Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första kläckning av vaktlar  (läst 2982 gånger)

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
Min första kläckning av vaktlar
« skrivet: 08 apr-14 kl 20:52 »
Ska kläcka mina första kycklingar är det tänkt ;)

Börjar bara med 12 ägg som träning, dom är förvarade i ca 14 grader med spetsen nedåt och har vänt på dom varje dag. 2 ägg är från idag, slänger med dom som test.

Har köpt en avelsgrupp med 8 hönor och två tuppar.

Maskinen jag skaffat är en Covina Super 12A med automatisk vändning

BEHÖVER ALLA TIPS & RÅD jag kan få !

Lite funderingar !?

Vad har ni för underlag till kycklingarna ? funderar på att ha handukar i början.
Har en 175W värmelampa hur lågt ska den hänga ? blir ju väldigt varmt precis under och svalare runt.

Vatten tänkte jag ha i ett litet lock med platta stenar i.
Foder tänkte jag krossa och lägga i ett mindre fat med ett mynt i. första tiden.

Lite bilder:

Äggen, så fina


Kyckling BB. tänkte ha en vägg för att begränsa ytan första veckan


Maskinen

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #1 skrivet: 09 apr-14 kl 08:29 »
Någon som har tips på bra vattenlösningar, där dom inte blir blöta eller dränker sig ?

Gärna bilder :)

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #2 skrivet: 03 maj-14 kl 09:28 »
Blev en lyckad första kläckning av 12 ägg fick jag 10 kycklingar och alla har klarat sig bra.

Den första kom nästan 2 dygn innan dom andra ( dygn 16 ) resten  ( Dygn 18 )

Dom fick gå på ett filtmaterial dom första dygnen och sen på torv & spån.

Nu ska jag fylla maskinen inför nästa kläckning :)










SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #3 skrivet: 16 apr-15 kl 12:59 »
Någon som har tips på bra vattenlösning där dom inte blir blöta eller dränker sig ?

Gärna bilder :)

Jag har ett lock från en syltburk och lägger glaskulor i. Sedan på med vatten. Har också en liten vattenbehållare och använder glaskulor i rännan.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #4 skrivet: 16 apr-15 kl 15:40 »
De första dagarna använde jag också en grund skål med spelkulor i. Sedan, även till vuxna vaktlar, använde jag alltid flaskor/hinkar med nippel, dels "vanliga kaninvattenflaskor" dels yoghurtburkar (1 liters) som jag skruvat i lösa nipplar i. Yoghurtburkarna använder jag även till kycklingar för att slippa så mycket vattenspill.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #5 skrivet: 16 apr-15 kl 18:38 »
Jag har sett man kan ha pizzasalladsburk. Om man vänder den upp och ner så blir det ju en minimini-vattenautomat om man gör ett litet hål så vattnet kommer ut i själva lockkanten.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Min första kläckning av vaktlar
« Svar #6 skrivet: 20 apr-15 kl 11:22 »
Jag har sett man kan ha pizzasalladsburk. Om man vänder den upp och ner så blir det ju en minimini-vattenautomat om man gör ett litet hål så vattnet kommer ut i själva lockkanten.


Det går utmärkt, fungerar även med cremefraiche-burk som man vänder upp och ner.
Det går bra att använda spån som underlag till kycklingarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser