Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart kopparmaran, eller..?  (läst 8353 gånger)

cejasmatte

  • Inlägg: 65
  • Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
Svart kopparmaran, eller..?
« skrivet: 13 jul-14 kl 09:41 »

Har under försommaren och sommaren köpt in avelsägg från två olika håll eftersom jag tänkte försöka bygga upp en liten besättning av renrasiga svart koppar maraner, en ras jag själv aldrig tidigare haft. Den första kullen som kläcktes ser ut precis så som alla andra svarta koppar maraner jag sett, både på nätet och i verkligheten, svarta med kopparfärgade inslag: tupparna mer koppar och hönorna endast koppar omkring halsen, och inga andra färger övht i fjäderdräkten. Inga problem där alltså.

Men så till andra omgången ägg jag köpte in: dessa bilder jag lagt in visar olika djur från senaste kläckningen och samtliga i kullen har inslag av vitt och inte så lite heller som synes! Avelsäggen jag köpte skulle självklart komma från en rasren grupp.

Frågan är nu, är de överhuvudtaget renrasiga eller bara extremt "dåligt" tecknade? Står jag här med ett gäng korsningar månne... Vad säger ni här på forumet som har stor erfarenhet av just svarta koppar maraner? De vita inslagen finns mestadels på bröstet hos samtliga men hos vissa också på vingarna, lite mindre hos vissa och betydligt mer hos en del andra.













Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-14 kl 10:59 »
Det är omöjligt att på så små kycklingar kunna avgöra hur de kommer att se ut som vuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-14 kl 18:21 »
eller...?

det blir ingen marans svart/koppar. Tyvärr.

vit finns bara i sista fjäder av vingarna i den ålder. Hela brösten är ju vitprickiga.
Ögon röd/orange, på 1. bilden ses som blå?

Den är lite äldre men so ska den se ut:


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #3 skrivet: 13 jul-14 kl 19:16 »
Många av mina DvärgKochin kycklingar har så mycket vitt som små, ja ibland ännu mer, men blir sedan helt svarta eller blå.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #4 skrivet: 13 jul-14 kl 22:57 »
Kochiner har ju helt annat färganlägg. Om du far blåa djur har du spättad och svart anlägg i föräldrardjur.
Svart koppar är svart koppar i båda föräldrardjur. Inte spättad eller vit marans. Det finns också men här ska det är renrasig sk marans.
Och blåa ögon, nej, det blir aldrig renrasig marans, i ingen färg.



sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-14 kl 22:35 »
Men jag trodde att det var den vita teckningen som var problemet, inte grundfärgen. Vit teckning nedärves helt separat från grundfärgen, det där med blått har inget med saken att göra, jag kunde lika gärna ha skrivit "färgad" i stället för svart och blå, det var bara ett exempel.
Kycklingars första fjäderdräkt byts ut helt och hållet innan de blir vuxna, och kan ändra både färg och teckning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

cejasmatte

  • Inlägg: 65
  • Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #6 skrivet: 30 jul-14 kl 12:11 »
eller...?

det blir ingen marans svart/koppar. Tyvärr.

vit finns bara i sista fjäder av vingarna i den ålder. Hela brösten är ju vitprickiga.
Ögon röd/orange, på 1. bilden ses som blå?

Den är lite äldre men so ska den se ut:


Ja, den du visar på bilden är ju fin, och exakt så ser mina också ut från den första kläckningen (dvs första inköpet av avelsägg), väldigt välväxta och vackra, både i fjäderdräkt och övrigt.

Den (smått sorgliga) andra kläckningen, tja de är fortfarande lika vitfläckiga som senast och dessutom är dessa långt ifrån likadana som de första Maranerna jag kläckte fram, både vad gäller typ och storlek, det syns bara mer och mer att det är blandraser. Jag har helt klart gått på en nit, man får ju hoppas att säljaren av äggen läser detta och tar åt sig lite...

Nåja, det är ju tur i oturen att man har en blandrasgrupp där dessa så småningom kan få gå in - jag har ju absolut inget emot blandrashöns personligen, men det var ju inte det jag hade tänkt mig av dessa kläckningar, därav min besvikelse.

Tack för dina svar!

Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Solanders

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #7 skrivet: 30 jul-14 kl 22:50 »
Var är dina ägg ifrån? Jag tvivlar nämligen starkt på att mina är äkta (är dock helt ny på detta, så väntar på expertutlåtande  ::)... Jag skulle nämligen ha svart koppar, men fick 1 blå sak och en svart/grå med lite kopparspräcklig krage... Ingen av de har fjädrar på benen. Du kan PMa mig om du inte vill svara offentligt.

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Svart kopparmaran, eller..?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-18 kl 10:31 »
Väcker liv i denna intressanta tråd
Har jag förstått rätt, alla Maraner oavsätt färg skall ha bruna/gula ögon för att vara rasrena.
Syns det från början eller när de blir äldre.
Har köpt in 4 rasrena Maraner men ingen har den ögonfärg som bilden i ovanstående inlägg visar



Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser