Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med ciderprojekt  (läst 3988 gånger)

Elliot Strandmark

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • ekobladet
Hjälp med ciderprojekt
« skrivet: 04 jun-12 kl 21:39 »
Hej allihop!

Jag läser den ekologiska trädgårdsutbildningen på Capellagården och ska som en del av mitt projektarbete brygga cider i höst.

Har i Görel Kristina Näslunds bok "Äppelbok" hittat ett recept jag tänker gå efter:

Slå färsk äppelmust i en damejeanne (stående i rumstemperatur) och täck öppningen med en handduk. Fyra dagar senare bör musten ha börjat jäsa och ytterliggare en månad senare bör den vara färdigjäst. Cidern ska då tappas upp på flaskor. Om cidern inte är helt färdigjäst täcker man flaskorna med handduk och låter cidern jäsa i cirka 1 till 2 veckor till. Därefter korkar man igen flaskorna som bör vara fyllda till bredden.

1/3 (letar efter sort) söta äpplen och 2/3 syrliga (förslagsvis Maglemer).

Jag vill helst undvika all form av tillsatser.

Jag har dock några funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med:

Blir cidern kolsyrad under jäsningen? Finns det någon form av jäsning som garanterar kolsyrad cider? Hur gör jag för att kolsyra på naturligast sätt?

Risken finns att det blir äppelcidervinäger över det hela. Har någon på forumet upplevt det?

Finns det något jag missat eller bör tänka på?

Mvh/ Elliot S  :)

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 19:03 »
Blir cidern kolsyrad under jäsningen? Finns det någon form av jäsning som garanterar kolsyrad cider? Hur gör jag för att kolsyra på naturligast sätt?


För att naturligt få kolsyra i cidern måste den jäsa i ett slutet kärl. "Vanligen" gör man två jäsningar, en större "huvudjäsning" i en större tank och sedan en andra jäsning i flaskan för att få kolsyra. Titta på Champagnemetoden för inspiration. Accepterar man att cidern inte blir helt klar och att det finns en bottensats i varje flaska är det enkelt. Vill man ha helt klar cider utan bottensats är det lite jobbigare.

Det enkla sättet är att trycka i kolsyran med en SodaStreamer (eller valfri kolsyrningsapparat) precis innan servering.
Plan - Do - Check - Act

Yrmff

  • Gäst
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 08:26 »


Använd åtminståne jäst!! Det kan inte betraktas som en tillsats då det vimlar av det överallt..
Spontanjäsning är spännande men risken är mycket stor att du står med en odrickbar sörja efter en massa arbete!

Ska du ha en torr cider? isåfall går det med champagnemetoden, annars får du flasksprängning!!!
Vill du ha högre alkoholhalt än typ lättöl? så tillsätt socker...

Här finns det massor av tips  http://www.humle.se/punbb/viewforum.php?id=20

mvh Y

Elliot Strandmark

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • ekobladet
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 18:59 »
Hej igen,

Tack för de svar jag fick och ursäkta mig för att jag inte tackade snabbare.

Tänkte passa på att berätta att mitt ciderprojekt blev delvis lyckat och delvis lärorikt (läs misslyckat). Jag lät cidern spontan- eller om man vill kalla det vildjäsa och fick fram 10 liter drickbar, mousserande cider av den franska modellen. Jag bryggde cirka 30 liter men den ena damejeannen drabbades av vad jag tror var cidersjukan så 20 liter gick förlorad. Resultatet blev något surt för min smak, det saknades tillräckligt med tanniner för att det skulle bli en bra cider. Lyckades dock mycket bra med själva framställningen av den lyckade cidern.

Jag planerar definitivt att brygga cider igen. Är det någon som är nyfiken på att brygga själv kan jag rekommendera boken "Cider - making, using & enjoying sweet and hard cider" av Annie Proulx och Lew Nichols. Är det någon som har någon fråga angående cider får ni gärna höra av er, så svarar jag om jag kan.  :)

Mvh/ Elliot S

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #4 skrivet: 25 apr-13 kl 15:46 »
Tror du att du hade för mycket "ätäpplen" och alltför lite "cideräpplen"?

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #5 skrivet: 26 apr-13 kl 22:37 »

Den här artikeln i ämnet rekommenderas varmt. Inspiration och kunskap, kunskap och åter kunskap.

http://www.alternativ.nu/Cider.pdf
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

 

Elliot Strandmark

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • ekobladet
SV: Hjälp med ciderprojekt
« Svar #6 skrivet: 09 maj-13 kl 21:04 »
Tror du att du hade för mycket "ätäpplen" och alltför lite "cideräpplen"?


Definitivt, hade tyvärr inga cideräpplen tillgängliga. Använde mig av Belle de Boskoop och Aroma, mat- och ätäpple. Har läst att vildapel skulle gå att använda som substitut för cideräpplen men efter timmar av slit ute i skog och mark fick jag ihop ynka 2 kilo. Att få hem lite ympris från Frankrike skulle inte skada, förhoppningsvis blir det ett framtida projekt  :P

Den här artikeln i ämnet rekommenderas varmt. Inspiration och kunskap, kunskap och åter kunskap.

http://www.alternativ.nu/Cider.pdf



Den artikeln är kanon! Hittade en upplaga av det numret i Capellagårdens trädgårdsbibliotek, det hjälpte mig mycket  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser