Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsrasfrågor  (läst 2019 gånger)

Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
Hönsrasfrågor
« skrivet: 26 apr-07 kl 18:25 »
Hej!
I augusti ska jag och min sambo flytta från liten lägenhet till hus med tillgång till äldre ladugård mm  ;D Ska bli fantastiskt.

Första projeketet kommer att bli höns. Är uppväxt på gård och hade tidigt egna dvärgkochin och även fyra millie fleur som vi kallde dem då (köpte fyra millie fleurkycklingar för min sparade veckopeng, fick 3 tuppar och en höna....Efter en kort tid, innan de hunnit bli vuxna, tog räven de tre tupparna och hönan fick vackert vandra över till kochinflocken där hon levde glada dagar)

Jag har så smått börjat kolla på hönsraser, bland annat Isbar, Aracuana och Welsumer, (Brahma och 10-talet vaktlar skulle sitta fint också  8) ).

Jag skulle helt enkelt vilja veta mer om Isbar och Welsumer. Är det svårt att få tag på ägg? Hur är de i övrigt, temperament?

Aracuana-tupparna, liksom Maran, verkar tuffa. Stämmer det?  

Jag ska låna en bok om höns på biblan, men tänkte ändå kolla här eftersom det finns så mycket kunskap.




Solblom

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
    • Tvågårdar
Re:Hönsrasfrågor
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 18:28 »
Citera
Är det svårt att få tag på ägg?


Jag menar såklart - är det svårt att få tag på kläckägg eller kycklingar?

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Hönsrasfrågor
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 11:03 »
Med risk för att folk snart blir less på mej  ::)så vill jag återigen tipsa på de olika hönsklubbarna som finns runtom i landet. De har rasregister på vilka uppfödare som har vilka raser, så då borde det inte vara så svårt att hitta folk som kan sälja ägg eller kycklingar. Då kan du ju också prata med dem om temprament mm. Fast fler här borde ju kunna svara på den frågan. Jag har dock ingen erfarenhet av just de raserna.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Skånehill Gård

  • Inlägg: 45
    • Skånehill Gård
Re:Hönsrasfrågor
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 12:46 »
Tipsar om Rhode Island.
En fantastisk klassisk hönsras.
Lätta att ha att göra med.
Goda födosökare och vintervärpare.

Lycka till!!

    j.
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

orloff

  • Gäst
Re:Hönsrasfrågor
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 12:56 »
Maran och Araucana är inte alls stridslystna. Däremot är det ju svårt att sätta in en ny tupp men det är det i alla raser förutom Silkes som är väldigt snälla och fogliga.  :D Bägge raserna värper bra. Vill du ha Brahma får du en ras som äter bra men värper dåligt till sin storlek.  ::)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Re:Hönsrasfrågor
« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 20:47 »
Av de raserna du nämner, har jag bara erfarhet av Maran. Mycket trevliga höns!! Lugna och orädda. Mina var inte speciellt tuffa, hade t om far och som i samma flock.

Tyvärr har jag bara en höna kvar nu. Det verkar som om de gökfärgade inte är lika vanliga nu, så är det ngn som har gökfärgade maraner och har avlsägg att sälja, får ni gärna höra av er.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser