länk!

Får bli rustica-tobak för mig, då. Och stamtorkning.

Måste först ordna odlingsbäddar där hönsen inte kommer åt att krevera allt.

Nu har du väl en lång kö, Rustica1962, men jag vill också ställa mig i den? För nikotinstark rusticasort. Behöver inte räcka till 200 plantor, alltså. Jag får väl prova i mindre skala först  :).


Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1302 skrivet: 11 sep-14 kl 14:35 »

       Ska göra vad jag kan , troligtvis är den helt ren frömässigt men där finns en liten liten chans att den kan ha blivit korspollinerad.
       Hade faktiskt inte läst den sjäv , där stod om sandgods iallafall
       Hade ju tjyvskott som blommade inne i skogen som man inte tänkte på........
       Att dom andra plantorna fick så stora blad tror jag själv beror mkt på gödslingen , jag använde även urin i en 1:10 basis i vattentunnorna för att tillföra kväve.
« Senast ändrad: 12 sep-14 kl 09:14 av Rustica1962 »

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1303 skrivet: 12 sep-14 kl 13:06 »
       Ska göra vad jag kan , troligtvis är den helt ren frömässigt men där finns en liten liten chans att den kan ha blivit korspollinerad.
Ok  :).

 

Grovt Snus

  • Inlägg: 16
  • Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1304 skrivet: 16 sep-14 kl 22:05 »
Vänner i tobakslanden, enkannerligen Rustica 1962.
Minns jag rätt, så köpte du, Rustica, lite ryska machorkafrön tidigare i år. Hur gick det med dem?
Från det ena till det tredje: Har någon lyckats fullfölja något av recepten i de gamla böckerna (som jag tror att Rustica lade ut länkar till)? Själv har jag bara tagit inspiration och tillfört snuset lite sötma med en russintillsats utifrån de gamla recepten.
/M
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1305 skrivet: 17 sep-14 kl 21:13 »


   Nähä du , dom varken grodde jag eller planterade jag ut några av , hade fått en hel del olika sorters Rustica från Jordbruksdepartementet i USA som jag var helt inne i.
   De där gamla recepten ligger bara och samlar damm nu , det är ju enligt Ljunglöf's principer det görs nu och kanske lite varmare + lite längre tid och det blir förskräckligt gott när det har lagrats en tid.
   Själv vill jag bara fånga den naturliga smakegenskapen som finns i varje tobak .

snusodlaren

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #1306 skrivet: 19 sep-14 kl 10:35 »
Hej alla glada tobaksodlare och snusfabrikanter!
Jag har varit borta från forumet under lång tid och mitt konto verkar inte finnas kvar så jag startade ett nytt.
tidigare gick jag under namn som: Pastorn, eskiLator, sakLetare och säkert många fler som jag inte kommer ihåg.

det är också jag som ligger bakom projektethttp://osterlensnus.wordpress.com/] [url]http://osterlensnus.wordpress.com/[/url] som jag sett skymta förbi här i forumet.

Att ta sig till den punkt där jag är idag, att faktiskt kunna sälja Österlensnus i butik har varit en makalöst krånglig resa som förmodligen kommer att vara lika skakig ett bra tag framöver.
Tanken är ju att mitt försök skall bevisa att det faktiskt går att livnära sig på tobaksodling i liten skala, så att även andra vågar ge sig i kast med detta. Under resans gång har jag fått mejl ifrån flera svenska tobaksodlare, somliga som har det som hobby, och somliga som funderar på att tjäna sitt levebröd på det.
När man ringer myndigheter för att få svar på sina frågor är det inte ovanligt att man får svaret att man skall kontakta sin branchorganisation... någon sådan finns ju inte, så då är min enkla fråga:

finns det intresse av att starta någon typ av sammanslutning/ organisation/ nätverk/ what ever?
visst är den här typen av trådar ett bra sätt att komma över information, men som nätverk har man plötsligt en annan makt att påverka opinion, lagstiftning eller vad det nu vara må. man skulle även kunna anordna träffar, studiebesök, workshops mm.
har man tur kan detta delvis finansieras av EU-pengar för landsbygdsutveckling!

jag hade väldigt gärna sett att något liknande fanns i sverige och vill gärna vara med att starta något sådant men behöver draghjälp då jag själv är ganska vidbränd för tillfället.

med snusliga hälsningar
Eskil

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1307 skrivet: 21 sep-14 kl 10:22 »
"Hang your tobacco leaves in a well-ventilated, hot, and humid area"
Hur ordnar man detta? Bastu?  ???
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1308 skrivet: 21 sep-14 kl 13:38 »

När man ringer myndigheter för att få svar på sina frågor är det inte ovanligt att man får svaret att man skall kontakta sin branchorganisation...
Branchorganisation ... håhåjaja ...
Jag odlar ju inte ens. Än i alla fall. Så jag vet inte om jag kan vara till någon nytta men vill säga att jag läst om Österlensnuset via inlägg på forumet här och vill heja på :D! Varför inte en webbutik, tänkte jag på? Väldigt snygg etikett, måste jag också säga, med röd glada - förstår jag?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1309 skrivet: 21 sep-14 kl 13:40 »

      En vind skulle kunna vara ett dugligt ställe.Lada ett annat , om man nu har tillgång till det.
      Där får ju inte vara FÖR varmt heller , då går processen att mogna bladen för snabbt och risken finns att de mognar/torkar GRÖNA och då är det bara att kasta.
     

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1310 skrivet: 21 sep-14 kl 15:07 »
Tror inte vi har varm o fuktigt i vår lada. Vilka värden är att föredra?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1311 skrivet: 21 sep-14 kl 16:46 »
Tror inte vi har varm o fuktigt i vår lada. Vilka värden är att föredra?


Beror väl på vad man ska göra med sin tobak , men vad jag kommer ihåg bara sådär var väl att du gör enbart snus på din tobak ?
Kan inte säga några värden sådär men det får ju inte vara varken för varmt eller för kallt , 10-15 gr tror jag själv är rätt bra temp att låta tobaken mogna i om man ska göra snus.
Viktigt är också ventilation för att inte tobaken ska mögla , vilket jag tror den gör om det är höstfuktigt i utrymmet där man mognar den i utan ventilation.
Syftet med mogningen är ju att få den först gul för att sedan skifta över till brunt och därefter torka den inomhus att bli knastertorr och mala ner den till mjöl.
Har du lite drag i din lada när det blåser ute är det ju bra , har du möjlighet att hänga upp hela plantor upp och ner mognar det ju ännu saktare ( bättre ).
Själv hade jag mina plantor hängande ute i en skogsdunge under Augusti månad , med lövverket som skydd för regn och det gick bra överlag tycker jag.



Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1312 skrivet: 21 sep-14 kl 18:15 »
Ja, snus. Kanske olika hur man torkar beroende på var man bor i världen? Jag fick igång mina plantor sent och nu är det svala nätter :/ Men jag ska se om de kanske kan hänga i verkstan :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1313 skrivet: 22 sep-14 kl 11:51 »
Ja, snus. Kanske olika hur man torkar beroende på var man bor i världen? Jag fick igång mina plantor sent och nu är det svala nätter :/ Men jag ska se om de kanske kan hänga i verkstan :)
   
   Först ska de mogna till gult/brunt för att senare torka knastertorrt bruna , mogna eller cure på engelska gör man på samma sätt världen över.
   Det är ju bara det att  man gör det på olika vis om man ska göra rökverk eller snus.
   Vi här uppe i Sverige speciellt , har ju ett stort arv med oss som heter snus och det är ju lite enklare att göra i själva mogningsprocessen jämfört med rökverk tycker jag iallafall.
   Men hade man gjort röktobak så hade man säkert vant sig vid det också.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1314 skrivet: 22 sep-14 kl 13:00 »
Torka kanske var fel ord (tänkte på att torka örter).
Men förhållandena måste ju ändå skilja sig pga olika klimat?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1315 skrivet: 22 sep-14 kl 14:38 »


       Jovisst skiljer sig klimatet åt bland jordens olika världsdelar och länder där man odlar och förädlar tobak.
       Gör man rökverk och hänger tobaken i en fermenteringskammare så är den optimala fuktighetsnivån + värme den samma världen över.
       Sånt behöver man inte tänka på när man ska göra snus , det räcker att man torkar tobaken brun.
       Skulle man göra snus i Afrika får man nog tänka sig för ett par gånger i hur man bäst ska få råvaran att mogna i lagom takt , risken är ju överhängande att tobaken torkar för snabbt och grön.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1316 skrivet: 22 sep-14 kl 17:08 »
Tack!
Har en liten skrubb inne i kaninboden jag tror kan fungera.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1317 skrivet: 22 sep-14 kl 18:11 »
Har under tre år torkat tobaken på stam hängande upp å ner på loftet på ladan med tvärdrag utan värme,det är viktigt att det rasslar lite bland bladen så det inte möglar.I år fick jag inte plats med allt på loftet så jag hängde upp hälften i ett halvfärdigt getstall utan väggar ser ut att mogna bättre där än det dunkla loftet.Har läst att man kan återfukta torra gröna blad och låta dom mogna o torka långsammare/Balder.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1318 skrivet: 01 okt-14 kl 12:29 »
Nu är trädgårdslandet plöjt och tobaken hänger på tork :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1319 skrivet: 05 okt-14 kl 17:09 »
Tjenare alla tobaksodlare! Ser att det gått bra för många av er! Härligt! Jag har i år satt ca 90 plantor som jag skördat för ett tag sen! Hängde dem på vinden i min bagarstuga som det är lagom dragit  och varmt i! Har fått nästan alla blad till att bli bruna men dem är inte riktigt torra! Förra året vid den hör tiden var alla bladen helt knastertorra! Tror ni man kan köra dem ett tag i ugnen för att få ur det sistaårselever fukten eller kan det förstöra smaken på snuset på något sätt??


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser