Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på trädgårdsland  (läst 9294 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #60 skrivet: 03 maj-16 kl 13:51 »
Vill man inte ha skrumpna slaka morötter från jordkällaren fungerar frysen bättre. Har fryst in spenat, morötter, purjo och broccoli har jag fryst in från förra året och den är finare än den köpta frysta.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #61 skrivet: 03 maj-16 kl 19:03 »
Har mina morötter i trälåda med lock. Matkällare under huset. De är inte skrumpna och slaka.

Gilbert

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #62 skrivet: 04 maj-16 kl 03:47 »
Men då förvarar du inte morötterna i sand som alla andra? För det fungerar dåligt för de flesta, ändå är det "rekommendationen" vilket är obegripligt. Sedan är morötter inte bara morötter, det finns olika sorter och de som inte klarar lång lagring och de som faktist klarar runt 6 månader.

andtol

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #63 skrivet: 04 maj-16 kl 10:28 »
Vi har våra i sand i stora plastlådor i jordkällaren.

De är fortfarande fina.

Detta är lagringsmorötter eller vintermorötter.

Gilbert

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #64 skrivet: 04 maj-16 kl 10:59 »
Här heter de fodermorötter. Vil man bevara gula och lila plus lite andra morotsprimörer tycker jag frysen är fantastisk och ett säkert kort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #65 skrivet: 04 maj-16 kl 16:13 »
Vi torkar en hel del morötter och fryser in massor.  Skulle hemskt Järna förvara i jordkällare om vi nu hade haft en.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #66 skrivet: 05 maj-16 kl 22:38 »
Men då förvarar du inte morötterna i sand som alla andra? För det fungerar dåligt för de flesta, ändå är det "rekommendationen" vilket är obegripligt. Sedan är morötter inte bara morötter, det finns olika sorter och de som inte klarar lång lagring och de som faktist klarar runt 6 månader.

Nä, ingen sand. Och det är sådana där "vintermorötter".

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Storlek på trädgårdsland
« Svar #67 skrivet: 06 maj-16 kl 11:57 »
Har man en bra källare behövs inte sand. Har man en torr men lagom kall källare kan man ha morötterna i sand. Sanden måste då hållas fuktig. Sanden kan troligen i viss mån skydda mot temperaturvariationer och kanske angrepp av smågnagare.

Jag har morötter i perforerade regnvattentunnor av plast i jordkällare. Jag tycker trälådor är bättre men de förmultnar så snabbt. För att balansera det kondens som ändå blir har jag i måttligt med torvmull och sand blandat, mest som en bottenskyla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser