Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrensaft!  (läst 78183 gånger)

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #20 skrivet: 20 maj-08 kl 08:10 »
Visst blir man lite förvånad av smaken?
Man förväntar sig nästan parfymchock men icke! :-[
Bra jobbat! :D

Limika

  • Inlägg: 24
    • Jämtland
SV: Syrensaft!
« Svar #21 skrivet: 20 maj-08 kl 08:48 »
Vad spännande, det här vill jag också prova! Men jag måste vänta ännu ett tag för här uppe blommar inte syrenerna. För tidigt och för kallt hittills.
Men tack för receptet i a f!  :)

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Syrensaft!
« Svar #22 skrivet: 20 maj-08 kl 11:08 »
Jag ska sila av min saft imorgon! Har provsmakat lite, men är ändå nyfiken på slutresultatet. Det är en angenäm smak som kommit fram när jag provsmakat i alla fall. Och en vacker färg!


amarantus

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #23 skrivet: 20 maj-08 kl 11:29 »
Jag ska sila av min saft imorgon! Har provsmakat lite, men är ändå nyfiken på slutresultatet. Det är en angenäm smak som kommit fram när jag provsmakat i alla fall. Och en vacker färg!



Ska sila mitt imorgon med :) smakar inte alls syren min saft utan är fruktig på något sätt.

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #24 skrivet: 20 maj-08 kl 12:34 »
vilka saftkvinnor ni är! :-*
Färgen är så vacker.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Syrensaft!
« Svar #25 skrivet: 20 maj-08 kl 15:54 »
Ska testa så  fort de behagar blomma... :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

amarantus

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #26 skrivet: 20 maj-08 kl 16:34 »
vilka saftkvinnor ni är! :-*
Färgen är så vacker.

Ja rosa blir blommorna i bunken ju :D man skulle ha med lite blommor i flaskan för dekorationen skull ::) ska nog trycka ner några :)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Syrensaft!
« Svar #27 skrivet: 20 maj-08 kl 16:57 »
Vilken kul i de att lägga blommor i saft flaskan :D

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Syrensaft!
« Svar #28 skrivet: 21 maj-08 kl 12:12 »
Har satt en sats i dag :D hoppas att det inte gör något att man har 45g vinsyra i stället för 50g :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Syrensaft!
« Svar #29 skrivet: 21 maj-08 kl 12:47 »
Aargh! Det var ju citronsyra och inte vinsyra jag hade.. Vad är det för skillnad..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Syrensaft!
« Svar #30 skrivet: 21 maj-08 kl 13:06 »
Åh vad gott jag är avundsjuk. Tror inte det växer syren här uppe, har i vart fall inte sett några, så jag har satt min mor på syrensaftfixning  :P

Klart man kan göra det på vit syren också..
jag använder mig av detta recept, men citronsyra ;P


Syrénsaft

15 syrénklasar
1 ren citron
25 g citronsyra
1 l vatten
1 kg socker

(1 krm natriumbensoat)


Skölj blommorna, klipp ner klasarna så så mycket kvist som möjligt försvinner. Varva med skivad citron i en rymlig bunke.

Koka upp socker och vatten och rör ner sitronsyran. Slå detta över blommorna. Låt stå svalt 3-4 dygn. Rör om då och då. Sila ifrån blommor och citron. Tillsätt natriumbensoatet. Häll upp på rena glasflaskor och förvara i kylskåp.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Syrensaft!
« Svar #31 skrivet: 21 maj-08 kl 13:24 »
Aargh! Det var ju citronsyra och inte vinsyra jag hade.. Vad är det för skillnad..?

ööööö ;D Sambon tror redan att jag är  ;Dgalen ;D

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Syrensaft!
« Svar #32 skrivet: 21 maj-08 kl 13:41 »
Någonstans läste jag om åsikter vinsyra/citronsyra. Har för mig att författaren ansåg att de används på samma sätt, men att citronsyra är bättre, eftersom den finns naturligt i kroppen, och det gör inte vinsyran. Men det kanske finns någon som vet bättre?

amarantus

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #33 skrivet: 21 maj-08 kl 13:45 »
Aargh! Det var ju citronsyra och inte vinsyra jag hade.. Vad är det för skillnad..?

Går att byta... :)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Syrensaft!
« Svar #34 skrivet: 21 maj-08 kl 13:49 »
Aargh! Det var ju citronsyra och inte vinsyra jag hade.. Vad är det för skillnad..?


Här finns lite uppgifter:
http://www.shenet.se/ravaror/citronsyra.html
Om man skrollar ner till "Mat och Dryck" finns följande att läsa.

Citronsyra anses ha den renaste smaken av alla syror och 70 % används i livsmedel, drycker (vin, must, läskedrycker) och godis ("supersurt pulver" är citronsyra plus smakämne). Som antioxidationsmedel (E 330 Citronsyra, som får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utan mängdbegränsning) för att förstärka andra antioxidanters verkan, på samma sätt som vinsyra. Sänker också pH vilket hindrar bakterietillväxt. Ingår t. ex. med citruspektin och socker i Certo fruktpektin, som kan användas utan socker. Flera salter av citronsyra (E 331 Natriumcitrater, E 332 Kaliumcitrater, E 333 Kalciumcitrater, E 380 Triammoniumcitrat) används på samma sätt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

amarantus

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #35 skrivet: 21 maj-08 kl 16:55 »
Nu har jag gjort Syrensaften klar :D rosa-röd saft som är underbart gooood.
Måste göra mera nu....

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Syrensaft!
« Svar #36 skrivet: 21 maj-08 kl 16:55 »
Är det någon nackdel med att dubbla receptet? När man ändå håller på...................
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Syrensaft!
« Svar #37 skrivet: 21 maj-08 kl 16:59 »
Är det någon nackdel med att dubbla receptet? När man ändå håller på...................

Nej, jag brukar göra det dubbla, om man tar med "mitt" recept. 2 liter vann, 2 liter socker..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

amarantus

  • Gäst
SV: Syrensaft!
« Svar #38 skrivet: 21 maj-08 kl 17:00 »
Är det någon nackdel med att dubbla receptet? När man ändå håller på...................

Jag halverade för att jag inte hade socker nog hemma denna gång men förra året gjorde jag flädersaft i dubbel sats men minskade då på sockret för det blev annars för sött. Fast det är i mitt tycke alltså :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Syrensaft!
« Svar #39 skrivet: 21 maj-08 kl 17:23 »
Här görs aldrih nånting enkelsats om man inte måste  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser