Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankoerfaren vill veta ALLT  (läst 1117 gånger)

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
Ankoerfaren vill veta ALLT
« skrivet: 26 okt-11 kl 12:36 »
Jag är precis ny med höns och skulle vilja utöka gårdens djurbestånd med lite ankor också. Men har då så klart 100 frågor. ;D

Vi har en liten damm, eller vattendrag, på gården som jag hoppas skall passa en liten grupp ankor. Första frågan är hur liten grupp kan man ha? Trivs de bäst i stora grupper eller kan man nöja sig med 4-5 stycken?

Nästa fråga är ang deras boende. Det som står som minsta tillåtna är väl ganska litet tilltaget kan jag tro. Så vad rekomenderar ni ankvana?
I anslutning till det med huset, undrar jag hur mycket kyla de gillar? Kommer de vilja vara ute året runt och hur mycket värme behöver man i huset?
Tänkte om man kunde bygga något lite enklare isolerat hus åt dem vid vattnet och bara ta in dem uppe vid de stora uppvärmda byggnaderna om det blir riktigt sträng kyla.

Sista frågan är ang inhängad åt dem. Vi har en del rovdjur här bla lodjur som gillar att jaga rådjur rakt genom tomten. Kan tänka mig att den blir en än mer frekvent gäst om vi serverar anka  ;)
Frågan är i så fall hur högt och stort bör det vara i inhängaden. Jag räknar med att de ändå ska kunna gå fritt när man är med.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Ankoerfaren vill veta ALLT
« Svar #1 skrivet: 26 okt-11 kl 14:01 »
Börja du med en liten grupp, det räcker, och sen så kan det ju vara kul att kunna behålla några av ällingarna ifall det blir sådana. Våra ankor spatserar på gård (när vi är hemma) eller håller till i hönsgård (7x4m) då vi ej är hemma. Ha gärna tak på då rovfåglar kan ta ankor. Vatten är ju annars ankans element, väl ute i ett vattendrag är de ganske välskyddade mot rovdjur. Ankhus kan ju se ute lite hur som helst, man kan också ha dem ute i ett vindskydd med gott om halm. Men annars så är väl ett litet, något isolerat ankhus bra, där håller de värmen ganska bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 4 användare (1 dolda)
Numera, Okulärbesiktning av Byrålåda, Larus Canus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser