Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Han rör knappt höet!  (läst 1355 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Han rör knappt höet!
« skrivet: 30 jan-15 kl 16:30 »
Vi köpte en ny hane för ett par veckor sen. NZ-korsning, ett halvår gammal... Jag är ju van vid gotlänningar som lever bra på hö, och de käkar rejält med hö, och lite lusernpellets. Blir väl ett tiotal pellets om dan, vilket gotlänningarna lever gott på!

Men den nya rör som sagt knappt höet! Så då blir jag lite villrådig vad jag ska ge honom... Att han behöver mer kraftfoder än gotlänningarna vet jag. Men hur mycket? Och är det normalt att en kanin är så dålig på att äta hö? Har kanin och marsvinspellets från orga kvarn, som jag fått veta är ganska likt rabbfor, men kraftigare. (Går inte att ge till gotlänningarna, för de blir smällfeta på det!) Ger honom ungefär 1-2 msk av det, och kanske en halv dl luzern... Men blir han inte dålig om han inte äter tillräckligt med hö?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

tossefarmor

  • Gäst
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #1 skrivet: 02 feb-15 kl 21:06 »
Han kanske inte äter av höet, eftersom det luktar annorlunda. Men ge honom lite tid, så kanske han kommer i gång. Hö gör ju också att han sliter tänderna. Kontakta uppfödaren och hör med denne, om det inte finns möjlighet att gå köpa lite hö, och ge tillsammans med dit. Jag lämnar alltid med hö till kaniner som jag säljer, för att det inte skall bli en för kraftig övergång, hö varierar sig ju från ställe till ställe.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #2 skrivet: 03 feb-15 kl 10:24 »
Kolla tänderna...
Fjäderfän och kaniner

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #3 skrivet: 03 feb-15 kl 10:55 »
Jag tror inte han blir dålig men det kan som sagts ta lite tid. Och som grimbart säger, ta en titt på tänderna. Nu sliter ju allt de äter på tänderna så får han halm och kvistar så mår tänder och mage bra även om han ratar höet.
Kaninuppfödare och pelargontant.

sanil

  • Inlägg: 26
    • Skåne
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #4 skrivet: 13 feb-15 kl 11:07 »
Jag köpte en kaninhane (Mellerudskanin) för ca en månad sen och han var också jättedålig på att äta hö först. Jag gav han havre i början och den åt han, så jag slutade sen ge han havre efter några dagar för jag tänkte att han blev mätt på det och hade sen ingen anledning att äta höet. Provade även att ge han hö på olika sätt - i höhäck som står på golvet, höhäck som sitter på väggen och sen hö direkt på golvet. Hö direkt på golvet är mest populärt och nu äter han bra!

tossefarmor

  • Gäst
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #5 skrivet: 13 feb-15 kl 21:49 »
Fru jansson hur har det gått för er?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Han rör knappt höet!
« Svar #6 skrivet: 13 feb-15 kl 22:25 »
Han äter av höet.
Vi drar ut lite så det är enklare för honom att plocka från häcken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser