Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildbygge vid 8 ramar isf 10?  (läst 1155 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« skrivet: 17 sep-14 kl 13:21 »
I en gammal tråd (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96876.40) läste jag om att när man invintrar på 2 lådor att man kan plocka bort de ytersta ramarna för bättre luftcirkulation. Jag tänkte, det låter klokt! och plockade bort dem i nedre lådan. Men nu, 2 dagar senare slår det mig plötsligt att bina kanske börjar vildbygga i de nya utrymmen...  :-\

Vad tror ni, ska jag placera tillbaka ramarna?

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-14 kl 21:11 »
Bina bygger bara i någon större utsträckning om det kommer in honung.

Sen om det är bra med 8 istället för 10 vete sjutton.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-14 kl 09:27 »
jag kör med 8 eller 9 ramar i skattlådor ibland när jag vill ha det enkelt att täcka av honungen, bara skära av, får plats mer med.

när jag har haft 8-9 ramar i yngelrum så har de också byggt ut tjockt så det är lika stora bigångar mellan ramarna men, fick flytta upp dem på våren för att jag inte fick ner fler ramar...
annars om man lämnar utrymme i ytterkanterna kan dom dels göra vildbygge eller bygga ihop yttersta ramen med tvärbygge vilket sätter fast den och det är svårt att få loss utan att mosa några hundra bin.. om du nu måste ha mer ventilation av någon anledning, sätt på en låda till..

trevligast är det med 8 dadantramar som är utbyggda tjockt, hade slut på skattlådor när jag var ute på en bigård i år så jag slängde på ett par dadantlådor längst upp på stapeln.. får sälja det som machohonung, trevlig tyngd, balanserade på en sten och försökte baxa ner dom senare (10e och 11e lådorna på stapeln:)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-14 kl 10:28 »
Tack för svaren! Ska sätta tillbaka ramarna idag. Det kommer ff in en massa nektar, så risk för vildbygge finns då.

Jag är helt nybörjare, förstår mig inte så på skilnaden mellan dadant eller vad allt nu heter. Ska fördjupa mig i det nästa år :).

10-11 lådor?!!!!!! Fyllt med bin och honung?! Varför inte dela samhället?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-14 kl 10:32 »

10-11 lådor?!!!!!! Fyllt med bin och honung?! Varför inte dela samhället?

Det undrar jag också.


 

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: vildbygge vid 8 ramar isf 10?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-14 kl 17:22 »
Det ser mycket intressant ut! Undrar bara om dem verkligen kan sitta på 2 såna små lådor under vintertid...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 4 användare (2 dolda)
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser