Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken köttras ska man välja  (läst 8340 gånger)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #20 skrivet: 23 aug-16 kl 21:51 »
Det finns så många parametrar som spelar in, men att gå runt är ju en sak du kan säkert få en verksamhet med 30-40 djur att "gå runt" men när du väl har gått runt så står du fortfarande på noll, då behöver du lika många djur till för att det sen ska kunna bli någon vidare förtjänst.

Räkna med att det sedan är månader och åter månader med utgifter för att efter ytterligare månader kunna få någon inkomst för din verksamhet, eftersom du ju knappast kan sälja kött alla dagar på året.

Jag pratade med en grisbonde för flera år sedan under tiden vi själva fortfarande hade nötboskap och vi diskuterade köttpriserna, han tjänade då efter alla utgifter och avdrag med mera när allt kom omkring, 77 kr per gris i vinst.

Jag skulle i ditt fall hellre ha några djur och sen äta upp dem själv (slakta hemma) ist för allt krångel med att försöka sälja till andra, då får jag det kött jag själv vill ha och som jag vet är av bra kvalité.

 

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #21 skrivet: 23 aug-16 kl 22:23 »
Jag tänkte mig ju detta projekt som någon slags hobby, men eftersom att 7 köttkor skulle ge ganska mycket kött så tänkte jag bara på olika alternativ som att exempel sälja det kött som blir över till den lokala lanthandeln. Någon vinning i det hela förstår jag kan bli svårt. ;)

Men hur många djur skulle en köttbonde som levde på sina köttdjur behöva för att sin verksamhet skulle gå runt tror ni?

Jag lever på det sen ca ett och halvt år. Har 45 dikor och föder upp alla kalvar till slakt. En polack skulle inte acceptera min lön men jag klarar mig.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #22 skrivet: 24 aug-16 kl 11:55 »
Gör en kostnadskalkyl på utgifter och ev inkomster, räkna som tidigare skrivits att 50%-60% av djurets levandevikt dras bort vid slakt (ben, inälvor mm).

Räkna också om du skall odla eget foder till djuren, kostnad för detta, eller om du helt sonika ska köpa foder och då kostnad för detta.
Vid egen odling så ska du förstås även räkna kostnad för maskinerna som används och även räkna med vissa reparationer som kan uppstå.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #23 skrivet: 24 aug-16 kl 12:01 »
Jag lever på det sen ca ett och halvt år. Har 45 dikor och föder upp alla kalvar till slakt. En polack skulle inte acceptera min lön men jag klarar mig.

En liknande bonde på Väddö öppnade eget mejeri och gör glass till fiket intill och sedan Ko-Safari för 08-or och turister där kaffe och glass ingår i safarin. Sonen har det som sommarjobb och det kommer busslaster med tanter/seniorer.

Muuuu!

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #24 skrivet: 24 aug-16 kl 12:04 »
Här i Östergötland finns det kosläpp och lamsläpp, det kommer massor med folk från trakten och fikar, äter korv och hamburgare, lotterier. Folk har inget liv nuförtiden ... Utveckla verksamheten.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #25 skrivet: 24 aug-16 kl 13:12 »
Ja alltså ska det bli riktigt bra så är det dedikerad hängivenhet som gäller, det som Väddö gårdsmejeri gjort är ingen lätt sak, de har fått jobba och satsa otroligt hårt och det är egentligen inte djurhållningen som går bra utan främst allt runtomkring, alternativet dom hade ist för att satsa var ju att avveckla.

Tyvärr så är det ju så att en bonde idag har svårt att leva på enbart djurproduktion, man måste även hålla på med bisysslor eller utveckla verksamheten till något annat som i nämnt fall, caféägare och detaljhandlare samt glasstillverkare, väddö gm har ju också ett superbt läge med en explosion av sommargäster tätt inpå och ligger inte långt ifrån vägen som går upp till Grisslehamn.

När vi hade djur brukade en del vänner och grannar komma och titta på kosläppet, inte tänkte man väl på det då att man kunde tagit betalt av dem.

Väddö gårdsmejeri brukar väl snitta runt 4000 besökare vid sina kosläpp, galet och lite sorgligt på samma gång.

hungrigpålivet

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #26 skrivet: 07 sep-16 kl 12:35 »
Hej!

Vi hade Angus i ca. 15 år och var väldigt nöjda med rasen!
I södra norrland är den inte alltför svår att få tag på, den klarar sig fint på vintern med ligghall med djupströbädd eftersom de lägger sig till med en mysig vinterpäls. Det är en ras som kan bli hur mysig och hanterbar som helst med lite intresse för lynnet. De har en stark flockkänsla, vaktar sina kalvar mot faror (och ibland mot bonden med undantag för de kor som är gamla i gemet ;D), tjurarna har haft ett stabilt psyke och de få som visat irritation mot folk har inte blivit långvariga. En del problem med kalvningar (ca. 1-2 döda på 13 per år), några tvillingfödslar där kon inte velat ta sig an ena kalven och en sak har jag lärt mig: Angus tvingar du inte till nåt. Du kan locka och lura, men de märker direkt om du försöker styra och går gärna åt motsatt håll  ::)

En stabil ras med härligt psyke helt enkelt!
Alla kan göra nästan allt men nästan ingen vet om det.

Skandexma

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #27 skrivet: 05 okt-16 kl 19:41 »
Jag har charolais på skogsbete blandat med lite gammal åkermark och dem är absolut inga bengetter som många tror att dem blir, dem gnager bra på allt sly och ris. Jag har tidigare haft Dexter vilket ja inte var alls nöjd med, både lynniga och kräsna och absolut ingen ekonomi.
Halloj!
Jag hade tänkt att skaffa lite kor och är inne på att skaffa någon utav köttraserna. Jag har kollat på olika köttraser men kan inte riktigt bestämma mig, så jag får ta hjälp utav era unskaper inom detta ämne. Jag har kollat på bland annat limousin som ska vara en bra köttras men även på Highland cattle som ska beta bra på skogsmarker som jag har mer av hos mig, men de ger lite mindre kött än de andra köttraserna. Och hur är det med härdigheten? Highland ska kunna gå ute året runt bara det finns ett ställe med vindskydd tillgängligt, men hur är det med de andra raserna?
Jag bor på en gård med det lite mindre åkrar med inslag av mer skog.
Hoppas ni kan hjälpa mig!

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vilken köttras ska man välja
« Svar #28 skrivet: 11 apr-17 kl 11:08 »
Rent spontant skulle jag nog föreslå Hereford. En bra köttras som inte blir extremt stora, ofta med lätta kalvningar och dom kräver inte så mycket fodertillskott och växer bra på lite sämre bete.

Men det viktigaste oavsett vilken ras du väljer. Köp BRA djur och av en bra uppfödare som är villig att hjälpa till även med tips och råd (det lär du behöva). Det finns rasföreningar för i princip alla raser, där kan du få med info och kontakt med olika uppfödare.

Jag har själv haft både Hereford och Charolais förr och jag fick båda raserna att funka bra. Jag hade också uppfödning av en del mjölkrastjurar och korsningar med mjölkraser. Min erfarenhet av dessa är att det var betydligt mer opålitliga, växte mycket sämre och ställde till mycket mer problem.

Kan du välja en stam utan horn, så underlättar det. Ett horn tar illa även om djuret inte menar illa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser