Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet jag vad jag får och inte med egengjort?  (läst 1387 gånger)

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
Hur vet jag vad jag får och inte med egengjort?
« skrivet: 19 jul-17 kl 15:08 »
Vad behövs för tillstånd för att sälja det som man själv gjort i köket, saft, sylt, marmelader, mm
Tänker på marknader och ev i en bod på gården (när vi hittat en) och vad gäller för ägg?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur vet jag vad jag får och inte med egengjort?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-17 kl 18:00 »
Du kan behöva registrera tillfällig livsmedelsverksamhet, d v s bara tala om att du skall tillverka lågrisklivsmedel (sylt, saft, marmelad, bröd) hemma i ditt kök, din kommun bör ha en blankett, ingen inspektion krävs.

Ägg får man sälja omärkta direkt till konsument, men du måste ha ett godkänt äggpackeri (inte alls komplicerat!) och stämpla äggen om du skall sälja till detaljhandeln

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/primarproduktion/forsaljning-av-honsagg

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur vet jag vad jag får och inte med egengjort?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-17 kl 18:25 »
Man måste vara registrerad i fjäderfäregistret och ha fått ett platsnummer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser