Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni stödfodra med grovfoder?  (läst 2360 gånger)

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« skrivet: 06 sep-07 kl 12:06 »

Mina tre getter har gått i en sommarhage under ett par månader. I denna hagen fanns det enomt mkt sly, och det är vad dom har levt på mer eller mindre under sommaren. Nu när slyet är slut rymmer alla ur hagen (inte bara Britta..) och äter upp alla träd och buskar på gården. Det ser ganska kul ut när dom står på bakbenen och balanserar uppe på biltaken och äter på kastanjen... suck...

Dom har en hel del gräs kvar i sin hage, men det verkar som om dom totalt ratar det nu när dom har fått smak på sly. Har (tja, hade) ett par buskar med lagerbladshägg som dom har länsat. Kul att ha tre getter som stinker kalops.

Jag funderar nu på att ta in dom i vinterhagen som tyvärr än så länge är mindre än sommarhagen och stödfodra dom. Kan ju tillägga att ingen av dom är särskilt magra, snarare tvärt om. Fördelen är också då att dom har en riktig ligghall istället för vindskydd, och dom hatar verkligen när det blåser.

Hur gör ni? När brukar ni ta in getterna för vintern och börja ge hö/hösilage?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 13:01 »
Jag stödutfodrar mina getter och får ute i sommarhagen nu. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 13:10 »

Okej.. då kanske det är dags att ge getterna lite mer mat här också då.. Trist att ha dom i vinterhagen redan, men det är ändå skönt att dom har en bättre lighall nu när det börjar bli höstrusk och under 5 grader.

 Får släppa in ponnyerna i getsommarhagen så att dom får rensa upp det bete som är kvar.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-07 kl 01:43 »
Höhäck i sommarhagen. Kanske?  :-[

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 12:54 »
Förstår inte varför ni har getterna i vinterhagen redan. De kan ju mumsa de sorgliga resterna ändå och få hö i foderhäckarna i sommarhagen. Låt getterna vara ute och ha det mysigt i höstsolen innan den tråkiga vintern kommer. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 20:04 »

Helst av allt hade jag velat ha kvar dom i sommarhagen eftersom det fortfarande finns en hel del för dom att äta. Men jag kan  tro att dom hellre rymmer igen än att äta hö...

Vinterhagen är mer "säkrad" än sommarhagen, och jag har varken tid eller råd att fixa till sommarhagen i år... vet inte hur mkt pengar jag har lagt ut på sommarhagen eftersom jag har fått lappa med mer och mer staket. Hade varit billigare att köpa viltstängsel från början.

Jag är riktigt trött på att ha dom ute på tomten eftersom dom nu går lös på barken på träden, och den enda chansen att hålla dom i hagen är att stänga in dom i vinterhagen.

Tänk vad smidigt det vore om dom kunde gå tillsammans med mina ponnyer, men det blir dyyyrt att stängsla in 2 hektar med så pass finmaskigt nät att hästar inte kan sparka igenom och fastna.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

hönstanten

  • Gäst
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 12:42 »
Jag stödfodrar fåren med ensilage i sommarhagen nu där dom också har vind- och regnskydd. Getterna däremot flyttar jag runt på olika åkrar med vallåterväxt. Vi har köpt elnät (110 cm tror jag) och det fungerar jättebra. Vi tar alltid med några träd i instängningen så dom får lite lä och regnskydd. Så getterna börjar jag inte stödmata förrän i slutet av oktober men som sagt, det beror ju på att dom har bra bete och rymmer inte därför.
Getter  gillar ju inte att äta upp "allt" i en hage utan lämnar en gräset en bit från marken för att slippa parasiter. Hästar är ju bättre på att tugga upp varenda milimeter av grässtråna....

Men att flytta dina getter till vinterhagen (som också är ute antar jag) och stödfodra tycker jag låter som en bra idé.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 23:57 »
Satsa på eljärntråd nästa år med ett rejält aggregat. Ha 5 trådar till 110 cm höjd. Eller get elstängselnät. Effektivt, jag lovar!

Dyrt men du slipper ha ont i magen.
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 23:58 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Re:När börjar ni stödfodra med grovfoder?
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 09:45 »

Givetvis är vinterhagen också utomhus :-)
Men den är en hel del mindre än sommarhagen, ca 500m2 bara.

Jag har testat med el - men dom verkar helt okänsliga.. men jag har dock inte haft ren eltråd utan det elrepet som jag har haft till hästarna.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser