Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?  (läst 56960 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #20 skrivet: 03 aug-07 kl 15:49 »
Det är nog samma som jag har - och den är SUVERÄN! En av mina allra käraste prylar!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lenane

  • Inlägg: 48
Re:Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #21 skrivet: 14 okt-07 kl 20:54 »
Grattis till din köksmaskin. Det är en rejäl investering som du kommer att ha användning för i många år. Jag fick en Kenwood köksmaskin av mina föräldrar för 35 år sedan (ja, jag börjar bli gammal) och den är lika bra fortfarande. Jag undrar hur många bulldegar och bröddeegar den har knådat. Det finns en massa tillbehör också och jag har provat samtliga. Det största misslyckandet, även om det är ganska roligt så här efteråt, var när en av mina döttrar och jag skulle göra äpplemos. Vi monterade nog fel, för när vi stoppade ner äpplena kom skrotten ut och lade sig snyggt i skålen. Äpplemoset däremot for ut i en stor båge över köket och hamnade på väggen mittemot. Vi skrattade så vi skrek!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #22 skrivet: 15 okt-07 kl 00:18 »
Det största misslyckandet, även om det är ganska roligt så här efteråt, var när en av mina döttrar och jag skulle göra äpplemos. Vi monterade nog fel, för när vi stoppade ner äpplena kom skrotten ut och lade sig snyggt i skålen. Äpplemoset däremot for ut i en stor båge över köket och hamnade på väggen mittemot. Vi skrattade så vi skrek!

Tack för det skrattet!  ;D ;D ;D ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #23 skrivet: 08 aug-08 kl 01:14 »
Blev ägare till en Electrolux Assistent för 800 kr på en loppis senaste helgen.
Handboken är tryckt 1990 så den är väl högst så pass gammal.
Kvarn, passertillsats, grönsaksskärare, mixer var tillbehör, några helt oanvända.
Var lite fundersam när jag såg att den är på 400 Watt och de nya är på 700 Watt, men det verkar vara bra utväxling så kapaciteten räcker säkert väl för mina behov.
Så nu j-r är man garderad, både med och utan el (har ju alldeles nyligen skaffat handvevad kvarn och saftpress).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #24 skrivet: 08 aug-08 kl 17:37 »
Blev ägare till en Electrolux Assistent för 800 kr på en loppis senaste helgen.
Handboken är tryckt 1990 så den är väl högst så pass gammal.
Kvarn, passertillsats, grönsaksskärare, mixer var tillbehör, några helt oanvända.
Var lite fundersam när jag såg att den är på 400 Watt och de nya är på 700 Watt, men det verkar vara bra utväxling så kapaciteten räcker säkert väl för mina behov.
Så nu j-r är man garderad, både med och utan el (har ju alldeles nyligen skaffat handvevad kvarn och saftpress).

En äldre Elekrolux är en riktigt rejäl maskin.
Hur maler föresten din kvarn?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #25 skrivet: 08 aug-08 kl 20:55 »
Klart intressant tråd då jag har haft sönder min maskin och letar en ny kraftful köksmaskin.
Såg att man i Italien använde köttkvarnen för att göra spagetti i.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #26 skrivet: 08 aug-08 kl 21:50 »
Såg att man i Italien använde köttkvarnen för att göra spagetti i.


Ja, har man sett  :)http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=electroluxpasta

Finns också en mjölkvarn till Elektrolux' nyare modeller, min N21 är kanske för gammal, så det blir nog att handmala.

http://www.electrolux.se/node323.aspx?wscid=5&wssubcid=4&wspartno=960002806

Skytten - jag har bara malt lite ärter ännu med handkvarnen, till pannkakssmet, fast tanken är att kunna använda ärtmjöl till annat också.
Det gick utmärkt, och lättare än jag hade trott pga hörsägen.
Men säden börjar mogna på åkrarna nu så jag ska testa mera framöver.
« Senast ändrad: 08 aug-08 kl 22:10 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #27 skrivet: 09 aug-08 kl 13:23 »
Ett problem med äldre Electrolux Assistent (50-60 -talsmodeller) är att gummiringarna som håller motorn på plats mjuknar och tappar formen med tiden, resultatet blir att motorn sitter snett och drivremmen hoppar av hela tiden. Egentligen borde man kolla om de där ringarna fortfarande går att få tag på som reservdel.
De allra äldsta Assistent, från 40-talet, har inte det problemet eftersom motorn sitter stumt fastskruvad på dem.

Bauknecht hushållsassistenter ska man passa sig för, de brukar läcka olja! Min mormor brukade ha en långpanna under den...

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #28 skrivet: 15 aug-08 kl 18:14 »
Det låter mera som en matberedare än en riktig hushållsassistent. Min skål till vår Bosch är i rostfritt, och har inte sett att dom säljs i så små och med plastbytta mer än just till matberedare. Min skål rymmer säkert 5 liter, har en plastkant ovanpå, samt ytteligare ett lock i mitten av den plastringen som är bra då man har barn.

Eufemia

  • Inlägg: 446
    • Skåne
    • Naturlig Dressyr
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #29 skrivet: 28 aug-08 kl 21:47 »
Jag har en ny Elektrolux som jag inte alls kommer överens med...   hela skålen (fint rostfri och stor) snurrar och själva degkroken är stilla. Detta gör att degen ligger stilla i bunken. Har provat med rullen oxå men det är inte mycket bättre med den.. >:(  Antagligen gör jag nåt fel för alla säger att den ska vara så bra ???
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #30 skrivet: 29 aug-08 kl 21:38 »
Man ska använda både rulle OCH skrapa. Utan skrapa och med bara rulle blir det nog inget vidare omrört. Det är också viktigt att "gummihjulet" upptill på rullen verkligen trycker mot kanten av bunken så att rullen roterar med och inte slirar eller står stilla.

Om maskinen är ny så finns det säkert en bruksanvisning där det står hur sakerna ska riggas upp.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #31 skrivet: 29 aug-08 kl 23:10 »
Ett annat tips är att strunta i att diska bunken så blir det mer friktion. 8)

Ior

  • Inlägg: 1807
  • I am a happy gal.
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #32 skrivet: 30 aug-08 kl 16:23 »
Ett annat tips är att strunta i att diska bunken så blir det mer friktion. 8)

Ingen anledning till  8)
Det lär ju funka vid surdegsbakning!

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #33 skrivet: 03 sep-08 kl 18:45 »
Älskar min av märket Bosch!
Den är helt fenomenal på att få till degarna, håller i "all evigket", och gör alltid ett fina arbete utan knot. Även köttkvarn och passertillsatsen är riktiga slitvargar!
Håller ett hyfsat pris, under 2000:-, och med en livslängd på "hur länge som helst".
Billigt i längden!
 

Rexi

  • Inlägg: 33
    • kanonkaniner
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #34 skrivet: 16 sep-08 kl 15:06 »
Jag fick en gammal assistent, säkert från 50 talet ::).
De delar som saknades kan man beställa, inga problem. Vi bakar och gör köttfärs etc. med den. Det perfekta verktyget.
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

olex2001

  • Inlägg: 1
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #35 skrivet: 25 aug-09 kl 09:34 »
Hej!
Någon som har testat nya Assistent? Ett företag som heter Ankarsrum har tagit över produkten från Electrolux sedan i våras. De har tydligen tillverkat den sedan slutet av 60-talet, så kvaliten borde vara fortsatt bra. Jag hittade bilder och information på www.assistent.nu. Såg att den säljs på tretti.se och bagarenochkocken.se.

Skoj att den gamla klassikern äntligen blivit riktigt snygg. Tror att jag måste köpa en sådan.

hildep

  • Inlägg: 3
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #36 skrivet: 28 sep-09 kl 00:52 »
Om ni ska köpa en Hushållsassistent så köp inte Kitchen Aid, den ser flott och trendig ut men som degblandare är den totalt värdelös,bara för att den ociellerade rörelsen som degkroken har, gör att den inte når ut till bunkens kant vilket medför att degen klättrar upp på kroken.

Den bästa men dock inte den tystaste är Kenwood Chief den har allt du kan begära av en ordinär maskin för hushållet kostar på blocket upp till 1500 beroende på verktyg till maskinen.

Har lång erfarenhet och har svurit och förb Aid trots att jag älskar den, men det är en annan sak. I övrigt är den svår att slå tex vispning Suverän.

hildep

  • Inlägg: 3
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #37 skrivet: 28 sep-09 kl 00:56 »
Du som köpt din Aid i Tyskland har blivt blåst. Inanmätet är inte samma utan tillverkad i ett billigare land med sämre effekt och komponenter.

Man får vad man betalar för. ;)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #38 skrivet: 28 sep-09 kl 06:02 »
Du som köpt din Aid i Tyskland har blivt blåst. Inanmätet är inte samma utan tillverkad i ett billigare land med sämre effekt och komponenter.

Man får vad man betalar för. ;)

Finns olika Kitchen Aid. Det finns proffsmodeller med kugghjul av stål, och det finns de som har kugghjul av plast. Artisanmodellerna har väl kugghjul av plast även i Sverige.

Det står "Made in USA" på våran (är väl typ enda produkten vi har som det står så på), och när vi köpte jämförde vi givetvis produktnr så att vi kunde kontrollera att vi verkligen jämförde pris på samma produkt, och inte bara på något som ser likadant ut. Tror du att vi är dumma i huvudet?

Nej, i stort sett all hemelektronik och alla vitvaror är billigare i Tyskland, även de som är tillverkade i Sverige, och har samma modellnr som de som säljs i Sverige.

Du kan köpa din Electrolux i Tyskland istället, nästan halva priset, samma produktnr osv. Blir du lurad då också?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Brandklipparen

  • Inlägg: 3
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #39 skrivet: 14 okt-09 kl 22:06 »
Hej
Jag har en assistent som jag fått av min farmor. En gammal fin Electrolux från den första delen av 1900-talet.
Den är väldigt snygg och det bästa är att man fortfarande kan köpa reservdelar till alla utgåvor av Electrolux-assistenterna, det säger en del om kvaliten :)
Så mitt tips är att försöka få tag i en gammal hederlig pjäs av Svensk kvalite! ;)
Robin
Örebro


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser