Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapen förvaring  (läst 3523 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Vapen förvaring
« skrivet: 28 jan-15 kl 23:01 »
Hej
Om man har över  20 poäng i sin vapen gadrob så gäller ju nästan kasunkrav .
Jag undrar nu om man delar upp ex jaktgevär på en fastighet som är bebodd av ens mamma och man har ens målskyttevapen på ens stamfastighet.och naturligtvis har bara jag nycklar och godkända kassaskåp och vapenskåp.
Går det då att kringgå 20 systemet ? , räknas minnesvapen med i vapengadroben och ger minnesvapen poäng,puckade frågor men reglerna är ganska puckade minns när farfar dog att reglerna var "speciella".
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vapen förvaring
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 23:49 »
Nej.


Du ska förvara vapnen där du är folkbokförd. Se https://polisen.se/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Polismyndighetens-forfattningssamling/Publicerat/FAP-nummerordning/FAP-551-3---RPSFS-200913/ sidan 44.

Citera
17 kap. Förvaring m.m. av skjutvapen och ammunition samt transport av skjutvapen
Förvaring av vapen och ammunition
1 § Enligt 5 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) är den som innehar skjutvapen
eller ammunition skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under
sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den.
Med uppsikt förstås att innehavaren har omedelbar kontroll över vapnet
eller ammunitionen.
Allmänna råd
För att uppfylla kravet på uppsikt enligt 1 § bör skjutvapen förvaras i
tillståndshavarens bostad vilket regelmässigt innebär där tillståndshavaren
är folkbokförd.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Vapen förvaring
« Svar #2 skrivet: 29 jan-15 kl 06:11 »
Det kan vara stor skillnad mellan bör och skall.
Jag har en viss erfarenhet av polisens vapen beslut.
Men jag har inte testat denna förvaringsvariat .

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vapen förvaring
« Svar #3 skrivet: 29 jan-15 kl 08:38 »
Läste en artikel om två personer som hade sina vapen hos sin far och fick en massa skit när polisen märkte det.

Tror en ska ha ett speciellt tillstånd för att slippa ha dem där en är folkbokförd och att polisen är väldigt restriktiva med det. Läste att det var godtagbart om en pluggade på en ort långt hemifrån och en då ville ha vapnena hos sin far som bodde vid marken där en jagade.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Vapen förvaring
« Svar #4 skrivet: 29 jan-15 kl 12:08 »
Läste en artikel om två personer som hade sina vapen hos sin far och fick en massa skit när polisen märkte det.

Tror en ska ha ett speciellt tillstånd för att slippa ha dem där en är folkbokförd och att polisen är väldigt restriktiva med det. Läste att det var godtagbart om en pluggade på en ort långt hemifrån och en då ville ha vapnena hos sin far som bodde vid marken där en jagade.
Hade fadern egna vapen så är det ju inga problem med sådan förvaring ,jag och farsan har blandat friskt under 20 år ,problemet nu är att min far inte finns längre.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vapen förvaring
« Svar #5 skrivet: 29 jan-15 kl 14:26 »
Hade fadern egna vapen så är det ju inga problem med sådan förvaring ,jag och farsan har blandat friskt under 20 år ,problemet nu är att min far inte finns längre.

Lars


Då har du ju redan begått brott under 20 år

http://www.vapenagaren.se/vbl-1102/bostad.htm

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Vapen förvaring
« Svar #6 skrivet: 29 jan-15 kl 22:44 »
Då har du ju redan begått brott under 20 år

http://www.vapenagaren.se/vbl-1102/bostad.htm

Varför tolkas allt man skriver här så jävla fel.
Jag skrev att jag har lånat och förvarat vapen hos och av min far och att det är OK eftersom vi BÅDA har tillstånd att inneha sådana vapen. INOM Familjen lånar man fritt.
Varför vet jag detta,JO jag har frågat ett antal gånger .Jag har skrämt iväg inbrotttjuvar med hagelbössa när tjuvarna kom tillbaks dagen efter när jag var hemma. Jag sa till polisen att jag skjutit ,då först kom dom ,de tog mina vapen efter 9 timmars väntan på beslut ,vi hämtade 2 av mina vapen hos min far och lämnade 1 gevär som var min fars.Ingen sa ett knyst om de bytena varken polis , jourhavande domare eller åklagare .De sa inte ens något om farfars 9,3 ammo som jag hade kvar trots att bössan var såld sedan länge.Jag erkände jag blev aldrig åtalad och därmed inte fälld varken fängelse eller böter .
Tro mig jag är granskad.. Men jag sköter mig.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Vapen förvaring
« Svar #7 skrivet: 29 jan-15 kl 22:46 »
Enkel fråga om gevär.
Räknas vapen i minne in i vapen gadroben ,säkert dum fråga för många men faktisk relevant..
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vapen förvaring
« Svar #8 skrivet: 29 jan-15 kl 23:57 »
Polisen och handläggare kan oftast inte lagen heller. Det är en byråkratisk djungel som nästan ingen orkar bry sig i både i finland och sverige.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vapen förvaring
« Svar #9 skrivet: 30 jan-15 kl 03:38 »
Varför tolkas allt man skriver här så jävla fel.
Jag skrev att jag har lånat och förvarat vapen hos och av min far och att det är OK eftersom vi BÅDA har tillstånd att inneha sådana vapen. INOM Familjen lånar man fritt.
Varför vet jag detta,JO jag har frågat ett antal gånger .Jag har skrämt iväg inbrotttjuvar med hagelbössa när tjuvarna kom tillbaks dagen efter när jag var hemma. Jag sa till polisen att jag skjutit ,då först kom dom ,de tog mina vapen efter 9 timmars väntan på beslut ,vi hämtade 2 av mina vapen hos min far och lämnade 1 gevär som var min fars.Ingen sa ett knyst om de bytena varken polis , jourhavande domare eller åklagare .De sa inte ens något om farfars 9,3 ammo som jag hade kvar trots att bössan var såld sedan länge.Jag erkände jag blev aldrig åtalad och därmed inte fälld varken fängelse eller böter .
Tro mig jag är granskad.. Men jag sköter mig.

Naturligtvis kan man låna ut vapen till annan person som har vapenlicens, men då skall man fylla i blankett om det. Bara för att enskilda poliser eller åklagare inte valt att åtala betyder inte att något är tillåtet. Vapen skall annars förvaras där man är folkbokförd.

Hektor

  • Gäst
SV: Vapen förvaring
« Svar #10 skrivet: 30 jan-15 kl 09:28 »
Man ska förvara sina vapen där man är folkbokförd (bor) Såvida man inte har särskilt tillstånd. 
Frågan löses enklast genom ett tel.samtal till aktuell polismyndighet om man är osäker.  Betydligt enklare än att få 20 olika svar här.

Tydligen saknas det ännu kunskap bland vapeninnehavare om lagar och förordningar.

Och det som gällde "förr" gäller inte nu, som med det mesta.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Vapen förvaring
« Svar #11 skrivet: 30 jan-15 kl 22:45 »
Naturligtvis kan man låna ut vapen till annan person som har vapenlicens, men då skall man fylla i blankett om det. Bara för att enskilda poliser eller åklagare inte valt att åtala betyder inte att något är tillåtet. Vapen skall annars förvaras där man är folkbokförd.
Jag säger det igen  2 veckors lånelicens papper behövs ej INOM familjen ....

Jag har naturligtvis pratat med polisen om förvaringen ,men de är som de flesta myndighets personer inte speciellt kunniga .
Efter 4 dagar ringde "chefs"juristen på hallandspolisen och efter min förklaring tyckte han att jag antagligen kunde få ett speciellt förvaringstillstånd.

Vi får se inom ett halvår förhoppningsvis..

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
erland76, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser