Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viktig snabb fråga!  (läst 1766 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Viktig snabb fråga!
« skrivet: 26 jul-14 kl 09:34 »
Hur länge klarar sig ruvade ägg som har blivit övergivna? Vår ruvhöna har ruvat på 8 ägg i två dagar, men nu har hon lagt sig i ett annat rede, lagt ett nytt ägg, och börjat ruva där istället. De 8 äggen har varit oruvade i ett par timmar och är svala. Äg det någon mening att lägga dem under henne igen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #1 skrivet: 26 jul-14 kl 10:26 »
Peta in de äggen under henne igen och sätt för så hon inte kan lämna redet, alt flytta henne och alla ägg till ett nytt ställe som tvingar henne att vara still hos dem. Glöm inte att hon måste ha tillgång till mat och vatten. Mina kan även efter några dar om de vill få gå ut och sandbada en stund. De går sen villigt tillbaks till sina ägg och jag stänger igen. :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #2 skrivet: 26 jul-14 kl 10:30 »
Tack!

Nu testade jag ett arrangemang där jag la äggen i ett löstagbart rede och satte det mittemot det vanliga redet i hönshuset (vi har bara ett), och flyttade över hönan dit. Måtte hon ligga kvar, och måtte äggen ha överlevt! De var nog svala i gott och väl tre-fyra timmar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #3 skrivet: 26 jul-14 kl 20:21 »
Jag tror att äggen har klarat sig, särskilt nu när det är så varmt ute. Däremot tror jag inte att hönan stannar kvar. De har en tendens att söka sig tillbaks till sitt favoritrede när de får chansen, dessutom är risken stor att någon annan av hönorna tar ruvhönans plats om hon är uppe och äter t.ex o då lägger hon sig i ett ledigt rede. Det är lättast att hålla ordning på det hela om ruvhönan får en egen liten bur med tillgång till egen mat och vatten. Lycka till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #4 skrivet: 27 jul-14 kl 19:09 »
Marie.san - isåfall har jag glädjande nyheter! Hönan var kvar på äggen i morse. Runt lunch var hon ute en sväng med de andra hönsen och åt och drack. Och efteråt gick hon och la sig det nya redet igen!

Det nya stället för hennes rede är som sagt mittemot det vanliga redet, kanske 40 cm ifrån, så förhållandena med ljus, temperatur mm är ju ganska lika.

Dessutom har jag medvetet gjort det nya redet i exakt samma dimensioner som det gamla, just för att det gamla har varit så populärt. Väldigt få hönor har lagt ägg på andra ställen än där. Och för det tredje har jag bytt spån i det nya redet; jag prövade ekspån i arrangemang nr 1 (bara för att det låg liggande i en säck nära till hands), men nu ligger där samma sort som i det gamla redet (vilken det nu är).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #5 skrivet: 30 jul-14 kl 19:41 »
Så bra! Vilken duktig höna du har. Eller så är det för att du har gjort så mysigt för henne. Har du lyst äggen o kollat om de klarade sig?

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #6 skrivet: 30 jul-14 kl 19:46 »
Hon ligger kvar än!

Nej, jag har inte lyst äggen. Jag vill inte "bråka" med henne.

Fast det är klart, om man lyser äggen efter en vecka och märker att alla är döda, så kan man stoppa in nya ägg, så får hon ruva i totalt 4 veckor istället för som, om ingen kyckling kläcks, ruva tills man kastar ut henne i princip...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #7 skrivet: 31 jul-14 kl 12:01 »
Ja det är nog bra att lysa dem, nån extra veckas ruvning klarar hon ju av. Mina hönor "bråkade" jag med ganska mycket senast och de låg kvar fast de knorrade ganska surt på mej ;) Är nog olika för olika raser hur pass lättstörda de är. Jag har dvärgkochin och har de bestämt sej för att ruva så ruvar de... om så taket skulle rasa in.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #8 skrivet: 31 jul-14 kl 18:43 »
Det är en Brahma, och hon och henns syster (som ruvade samtidigt i samma rede) var inte alls lättstörda sist; när de legat fem veckor på döda ägg försökte vi få dem att sluta ruva, och fick slänga ut dem ur redet flera gånger per dag innan de fattade.

Men det lutar åt att vi inte lyser äggen; om vi lade in nya ägg hade det ändå inte varit större chans att de var befruktade.
« Senast ändrad: 31 jul-14 kl 18:49 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #9 skrivet: 15 aug-14 kl 11:33 »
Pappa lät i dag meddela att han sett två kycklingar!  Allt har fungerat! Hurra!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marie.san

  • Inlägg: 88
    • Västergötland
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #10 skrivet: 15 aug-14 kl 15:39 »
🐣😃

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #11 skrivet: 15 aug-14 kl 20:01 »
Sa jag två kycklingar? Det blev visst lite fler.  ;D
(Här kan ni även se arrangemanget med redet.)

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #12 skrivet: 16 aug-14 kl 06:29 »
Se där ja  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Viktig snabb fråga!
« Svar #13 skrivet: 16 aug-14 kl 12:58 »
Grattis  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser