Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bagglamm, bete?, slakt?  (läst 1249 gånger)

ynf

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
bagglamm, bete?, slakt?
« skrivet: 21 maj-12 kl 10:11 »
Jag har 2 vuxna tackor, en av dem har fått tre lamm i april, 2 bagglamm, ett tacklamm. Jag har en relativt igenvuxen äng på ca 6000kvm som de betar på.

Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med bagglammen. Min tanke just nu är att skicka dem båda på slakt till hösten, då jag inte tror att mitt bete räcker för mer än tre får. Vad tror ni?

Om jag skall skicka dem på slakt, skall de då kastreras innan? Om jag inte kastrerar, när ska jag då skilja dem från tackorna?

daniel70

  • Inlägg: 271
    • Gotland
SV: bagglamm, bete?, slakt?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 14:15 »
6000 m2 är väl lagom till 2-3 vuxna djur med lamm.
JAG hade gjort såhär. Sparat tacklammet. Skilj bagglammen från tackorna då de är tre-fyra månader gamla, typ början av Juli. Låtit bagglammen gå ihop och äta upp sig till oktober och då slaktat den ena (slakta själv hemma) samt släppt in den finaste baggen till tackorna igen för betäckning, därefter i december slaktat av den andra baggen efter fullgjort värv. Kan/törs/vill man inte slakta själv finns det säkert någon man kan anlita som gör jobbet åt dig för en slant.

Med vänlig hälsning, Daniel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser