Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur slaktar jag hemma smidigast??  (läst 1231 gånger)

Kalaspinglan70

  • Inlägg: 1
    • -
Hur slaktar jag hemma smidigast??
« skrivet: 24 jul-16 kl 16:34 »
Har myskankor och undrar hur jag slaktar dom??

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur slaktar jag hemma smidigast??
« Svar #1 skrivet: 24 jul-16 kl 19:55 »
Smidigast vete sjutton :-\

Först så får du fundera på om du skall flå eller plocka dem. Skall du flå dem så behövs inga direkta förberedelser, men skall du plocka behöver du ha en balja vatten som håller knappa 70 grader klar innan du börjar.

Fäst gärna upp en tratt som du kan stoppa ned ankan i för avblodning. Slå ankan i skallen, bulta den eller skjut den. Sedan hugger du huvudet av den och stoppar den i tratten. Jag har gjort så de senaste gångerna att jag har tratten sittandes på en kraftig regel så att jag efter att ha bedövat ankan släpper ned den i tratten och hugger av huvudet när det hänger ned. På så sätt slipper jag en del flaxande och blodsprut. Ankorna har bra tryck på blodet till huvudet. Sedan låter du den bloda av.

Som skållningskar har jag använt två vinhinkar (sådana som man jäser vin i). Lägger en bit frigolit i botten på den första och ställer i den andra, får på så sätt en stor termosmugg där jag häller i 70-gradigt vatten. Använder också en gummihandske när jag tar ankan i fötterna och ruskar den upp och ned i hinken till dess de stora fjädrarna på vingarna släpper lätt. Sedan går det lätt att plocka. Inkråmet går lätt att dra ut med en hand om man gör ett par snitt där bak och skär loss lite vid halsen.

Det mesta går bra att träna upp och det gör ju inget om det tar lite tid i början, men själva bedövningen är det ju inte så bra om man klantar till för mycket. Oftast tar man i lite för mycket så att djuret tvärdör och börjar flaxa, men det är ju bättre än att det blir en smärtsam smäll som inte räcker till att bedöva med.

Lycka till och god middag :)

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Hur slaktar jag hemma smidigast??
« Svar #2 skrivet: 24 jul-16 kl 20:00 »
Lite diskmedel i skållvattnet underlättar plockningen.

Vill du flå gör du ett litet snitt vid bröstbenet. Fötter och vingar av innan.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur slaktar jag hemma smidigast??
« Svar #3 skrivet: 24 jul-16 kl 20:20 »
Håll ankan på marken med huvudet över ett hårt underlag..klubba med en bit två tum två regel i huvudet på den. Sen lägger du regeln över nacken och sätter foten på regeln..viker bak huvudet med vänster hand och skär halsen av den med en morakniv.. Blodet sprutar och ankan flaxar men den kommer ingen vart... Knepigt att förklara men lätt att göra..
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur slaktar jag hemma smidigast??
« Svar #4 skrivet: 24 jul-16 kl 20:24 »
Och flå är smidigast..knipsa vingar och ben..skär av huvud och stjärt vid fjäderrot. Sprätta upp skinnet i buken och vräng av..se till att vränga framifrån och bak och snitta lite extra bak utan att göra hål på innehållet..dra ur tarmarna....
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser