Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Benbefjädring (på Maran) ?  (läst 3456 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Benbefjädring (på Maran) ?
« skrivet: 25 mar-10 kl 01:23 »
Har 4 nykläckta Maran-kycklingar kläckarn. Såg att minst en har benbefjädring... Kan/får Maraner ha det?
« Senast ändrad: 13 apr-10 kl 23:05 av Sirpa »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Benbefjädring
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 07:13 »
Ja det kan de ha.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Benbefjädring
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 07:49 »
FÅR de vara benbefjädrade enligt den svenska standarden?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Benbefjädring
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 08:51 »
Översatt från standarden
"Ben: Medellånga välställda. Yttersidan av benet är det en lätt befjädring. Köttfärgade med ej för grova benplåtar."

Vanligtvis har kopparmaranerna lätt benbefjädring medan de gökfärgade saknar benbefjädring. Dock ska alla Maraner som ställs ut ha benbefjädring!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Benbefjädring
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 09:08 »
Tack för bra info. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Benbefjädring (på Maran) ?
« Svar #5 skrivet: 20 mar-15 kl 15:10 »
Hej!

Hoppas inte att det gör något att jag lånar denna gamla tråden.
Jag har nämligen tre maraner som kommer från en grupp med blandade svart koppar och gökfärgade. En av mina är svart kopparfärgad med fjädrar på benen och två av dem är helsvarta utan fjädrar på benen. Kan det vara så att de svarta har fått obefjädrade ben från gökfärgad förälder? (Läste att gökfärgade kan vara utan benbefjädring).

Sen till nästa fråga: De, utan benbefjädring, är ju renrasiga. Kan jag, trots att de inte har fjädrar på benen, avla på dem och sälja avelsägg? Eller ska man ej använda sådana? Tuppen jag kommer att använda mig av har fjädrar på benen som han ska.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Lillhönan
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Benbefjädring (på Maran) ?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-15 kl 15:44 »
I England (tror jag det var) får de som ställs ut inte ha benbefjädring. Det är ju en franska ras och där ska de ha benbefjädring, så det bör ju vara de som "bestämmer" vad som är rätt ;D.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Benbefjädring (på Maran) ?
« Svar #7 skrivet: 20 mar-15 kl 16:20 »
Men de gökfärgade saknar ofta benbefjädring, som Azoo-Lina skrev,  och i och med att mina troligtvis har en gökfärgad förälder, de har ju fått den genen efter de gökfärgade, så undrar jag om man nu kan avla på dessa. De är ju trots allt renrasiga och tuppen som jag ska använda har benbefjädring som jag tidigare skrev. Då borde ju benbefjädringen komma till avkomman eller?
Fembarnsmamma med man och liten gård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser