Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som säljer ägg till butik..  (läst 48075 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Ni som säljer ägg till butik..
« skrivet: 10 nov-11 kl 09:49 »
Vi har nu byggt ett nytt hönshus där det kommer att rymmas lite fler höns än i det förra, typ 50. En lokal delikatess-affär vill jättegärna köpa ägg av mig men nu har jag försökt sätta mig in i reglerna för detta och inser att jag måste i så fall dels registrera mig få ett produktionsnummer och stämpla äggen, så långt allt väl. Men sen börjar jag läsa om salmonella-provtagning, och det verkar som om jag med jämna mellanrum skulle måsta ta dit en distriktsvetrinär för provtagning av hönsens avföring för att se om de har salmonella. Här spricker den ekonomiska kalkylen...

Vad jag har förtstått så kan jag endast sälja direkt till konsument. Någon som säljer ägg till butik och provtar för salmonella? Vad kostar det?

Föreskrifter för obligatorisk salmonellakontroll i denna länk:  http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001110/2007-019.pdf
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #1 skrivet: 10 nov-11 kl 10:26 »
Salmonellaproverna är ju den lilla biten. Dom tar du själv, man får strumpor som man trär på skorna och går runt i hönshuset, sen lägger man dom i en speciell påse och skickar in. Jag anlitar Al-control, och det kostar runt 400 kr varje gång, men man tar ju bara ett par ggr per år.

Däremot måste du få en loikal godkänd som packeri om du vill sälja till affär, och det är iofs inte några jätteproblem, men du måste ju kunna lysa äggen. Säljer du på flak i blandade storlekar så är det lite enklare med viktklassningen.

Stämpeln du får ger dig bara rätt att sälja på torg, inte via affär.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #2 skrivet: 10 nov-11 kl 12:53 »
Nej, helt ute och cyklar är du säkert inte.. Men ägg har en relativt låg kravlista på sig när det gäller temperatur, och det står egentligen bara att man ska ange på paketet att det ska förvaras kallt, efter inköp. Man behöver inget extremt kylrum hemma t.ex, men det ska ju gå att reglera så det inte blir mer än 15 grader ungefär.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #3 skrivet: 10 nov-11 kl 13:10 »
Jag måste enligt lagstiftningen ta salmonellaprov 3 gånger/år. 2ggr själv och 1gång med distriksveten. Säljer du äggen vid stalldörr behöver du ingen stämpel. Men man får inte tvätta äggen.
Har inte i huvet nu vad salmonellaproven kostar men det ligger nog på en 1500 kr när distriktarn ska vara med. Jag tar det provet i januari varje år. Sen har de kommit på en ny kontroll som jordbruksverket ska utföra. Den heter "årlig kontroll av eu:s handelsnormer för ägg"...phuuu..
Det kostar 1000 spänn varje år och inom en 3 årsperiod får man ett besök från jordbruksverket. då gäller det att ha journalerna i ordning och alla mått i hönsstallarna rätt.
Ska du sälja till affär ska du ha stämpel och packeritillstånd...(tror jag).

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 14:34 »
Trist det här!
Folk vill ju köpa lokalproducerat och jag kommer ju att ha ägg att sälja. Det blir till att endast sälja direkt från gården men nog är det synd att det inte ska få saker och ting att gå ihop när man vill hålla på i liten skala, att hela vinsten i så fall ska ätas upp av provtagningsavgifer och tillsynsavgifter. Mest besviken kommer butiksägaren att bli när jag berättar att jag inte kommer att kunna sälja ägg till honom...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 15:11 »
Du får göra om dom i Alingsås...butiksägaren köper hönsen av dig, då säljer han egna ägg och det blir lagligt ;)

Jag kommer strax att starta upp en tråd här om vägen till ett godkänt äggpackeri.. du kan ju följa den så får du se om det verkar oöverstigligt..

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #7 skrivet: 11 nov-11 kl 16:06 »
Du får göra om dom i Alingsås...butiksägaren köper hönsen av dig, då säljer han egna ägg och det blir lagligt ;)

Nja, det vet man inte än. Det handlar om hur man skall tolka begreppet "lokal marknad". Ärendet ligger nu på jordbruksministerns bord för utredning.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #8 skrivet: 11 nov-11 kl 20:57 »
Här finns info. http://www.sjv.se/amnesomraden/handel/livsmedel/eushandelsnormerforagg.4.714c6a371218cab665e8000914.html


Jaha, ska man tolka detta som att jag måste registrera mig och skaffa produktionsplatsnummer och stämpel även för att endast sälja direkt från gården? Det är ju den här typen av byråkrati som gör att man tappar sugen, de som köper ägg från mig vet ju ändå exakt varifrån de kommer och att måsta stämpla äggen verkar ju väldigt onödigt...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #9 skrivet: 11 nov-11 kl 21:01 »
Nej, du behöver inte stämpla ägg du säljer hemma, däremot om du säljer på torg.

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #10 skrivet: 11 nov-11 kl 23:05 »
Hej! Om jag förstått alla regler, så behövs det inte salmonella prov om du har mindre än 150 höns. Men du kan sälja på torg eller till bageri eller liknande. Men om du ska ha återförsäljare måste du ha tillstånd från myndighet. Och prover. m. m.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #11 skrivet: 11 nov-11 kl 23:21 »
Inte till bageri..

lädertommy

  • Inlägg: 144
    • Dalarna
    • Tommy Eriksson
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #12 skrivet: 11 nov-11 kl 23:55 »
Du behöver inget produktions nr så länge du säljer i från gården. Du kan även sälja på närligande Torg och Marknader. Men om du ska sälja via återförsäljare så behövs stämplar om ursprung m.m. Du kan sälja till bagare eller liknande som använder äggen i matlagning. Men via ombud till konsument behövs div. tillstånd.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #13 skrivet: 12 nov-11 kl 00:26 »
Men har du svårt att förstå?    Inte till bageri !


Vad får du göra som primärproducent av hönsägg?
• Samla in, lagra och transportera äggen på produktionsplatsen
• Särpacka B-ägg, dvs. packas tillsammans, tydligt uppmärkta på pallen
• Stämpla/märka äggen (men det är vanligast att äggpackerierna märker äggen)
• Själv sälja egenproducerade ägg på torget, vid stallet och vid försäljning från dörr till dörr (vid torgförsäljning ska äggen vara märkta med producentkoden om du har fler än 50 värphöns)
• Använda äggen i eget ”bed & breakfast”

Vad får du inte göra som primärproducent av hönsägg?
• Kvalitets- och viktsortera, packa äggen och märka förpackningar
• Tvätta äggen
• Transportera ägg till äggpackeri
Leverera ägg till detaljhandeln, d.v.s. butiker, restauranger, bagerier, konditorier, caféer, gårdsbutiker m.fl.

Tvätt och sortering efter kvalitet och vikt av ägg får bara ske på godkända äggpackerier. Du ansöker om godkännande hos Livsmedelsverket.



johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #14 skrivet: 12 nov-11 kl 09:30 »
Du behöver inget produktions nr så länge du säljer i från gården

från jordbruksverket

fråga: Ska jag anmäla mig till registret om jag till exempel bara har några fjäderfän och säljer eller ger bort några ägg till bekanta vid enstaka tillfällen?
svar: Ja, oavsett hur få fjäderfä du håller eller hur lite du säljer vidare ska du registrera att du håller fjäderfän. Det beror på att du i detta fall inte bara använder din produktion till egen konsumtion även om det inte varit någon penningtransaktion.


från jordbruksverket: När du har anmält att du håller fjäderfän kommer du att få ett så kallat produktionsplatsnummer.


så visst behöver du ett produktionsplatsnummer för att sälja direkt från gården, du behöver däremot inte stämpla äggen när du säljer direkt från gården, eller när du har färre än 50 höns och säljer på torget

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #15 skrivet: 12 nov-11 kl 14:14 »
Ja, man kan ju bli alldeles yr i bollen av att försöka förstå alla dessa regler kring äggförsäljning!
Vi säljer just nu endast direkt till privatpersoner eftersom vi inte har ett godkänt packeri. Vi håller däremot på att bygga ett sådant. Vi har renoverat, målat, lagat fönster, installerat vatten och varmvattenberedare. Just nu har vi fastnat på att Livsmedelsverket kräver att det finns en toalett i direkt anslutning till packeriet! Toaletten i bostadshuset 20 meter bort duger inte. Så nu känns det lite tungt. Att behöva installera toalett och avlopp blir alldeles för stort och dyrt så vi lägger nog ner... Jättetråkigt. Fast vi kommer att bygga klart packeriet, men vi kommer nog inte få det godkänt. Men vi kan ändå använda det och fortsätta sälja till privatpersoner.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #16 skrivet: 12 nov-11 kl 15:03 »
Det där med toaletten stämmer inte, under förutsättning att du inte har anställda.

Se punkt 7.8 i verkets egna checklista för äggpackerier.

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/%C3%84ggchecklista%20p%C3%A5%20webben%202011.pdf

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #17 skrivet: 12 nov-11 kl 16:08 »
Enligt handläggaren på SLV jag pratade med spelade det ingen roll om man hade anställda eller inte, det skulle ändå finnas en toalett i direkt anslutning till packeriet. Fast jag får ringa och kolla igen - ibland kan man få olika svar beroende på vem man pratar med! Det vore ju toppen om vi kunde slippa det!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens?

  • Gäst
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #18 skrivet: 12 nov-11 kl 17:04 »
Om du pratar med nån på Slv om ägg, så ska det vara Helena Nordenfors, den är den enda som vet nåt.
Och listan jag länkade till är ju deras egna checklista, som inspektörerna ska gå efter..det är ju själva vitsen med en checklista... :)

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Ni som säljer ägg till butik..
« Svar #19 skrivet: 14 nov-11 kl 17:55 »
Fick det här svaret idag från livsmedelsverket.


Hej!
Ja, utan att räknas som livsmedelsföretagare får du sälja dina egenproducerade ägg till släkt, grannar, bekanta och ”obekanta” via stalldörrsförsäljning (de kommer hem och köper äggen hemma hos dig), torgförsäljning eller så kallad dörr till dörr-försäljning (när du åker hem till köparna och leverar äggen). Däremot får du inte sälja äggen till någon butik, restaurang, bageri eller motsvarande. För att få göra det ska äggen gå via ett godkänt äggpackeri.

 

I föreskrifterna om livsmedelshygien finns följande regler som du ska uppfylla:

Ägg

Producenter som levererar små mängder ägg

38 § Producenters direkta leveranser enligt artikel 1.2 c i förordning (EG) nr

852/2004 av små mängder ägg till konsumenter ska uppfylla kraven i bilaga I

till den förordningen.

 

39 § När en producent saluhåller hönsägg direkt till konsument ska bäst

före-dagen tydligt anges genom

− ett anslag som utvisar bäst före-dag eller

− en etikett som fästs på förpackningen eller överlämnas till konsumenten

tillsammans med äggen vid inköpstillfället.

 

Med vänliga hälsningar

Helena Nordenfors
Upplysningen


Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
www.livsmedelsverket.se
Ämne: 7942 Försäljning av ägg.

 


 

 
 






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser