Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyla på sommaren!?  (läst 3836 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #20 skrivet: 13 dec-17 kl 20:24 »
Ta uteluft genom ett nergrävt rör några meter i marken, då kyls uteluft ner innan det kommer in


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Tack bra enkelt tips :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #21 skrivet: 13 dec-17 kl 23:04 »
Ta uteluft genom ett nergrävt rör några meter i marken, då kyls uteluft ner innan det kommer in


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ska man göra det bör man dock ha huset i en sluttning, så att röret kan ligga i lutning uppåt mot huset. Rörets lägsta punkt ska vara vid mynningen i uteluften, så att kondens och ev inträngande regnvatten inte kan bli stående utan säkert rinner ut.
Gör man en seriös installation bör man ha myggnät vid mynningen.

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #22 skrivet: 13 dec-17 kl 23:19 »
Ska man göra det bör man dock ha huset i en sluttning, så att röret kan ligga i lutning uppåt mot huset. Rörets lägsta punkt ska vara vid mynningen i uteluften, så att kondens och ev inträngande regnvatten inte kan bli stående utan säkert rinner ut.
Gör man en seriös installation bör man ha myggnät vid mynningen.

Bra tanke (den hade jag nog missat i all iver :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #23 skrivet: 13 dec-17 kl 23:20 »
Ska man göra det bör man dock ha huset i en sluttning, så att röret kan ligga i lutning uppåt mot huset. Rörets lägsta punkt ska vara vid mynningen i uteluften, så att kondens och ev inträngande regnvatten inte kan bli stående utan säkert rinner ut.
Gör man en seriös installation bör man ha myggnät vid mynningen.

Och placera den på ett ställe där ingen bil står på tomgång...

Idén med rör i marken är ju bra både sommar som vinter, men man skall nog tänka på att efter några år så kan det vara mögel och annan skit i röret så det är bäst att planera för regelbunden rengöring.

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #24 skrivet: 13 dec-17 kl 23:24 »
Och placera den på ett ställe där ingen bil står på tomgång...

Idén med rör i marken är ju bra både sommar som vinter, men man skall nog tänka på att efter några år så kan det vara mögel och annan skit i röret så det är bäst att planera för regelbunden rengöring.

Ja eller enkel demontering av anl

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #25 skrivet: 13 dec-17 kl 23:26 »
Ja eller enkel demontering av anl

Lite svårt med kanske 20 meter rör en meter ned i backen ;)

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #26 skrivet: 14 dec-17 kl 21:09 »
Lite svårt med kanske 20 meter rör en meter ned i backen ;)

ja det kan ställa till det:) eller så sätter man en snabbkoppling mellan jordröret och delen som går in i huset

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #27 skrivet: 14 dec-17 kl 21:19 »
Håller med om at det inte blir riktigt lika varmt, men när man har ca 50 C på söderfasaden och 28 inneblir det lite för varmt på natten då man vill sova isvalt :)

Byggen veranda med tak som täcker hela söderväggen och ha stort sovrum på norra sida och låt fönsterna vara öppna hela natten i sovrummet.

 

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #28 skrivet: 14 dec-17 kl 23:28 »
Byggen veranda med tak som täcker hela söderväggen och ha stort sovrum på norra sida och låt fönsterna vara öppna hela natten i sovrummet.

ok så du rekommenderar mig att bygga om hela huset ?:)

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #29 skrivet: 15 dec-17 kl 04:22 »
Kan man verkligen kyla av luften genom det pet-flaska-fönstret?
Jag har svårt att förstå fysiken bakom det hela.

Det enda teorin jag kan tänka mig är att luften skulle komprimeras så pass mycket i flaskhalsen, och i och med det öka så mycket i temperatur, att uteluften kan ha en kylande effekt på den att när sedan luften kommer inomhus expanderar den och är då kallare än uteluften.

Men att det skulle bli sådan hög kompression, låter för mig extremt otroligt.

Verkar isf mer troligt att frånvaro av ventilation från börjar gör att luften inne är varmare än den ute, och när man då låter den uppfinningen släppa in uteluften, ja då sänker man såklart innetemperaturen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #30 skrivet: 15 dec-17 kl 08:47 »
om man har en skiva som är cirkelrund och låter den rotera med hyfsat hög hastighet samtidigt som man droppar vatten på den så skapar man en avkylande vattenånga.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #31 skrivet: 15 dec-17 kl 09:10 »
Kan man verkligen kyla av luften genom det pet-flaska-fönstret?
Jag har svårt att förstå fysiken bakom det hela.

Det enda teorin jag kan tänka mig är att luften skulle komprimeras så pass mycket i flaskhalsen, och i och med det öka så mycket i temperatur, att uteluften kan ha en kylande effekt på den att när sedan luften kommer inomhus expanderar den och är då kallare än uteluften.

Men att det skulle bli sådan hög kompression, låter för mig extremt otroligt.

Verkar isf mer troligt att frånvaro av ventilation från börjar gör att luften inne är varmare än den ute, och när man då låter den uppfinningen släppa in uteluften, ja då sänker man såklart innetemperaturen.

jag tror inte det handlar om att kyla något, mer att ledda bort värmen (låter som en gångbar ide efter min kompetens9

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #32 skrivet: 15 dec-17 kl 09:30 »
ok så du rekommenderar mig att bygga om hela huset ?:)

Du behöver inte bygga om hela huset, för att flytta sängen mot norr.

Bygga om hela huset för att göra en veranda? Då vet jag inte hur du bär dig åt.
I mina trakter bygger vi till en veranda.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #33 skrivet: 15 dec-17 kl 11:03 »
Kan man verkligen kyla av luften genom det pet-flaska-fönstret?
Jag har svårt att förstå fysiken bakom det hela.

här är en artikel från 2016 där de gör något sådant i Bangladesh
 https://www.expressen.se/omtalat/livet/plagas-du-av-varmen-sa-fixar-du-miljosmart-och-billig-ac/

"så klipper man en pet-flaska mitt itu och monterar sedan flera stycken på en stor bräda med hål. Skillnaden i lufttryck som uppstår när luften kommer in genom den större delen av flaskan och sedan ut genom den mindre är det som kyler ned luften. Eco-coolern behöver alltså ingen elektricitet för att fungera. Det är inga revolutionerande temperaturväxlingar som resultat, men när temperaturen sänks från 30 till 25 grader märks ändå en stor skillnad"

fast å andra sidan så kan man nog uppnå den temperaturskillnaden (30 till 25 grader) enbart genom att täcka fönstret med en stor bräda ... ?

här är en Quora-artikel där de räknar på det https://www.quora.com/How-does-the-Bangladeshi-Eco-cooler-work där de i princip kommer fram till att flaskorna inte kyler luften nog mycket för att det ska märkas... men konstaterar också "This device maximizes the airflow into a window while minimizing the amount of light that can come in. Basically, you get the benefit of having an open window while also getting the benefit of being in the shade.".... dvs du får ett öppet fönster utan att solen skiner in i huset - vilket givetvis ger en lägre inomhustemperatur jämfört med att ha ett vanligt fönster eller inget fönster alls [i ett plåtskjul]

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #34 skrivet: 15 dec-17 kl 14:59 »
Kylmetoderna som bygger på avdunstning av vatten fungerar bara om luftfuktigheten är låg. Så för svenska förhållanden kan de göra nytta klara och fina sommardagar, men inte under tryckande fuktvarma åsk- eller rötmånadsperioder.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #35 skrivet: 15 dec-17 kl 18:41 »
Men jag har svårt att se något egentligt behov av ac-liknande lösningar i ett boningshus i det här landet. Har man bara sett till att solen inte lyser in genom fönstren så blir det ju inte så varmt. Nästan alla varma sommardagar följs av en svalare kväll/natt, och öppna fönster räcker oftast då för att få det behagligt i sovrummet. Jag fuskade som sagt och tog hjälp av fläkt en vecka -94, och jag sov nog i tält några nätter på 70-talet för att det var för varmt inne. Men det huset var inte så bra som de båda andra jag bott i sedan dess. Dock ej ett plåtskjul ;D

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #36 skrivet: 15 dec-17 kl 21:55 »
Tack för jättebra svar!
Känns som jag vet på rätt spår helt enkelt!

här är en artikel från 2016 där de gör något sådant i Bangladesh
 https://www.expressen.se/omtalat/livet/plagas-du-av-varmen-sa-fixar-du-miljosmart-och-billig-ac/

"så klipper man en pet-flaska mitt itu och monterar sedan flera stycken på en stor bräda med hål. Skillnaden i lufttryck som uppstår när luften kommer in genom den större delen av flaskan och sedan ut genom den mindre är det som kyler ned luften. Eco-coolern behöver alltså ingen elektricitet för att fungera. Det är inga revolutionerande temperaturväxlingar som resultat, men när temperaturen sänks från 30 till 25 grader märks ändå en stor skillnad"

fast å andra sidan så kan man nog uppnå den temperaturskillnaden (30 till 25 grader) enbart genom att täcka fönstret med en stor bräda ... ?

här är en Quora-artikel där de räknar på det https://www.quora.com/How-does-the-Bangladeshi-Eco-cooler-work där de i princip kommer fram till att flaskorna inte kyler luften nog mycket för att det ska märkas... men konstaterar också "This device maximizes the airflow into a window while minimizing the amount of light that can come in. Basically, you get the benefit of having an open window while also getting the benefit of being in the shade.".... dvs du får ett öppet fönster utan att solen skiner in i huset - vilket givetvis ger en lägre inomhustemperatur jämfört med att ha ett vanligt fönster eller inget fönster alls [i ett plåtskjul]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv, mikaelmareld

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser