Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövruskor  (läst 9120 gånger)

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Lövruskor
« skrivet: 19 aug-07 kl 23:10 »
Fick ett anfall härom veckan. Jag röjer sly längs med dikena och ån hemma.

Tänkte vilket slöseri. Getterna och fåren får ett lass med sly varje kväll att mumsa på. Så en dag tänkte jag måstye prova torka lövruskor.

Sagt och gjort. Nu hänger det ett hundratal uppe på höskullen och torkar i allsköns ro.  :o

Har tagit in sälg, rönn, björk.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

mli79

  • Inlägg: 541
    • Skåne
Re:Lövruskor
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 23:43 »
Oj vilket jobb du har gjort!!
Har aldrig tänkt på att man kan göra så...  gillar dom det?

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Lövruskor
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 09:14 »
Har hört de gillar det. Och har alltid velat prova. Ska bli spännande att se.

Går det bra blir det till att göra massor nästa sommar. Sly finns det gott om här. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lövruskor
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 10:05 »
Oja, det har jag till mina som vinterpyssel.  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 10:15 »
Kan rekommendera aspsly om sådant finns.
Det brukar bli massor där man fällt en stor asp, och dom små spöna har extra stora blad.
När jag var grabb torkade vi asplöv som vinterfoder till korna .
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 10:18 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 14:50 »
Ett tips! Lövet bör tas in före den 20 juli enl. gammal västsvensk sed för att hinna torka innan höstregnen kommer. Annars finns risk för att bladen släpper eller möglar.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Lövruskor
« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 15:24 »
Ett tips! Lövet bör tas in före den 20 juli enl. gammal västsvensk sed för att hinna torka innan höstregnen kommer. Annars finns risk för att bladen släpper eller möglar.

Åh, men då är det ju redan för sent  :(

Förresten, äter de upp alltihop eller bara löven?  :-[

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Lövruskor
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 15:44 »
Jag plockade visserligen in större delen av mina lövruskor redan i juni, men har plockat in ett 20-tal sedan dess. Har inte märkt några problem, men jag låter dem torka ute. Tar 2-3 dagar med torr väderlek. Därefter bär jag in dem torra och klara. Blir lite frasigt, så några löv trillar av på vägen in. Tar man in dem fuktiga tappar man väl inga löv på vägen kanske.

Senast igår gjorde vi 10 buntar med lövruskor, står och torkar i blåsten.

Vi har plockat hägg, asp, al, oxel, sälg, brakved, lönn, vildapel, björk, rönn och säkert några arter till som jag inte kommer ihåg just nu.

Jag har får bör tilläggas och detta året är första gången vi prövar med torkat löv. Blir en del tall också vintertid. Och naturligtvis hö.
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 15:47 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 16:00 »
Var lite försiktiga när ni utfodrar Får med allsköns "nödfoder"
som det heter på fackspråk...

Barr o Bark o Löv Bokm.fl  innehåller antinutritionella substanser men som tur är, så har många dålig smaklighet, så djuren vill inte äta mycket av dem  ;)

Barr o Bark innehåller dessutom: terpentin, harts och garvsyra och bör därför inte alls utfodras i några större mängder.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 16:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 16:31 »
Detta med harts m m  som Rosa talar om känner inte mina getter till... de gör som den ovetande men flygande humlan och som getter gjort i årtusenden.
Vill dock varna för Hägg  (och andra Prunus-arter) och Brakved som är giftiga eller mag irritterande. De tar mer tid att skörda än vad de ger i näring.
De träd som lämpar sig bäst för lövskörd är Asp, Ask, Alm, Lind, Lönn,Rönn och Ek samt Björk. Den sista mår dock direkt illa av att hamlas.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lövruskor
« Svar #10 skrivet: 20 aug-07 kl 16:48 »
ahaa.. jag har gett dom bara björksly..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #11 skrivet: 20 aug-07 kl 16:48 »
Detta med harts m m  som Rosa talar om känner inte mina getter till... de gör som den ovetande men flygande humlan och som getter gjort i årtusenden.
De tar mer tid att skörda än vad de ger i näring.

Jag skrev inget om get...... jag skrev FÅR.
Get o Får är inte samma sak utfodringsmässigt men det vet du säkert.

Och näringen tja den brukar uttryckas som likvärdigt med ett medelmåttigt hö om
lövet skördats tidigt. Många löv för ett kg blir det.....

/Rosa
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 16:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #12 skrivet: 20 aug-07 kl 16:54 »
Jo, jag vet skillnaden på får (=tråkiga) och getter (=intilligenta och busiga) ;) men om jag inte tar miste handlar denna tråd om löv till getter liksom att rubriken på sidan är Getter.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 16:55 »
men om jag inte tar miste handlar denna tråd om löv till getter liksom att rubriken på sidan är Getter.

Mitt inlägg var med anknytning till Larso och han skrev om Får  :-*

Jag har får bör tilläggas och detta året är första gången vi prövar med torkat löv.

Trådskaparen har också får

Getterna och fåren får ett lass med sly varje kväll att mumsa på.

Solsken o glädje

/Rosa
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 17:03 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Lövruskor
« Svar #14 skrivet: 20 aug-07 kl 19:55 »
Ska bli spännande ge dom det senare i höst och deras reaktion. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

signe

  • Inlägg: 498
Re:Lövruskor
« Svar #15 skrivet: 20 aug-07 kl 21:33 »
Löv är verkligen inte något "nödfoder" utan har i alla tider varit ett utmärkt och smakligt foder för fr.a. getter och får men också kor och hästar. Våra får älskar torkat löv, helst rönn, lönn och lind men gärna också björk. För de som är intresserade av ämnet så rekommenderar jag rapporterna Lövtäkt och stubbskottbruk som Kungliga skogs- och lantbruksakademin gett ut. Där finns data om näringsinnehåll också. Fortsätt att ge era djur löv så mår de bra!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #16 skrivet: 20 aug-07 kl 22:30 »
Jadu Signe.. nu var det ju inte så att det var "Pelle på byn" som var källan till det jag skrev...  ::)

Var lite försiktiga när ni utfodrar Får med allsköns "nödfoder" som det heter på fackspråk...

Barr o Bark o Löv Bokm.fl  innehåller antinutritionella substanser men som tur är, så har många dålig smaklighet, så djuren vill inte äta mycket av dem  ;)

Barr o Bark innehåller dessutom: terpentin, harts och garvsyra och bör därför inte alls utfodras i några större mängder.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #17 skrivet: 20 aug-07 kl 22:41 »
Jadu Signe.. nu var det ju inte så att det var "Pelle på byn" som var källan till det jag skrev...  ::)

Lite småviktigt låter det allt.
Antar att det är någon bokmal som tipsat, men får och getter med flera brukar sällan följa deras råd.
Barr och bark är väl ingen favoritmat för några husdjur, men vem som helst med ögonen öppna kan se där djur betar,
att dom äter löv med god aptit.
Ofta är buskar och småträd betade så långt upp som djuren kan nå.
Naturligtvis ska dom inte leva på bara löv, men dom har klarat sig genom årtusendena på delvis sådan kost,
så det lär nog fungera ett tag till.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #18 skrivet: 20 aug-07 kl 23:05 »
Nu slog du huvet på spiken zeke!

Precis när löven är färska och sitter kvar på trädet, så finns lite energi i dem som motsvarar ett sämre hö.
Jag har stoooora ögon  ;D ibland ser man mer än man vill också...

Men att kalla torkatlöv för "foder" utan nöd före, är en annan sak...
Och bokmal tja... undrar vad dom skulle tycka om det.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 23:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Lövruskor
« Svar #19 skrivet: 20 aug-07 kl 23:19 »
Jag ser främst lövruskorna som ett komplement samt terapi för djuren.

I sommar har jag också noterat att de älskar löv och formligen stormar fram när jag kommer med en släpvagn med sly till dom.

Nästa dag är allt uppätet och avbarkat. När de betade vid vårt hus hade de t o m ringbarkat våra finaste granar och björkar. :-X

Roligaste var getterna som gick över smårönnarna med träden under sig för att beta av topparna :o :o För att vandra vidare till nästa offer att beta av med samma procedur. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
Oskari, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser