Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väggpanel på golv?  (läst 2827 gånger)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
Väggpanel på golv?
« skrivet: 31 aug-16 kl 18:01 »
Hade tänkt riva ut den gamla plastmattan och undergolvet för att sen måla det underliggande trägolvet  (modell enkelt undergolv av gran).

Har gjort detta i ett av rummen tidigare, och tänkte nu fortsätta med hall och kök.

Men se det gick inte, det är lögn att få bort golvspånskivan,  så det enda jag har lyckats åstadkomma är att förstöra den i en av dörröppningarna.

Målet är ju att ha ett enkelt, målat golv, precis som i angränsande rum,  men massiva trägolv bygger för mycket.

Är tanken att lägga 8 mm väggpanel av gran på golvet och sen måla den alldeles galen?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-16 kl 18:35 »
14 mm furugolv finns om jag inte minns fel! Eller blir det för högt?


/Daniel

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-16 kl 19:00 »


Ja, 14 mm blir för mycket. 
Tanken var ju egentligen att jag skulle ta bort, inte bygga upp.
Det enda alternativet verkar vara vinyl. Men så kom jag att tänka på tunnare väggpanel.  Ska ju ändå målas.
Men jag vill ju inte att det inte håller mer än året ut förstås. ..
Hur klent är det? Nån som vet?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-16 kl 20:33 »
En så tunn panel har en väldigt klen not-spont. Du kan antagligen bryta av den med fingrarna...

Så, om underlaget är ojämnt kommer not-spont  att spricka när du går på den. Är underlaget plant  så att de tunna brädorna har stöd överallt kommer det att funka bra.

Antar att det är en helt slät spontan panelbräda du hittat.




Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-16 kl 20:34 »
Ärligt talat så tror jag att det inte blir bra. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #5 skrivet: 31 aug-16 kl 20:37 »
Who not, Skogsvilde?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-16 kl 21:03 »
Who not, Skogsvilde?

Mest känsla. 
Tänkte först på hur pass tålig panelen är för klackar, bord och sånt. Sedan var det som någon skrev hur pass bra är noten är.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #7 skrivet: 31 aug-16 kl 21:05 »
Lägg ett tunt renoveringsgolv istället ovanpå undergolvet. Det finns ner till 10-12 mm tjocklek.

Jag blev tvungen att göra så, därför att "någon" hade sågat bort stycken av undergolvet lite här och där, så det blev inget bra att använda det ursprungliga undergolvet i vissa rum.

Men är du säker på att hela masonitskiktet sitter fast? Det kan ju vara så att det sitte fast innanför en dörröppning t.ex., därför att man regelbundet spillt vatten där?

Det är helt olika virkeskvalitet i det virke som man gör golv av jämfört med panelvirke. Golv ska hålla att gå på, och för att träet inte ska flisa sig och spricka, så måste man använda trä med tätare årsringar än vad som behövs för en väggpanel.

Förutom då att själva hyvlingen av not och spont, där dessa görs kraftigare för en golvbräda än för en panelbräda.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #8 skrivet: 31 aug-16 kl 21:08 »
Sorry, tänkte masonit, eftersom det var vad som fanns i mitt hus.

Men samma resonemang gäller också för golvspån, det kan vara så att det sitter fast i lite gamla limrester  eller något på ett ställe.

Det kan vara jobbigt att få bort det där, så man får fundera över metoden man använder.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #9 skrivet: 31 aug-16 kl 21:13 »
Barkspade?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #10 skrivet: 31 aug-16 kl 21:20 »


Låg masonit under den mattan jag med framgång avlägsnade . Inga problem där.
Spånskivan är minst 22 mm. Och sitter som berget. Garanterat får jag inte bort den.
Tänker inte göra mer skada än vad jag redan gjort.

Så antingen blir det quickfix  med vinyl klickgolv  som bara bygget 5 mm, eller tunnare brädor . Gällande brädorna har jag bara hittat väggpanel som är så tunn som 8 mm.
Är säkert ingen bra idé,  ville bara bolla tanken innan jag gav upp och la in vinylgolvet.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

 

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #11 skrivet: 31 aug-16 kl 21:25 »
Om man spikar fast den så kanske not - spont håller?
Golvet under är både plant och stabilt.
Äsch. Jag griper väl efter halmstrån.
Ska prata med killen som ska få äran att göra jobbet och höra om han tror på idén.

Tack för era åsikter.
Har ni fler så tveka inte att ge mig dom! ☺
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #12 skrivet: 01 sep-16 kl 12:04 »


Låg masonit under den mattan jag med framgång avlägsnade . Inga problem där.
Spånskivan är minst 22 mm. Och sitter som berget. Garanterat får jag inte bort den.
Tänker inte göra mer skada än vad jag redan gjort.

Så antingen blir det quickfix  med vinyl klickgolv  som bara bygget 5 mm, eller tunnare brädor . Gällande brädorna har jag bara hittat väggpanel som är så tunn som 8 mm.
Är säkert ingen bra idé,  ville bara bolla tanken innan jag gav upp och la in vinylgolvet.

Men om det lagts "normaltjockt" golvspånskiva, som inte går att ta bort, så kanske det inte ens finns ett funktionellt undergolv i gran? Sådant kan variera mellan olika rum.
Som det gjorde hos mig. I några rum var undergolvet helt intakt, medan det i andra rum snarast såg ut som om någon galning med tillgång till en såg sågat här och där. Om det vore så att man sågat logiskt, när man drog in vattenburen värme, men nä, det var sågat på ett för ögat helt slumpartat sätt...

Ett klickgolv behöver inte vara fel, det går dessutom lätt att ta bort vid senare tillfälle, när man av någon anledning vill eller behöver ta sig ner hela vägen genom undergolvet.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #13 skrivet: 01 sep-16 kl 12:08 »
Om man spikar fast den så kanske not - spont håller?
Golvet under är både plant och stabilt.
Äsch. Jag griper väl efter halmstrån.
Ska prata med killen som ska få äran att göra jobbet och höra om han tror på idén.

Tack för era åsikter.
Har ni fler så tveka inte att ge mig dom! ☺

Spika fast den? Jag antar att det är ett hus i Sverige, byggt huvudsakligen i trä?

Huset rör sig med årstiderna och temperaturväxlingar. Därför brukar man lägga golv "flytande", och med distander till väggarna.

Golvet kan då röra sig, eller avstå från att röra sig, oberoende av huset, så att vare sig hus eller golv spricker.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #14 skrivet: 01 sep-16 kl 15:37 »
Hur är golvspånskivan fastsatt i vad som nu finns under den? Spikad, skruvad, limmad?

Om det finns ett användbart undergolv så borde man kunna vänta sig att se spik- och skruvskallar lite varstans i golvspånskivan, om det inte finns något undergolv så bör de sitta i raka rader längs golvbjälkarna.
En möjlighet att ta reda på vad som finns under är förstås om man kan öppna trossbotten underifrån och kika den vägen.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #15 skrivet: 01 sep-16 kl 22:31 »
Hur golvspånskivan är fastsatt vet jag inte, och kommer inte ta reda på det heller. Det blev ett mycket större arbete än vad jag tänkt mig.

Nä,  det får bli nåt ovanpå.

Varför skulle man inte kunna spika fast väggpanel i spånskivan?  Den är ju stabil. Här finns tre rum med laminatgolv som är fastspikad till och med! 

Min fundering var väl egentligen om väggpanel var mycket mjukare än vad man har till golv, och om 8 mm är för tunt.

Tänkte kanske att nån annan stolle redan provat.  ::)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #16 skrivet: 02 sep-16 kl 07:37 »
Du ska inte ha gran i golv, det är för mjukt. Nästan allt kommer lämna spår i golvet. Högklackat kommer lämna grupper som du kan ha som äggkoppar. Nä inte gran som golv.
Lägg ett laminatgolv, tex klickgolv, som du inte spikar eller limmar så du kan byta när du vill ha annan färg

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #17 skrivet: 02 sep-16 kl 08:05 »
Fast gran har jag ju i rummet där jag fick bort plastmattan och masoniten.
Det är säkert inte det hårdaste,  men håller absolut för mina behov.

Laminat är inte aktuellt,  däremot så är vinylplattorna från Pergo helt ok. Bygger bara 5 mm dessutom.
Tyvärr rätt så dyra, men å andra sidan blir det snabbt klart.
Om jag inte lyckas med väggpanelprojektet.  :)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #18 skrivet: 02 sep-16 kl 08:30 »
Fast gran har jag ju i rummet där jag fick bort plastmattan och masoniten.
Det är säkert inte det hårdaste,  men håller absolut för mina behov.

Laminat är inte aktuellt,  däremot så är vinylplattorna från Pergo helt ok. Bygger bara 5 mm dessutom.
Tyvärr rätt så dyra, men å andra sidan blir det snabbt klart.
Om jag inte lyckas med väggpanelprojektet.  :)

Köp en kvadratmeter eller så av vägpanelen som du funderar på.
Ta hem den och gör ett test, höga klackar, tappa en tallrik, full fläs hund!

Vi har gran/furugolv och dom får skador men pga att dom är 27-35 mm tjocka så absorberar dom en stor del av våldet och märket blir litet.
Väggpanel är tunn, visserligen ligger den på ett bra underlag i ditt fall men det räcker att den flexar en halv mm så blir en skada betydligt värre på ett sådant golv.

Men som sagt.   Köp hem en stuvbit och testa med.   Du kan juh faktiskt ha en lösning som fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Väggpanel på golv?
« Svar #19 skrivet: 02 sep-16 kl 08:36 »
Om du envisas med att lägga så tunt golv som väggpanel, så limma duktigt i sponten annars kommer du rätt vad det är få en skaplig sticka i foten.

Jag tycker det är skönt att gå på mjuka trägolv. Hellre märken än ett hårt kallt golv.


Lycka till, man behöver ju inte göra som alla andra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser