Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?  (läst 6613 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #40 skrivet: 26 jan-15 kl 15:21 »
För att hitta hus, testa även:
Sätta upp lappar hos lanthandlarna (om det finns några kvar :-\ ), annars vid bygdegårdar, missionshus o dyl, där bushfolket samlas. Gärna någon formulering typ "Allt av intresse"; bättre att det ringer en för mycket än en för lite.

Praktiska grejer är lätt att lära sig, och i många fall är det bra timpenning på de lärdomarna. Att åka till närmsta stad och skaffa packningar till droppande kranar, och sedan byta dessa kan tydligen löna sig fint :) . Ofta är folk med praktiska kunskaper ivriga att dela med sig av det de vet, om någon frågar!
Hur mycket en egentligen behöver fixa och dona beror på husets standard, och ens egna krav.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #41 skrivet: 26 jan-15 kl 20:19 »
Jag kan av egen erfarenhet säga att bra grannar på lagom avstånd är guld värt minst sagt. Se bara till att du inte blir den som alltid behöver hjälp, men aldrig kan återgälda hjälpen. Efter några år tröttnar man lätt på sådana grannar, kan jag säga. :P

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #42 skrivet: 26 jan-15 kl 23:11 »
Hahaha ja det förstår jag  ;) finns väl alltid något man kan hjälpa till med.

Tack för era tips! Kom gärna med fler  ;D

Hur ser ni på mina alternativ då, har jag missat något? Vad är mest realistiskt med tanke på den skrala ekonomin  ???
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #43 skrivet: 27 jan-15 kl 00:14 »
Det bästa om man har dålig ekonomi eller är tex sjukskriven och ändå vill leva lite lantligt är nog att hitta att lämpligt litet hus att hyra.  Altenativt bosätta sig i en kommun där KOLONILOTTER är billiga.

Jag såg en kolonilott i Tomelilla ( Skåne) nyligen som kostade 5000:- att köpa och med bara några hundra i årshyra ( tror det var 600 eller nåt sånt), då var det en stuga på lotten också.

Förra året var det en i Sjöbo ( Skåne) ledig även den med stuga där övertaget också bara var några tusenlappar och med den extremt höga årshyran av 200:-. På den fick man också ha smådjur som tex kaniner.

Dvs i en sån kommun kan man bo i en mindre lägenhet ( dvs billigt) i och så ha en kolonilott kanske på cykelavstånd från där man bor. Oftast måste man dock vara skriven i kommunen där kolonilotten finns.

En kolonilott med stuga alternativt en odlingslott är perfekt att ha när man "övar sig" i att bo på landet och ha gård. Klarar man av att sköta lotten och få ut det maximala av den så kanske det sen är dags att leta efter ett hus att hyra med en odlingsbar tomt något större än kolonilotten man brukade innan.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #44 skrivet: 28 jan-15 kl 00:59 »
Kolla runt vid ramvik. Där brukar det komma ut gårdar titt som tätt riktigt billigt. Finns på hemnet nu en gård som varit ute länge. Går säkert att pruta en del på priset.

Annars har Härnösand o Kramfors väldigt billiga hus. Så billigare är svårt att hitta.

Mvh
Kenny

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #45 skrivet: 28 jan-15 kl 22:39 »
Här finns billiga kolonilotter men då får man bara en plätt jord, något annat alternativ finns inte, har redan kollat upp det. Och det är jag inte intresserad av, då avstår jag hellre odlandet, har min egna lilla odling i köksfönstret.
Och jag behöver inte prova, har redan bott på landet så jag vet hur det är  ;)

Jo jag vet att det är billigt i Ramvik och skulle gärna bosätta mig där, problemet är dock att äldsta dottern går gymnasiet i Sundsvall så det blir alldeles för långt för henne att pendla. Men kanske när hon är utflugen. Och även om det är billigt så får jag ju inte låna av banken ändå... måste ha ihop till kontantinsatsen först.

En tanke slog mig, om framtiden faller ut som jag vill så kommer jag att jobba som egen-företagare och inte vara anställd, hur är det då med lånemöjligheter, har för mig att det är svårare att få lån om man är egen?
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #46 skrivet: 28 jan-15 kl 23:33 »
Egentligen inte, men du måste ha ett bra resultat och inte verka i en riskbranch, och det är svårt att få bra lönsamhet det/de första åren. Men du kan ha tur och träffa en bra bankman som tror på dig och ser mellan fingrarna. Jag har alltid haft rätt låg "lön", vilket gjort att jag fått röda siffror vid de båda tillfällena jag behövt låna. Den ena gången löste jag det genom att vänta med investeringen till dess det fanns pengar på kontot, den andra gången träffade jag på en av de där som vågar bända lite på riktlinjerna.

Bankerna vill gärna ha borgenärer, vilket man inte vill be sina vänner att bli.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #47 skrivet: 29 jan-15 kl 08:52 »
Jag vill nog ändå propagera för att försöka undvika lån så långt det går. Om ens ekonomi inte går ihop så pass att man kan spara ihop  tillräckligt kapital för att köpa en billig gård i Ådalen, så kommer man inte att klara av att betala ränta och amortering på lånet heller.

andtol

  • Gäst
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #48 skrivet: 29 jan-15 kl 09:17 »
Drömmar är bra.

Men jag håller med torbjorn:

Jag vill nog ändå propagera för att försöka undvika lån så långt det går. Om ens ekonomi inte går ihop så pass att man kan spara ihop  tillräckligt kapital för att köpa en billig gård i Ådalen, så kommer man inte att klara av att betala ränta och amortering på lånet heller.

Det är bättre fokusera på att bli frisk så du kan arbeta. Och ta hand om barnen tills de är utflugna. Det handlar om bara 5-6 år, om jag förstod det rätt.

Och när du börjat arbeta, spara och skär ner kostnader. Har du idag lån, amortera bort dem.

En sak i taget.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #49 skrivet: 29 jan-15 kl 10:30 »
Håller med samtliga tre sista talare mycket kloka men kanske lite tråkiga råd.Har du inte bra ekonomi och resurser att sätta in när du investerar i en gård eller hus på landet så blir tillvaron troligtvis betydligt kämpigare än att sitta i lägenhet och längta efter det.Visst du kan leva det livet och kanske klara det men den kampen är helt meningslös......att ha 10-15års planer på att få ganska viktiga delar renoverade är bara en plåga och att aldrig ha råd med det man ville med landet livet gör ju det livet ganska ointressant(om det stannar vid att betala löpande kostnader).Jag trodde nog aldrig att jag skulle tycka detta men....för mig är livet spännande och fullt av möjligheter men det är också fullt av fällor där man vill så intensivt ett liv utan att se den grå vardagen och dom ekonomiska riskerna.Mitt råd lyder....se på saker och ting lite gråare och krasstrealistiskt spara pengar odla kontakter och försök att hitta en nivå på landet livet som du fixar om du träffar en bankman som "tror"på dig och lånar ut en 800000 till något jävla ruckel i Norrlands inland med 100hektar uthuggen skog där du har 20mil till jobb enkel väg så kan det vara en ekonomisk katastrof du aldrig tar dig ur...... 

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #50 skrivet: 29 jan-15 kl 21:45 »
Jo ni har säkert rätt men ack så tråkigt att vänta... har dessutom ett ganska fett studielån som jag inte kommer bli av med förrän jag fyller 65, det känns i nuläget helt omöjligt att betala av hela det och samtidigt kunna spara till ett hus  :(
Hitta en rik bonde kanske?  ;D
Nä allvarligt så är det väl klokast men men... nog så svårt då vi alla sitter här och längtar... eller så hittar jag ett billigt hus att hyra, där kostnaden inte blir större än den blir i lägenheten  :D Eller så hittar jag en stuga (ett andningshål) att hyra eller köpa riktigt billigt... men vart hittar man såna stugor?
Och tänker jag rätt när jag tänker mig en stuga utan el och vatten för att komma ner i kostnader? Det borde ju inte bli några driftkostnader varjefall, vad kan det bli mer för kostnader som jag inte tänkt på?
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #51 skrivet: 29 jan-15 kl 22:01 »
Och tänker jag rätt när jag tänker mig en stuga utan el och vatten för att komma ner i kostnader? Det borde ju inte bli några driftkostnader varjefall, vad kan det bli mer för kostnader som jag inte tänkt på?

Man slipper inte ifrån löpande kostnader helt och hållet ändå.  Försäkring, fastighetsavgift, sophämtning, sotning, kanske avgift till vägförening, kanske något mer.

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #52 skrivet: 29 jan-15 kl 22:05 »
Sant!  :) men dessa kostnader borde inte bli så höga om stugan inte har något värde? Sophämtning, måste man ha det i ett fritidshus?
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #53 skrivet: 29 jan-15 kl 22:09 »
En extrastuga för livskvalitet bör vara byggd på sådant sätt att den inte kräver uppvärmning när du inte är där.
Klarar rejält skiftande temperaturväxlingar osv.
Där försvinner en massa rörledningar, samt de flesta moderna, eller modernt renoverade byggnader.

Om man vill spara pengar. Annars kan man ju alltid brassa på med elström, vare sig man är där eller inte..

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #54 skrivet: 29 jan-15 kl 22:09 »
När det gäller sophämtningsavgifter och om de ska betalas även för obebodda hus / fritidshus så är varje kommun fri att själv bestämma över sånt. Det måste man alltså kolla från fall till fall.
Sotning och vägavgift är också sådant som inte har med stugans värde att göra.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #55 skrivet: 29 jan-15 kl 22:12 »
Sant!  :) men dessa kostnader borde inte bli så höga om stugan inte har något värde? Sophämtning, måste man ha det i ett fritidshus?

Men en del blir det ändå.

Bor du i samma kommun så kan du kanske slippa tunnor och kostnader för det. Det går här, men den fasta sopavgiften som tillhör fastigheten slipper man inte här åtminstone.

 

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #56 skrivet: 29 jan-15 kl 22:32 »
En extrastuga för livskvalitet bör vara byggd på sådant sätt att den inte kräver uppvärmning när du inte är där.
Klarar rejält skiftande temperaturväxlingar osv.
Där försvinner en massa rörledningar, samt de flesta moderna, eller modernt renoverade byggnader.

Om man vill spara pengar. Annars kan man ju alltid brassa på med elström, vare sig man är där eller inte..

Det var exakt så jag tänkte, en äldre stuga utan el och vatten för att slippa ha på värme för jämnan  :D
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #57 skrivet: 30 jan-15 kl 13:49 »
Absolut som sagt att hitta sin "nivå"på landet livet.Om granntorpet här (som jag är omringad av)blev till salu så skulle nog hela min omgivning vara fullständigt övertygade om att jag skulle köpa dålig åker,igenväxta diken och skog på tillväxt massa jobb massa pengar men om jag får välja mellan en fortsatt hygglig ekonomi eller renovera och restaurera en förfallen liten gård så är valet enkelt, det skulle absolut vara otroligt roligt men det skulle för mig antagligen sluta med en ekonomi i spillror.Det finns faktiskt goda och bra människor där ute med till synes oberänsade ekonomiska resurser jag skulle försöka hitta den eller dom och tipsa om affären,jag har helt enkelt inte råd......     


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser