Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djur på vegetarisk gård?  (läst 4930 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #20 skrivet: 28 nov-15 kl 10:47 »
Hur mycket mark har ni egentligen? En ha och lite till? Med så lite mark kan jag inte se det försvarbart att hålla mer än några höns, som man ändå måste köpa mat till.

Slå, med lite eller traktor, den mark ni inte kommer att använda till att odla på. Använd höet i odlingar eller lägg på komposten. Det gör man efter midsommar ungefär, ev en gång till i augusti. Vill ni har gräsmatta och har en gräsklippare med uppsamlare så är det utmärkt att lägga i odlingar.

Det första ni ska göra är att bo in er. Fungerar huset bra? Några akuta reperationer? Hur ser det ut med bärbuskar och fruktträd? Finns det redan odlingar? Vänta och se vad som dyker upp.

Gräv och förbered odlingsland så snart det går. Men börja inte med 1000 kvm direkt. 100 kanske räcker till sommaren? Tänk på växelbruk. Har ni mördarsniglar? Finns det mer skadedjur?

Gilbert

  • Gäst
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #21 skrivet: 28 nov-15 kl 11:51 »
Tycker det är viktigare med en affärsplan än det man stoppar i sig. En liten affärsplan som belyser kostnaderna kanske skulle vara av intresse? En gård har kostnader, djur har kostnader, vem skall stå för intäkterna och vem tar ansvaret för djuren om man lever efter mottot att aldrig döda djur och äta kött.

En del av dessa böjelser kanske kolliderar och som djurägare måste man kunna ta ansvar och ta bort sjuka djur etc.

Det är inte mycket av djuren som är så lönsamma att man kan leva på intäkterna utan att föda upp köttdjur. Som vegetarian kanske det inte skulle fungera.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #22 skrivet: 28 nov-15 kl 18:40 »
Som sagt är vi inte strikta vegetarianer så lite slakt och köttätande skulle inte vara så stora problem.

Mer problem är ju då storleken på marken.
Fastigheten är på 1,6 hektar samt möjligtvis en 8000 kvm betesmark om grannen skulle upplåta så kan väl inte tänka mig att foder till höns skulle bli några som helst problem?

Kan väl inte heller tänka mig att utrymme för ett fåtal får eller getter är några problem, om man kanske köper en del foder.

Men då har vi ju ingen förkunskap heller så såklart höns (och tydligen en minigris) är ett tidigare prio.
Det vill säga, att använda marken till nåt annat än djur i början kan jag köpa.
Men oavsett känner jag att det skulle vara lite slöseri på mark om den bara får ligga där ett år.
Kan förstå det kan finnas lite svårigheter att få igång saker och reda marken utan större maskiner (har bara en jordfräs än så länge), även om vi kanske skulle kunna ta hjälp av en granne med traktor.

Men det är just det jag skulle vilja ha lite hjälp med.
Är svedjebruk nånting att kolla upp? På en del av marken då kanske.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #23 skrivet: 28 nov-15 kl 19:46 »

Men oavsett känner jag att det skulle vara lite slöseri på mark om den bara får ligga där ett år.

Är det en åker eller naturbetesmark du har? Jag tycker det ser ut som bete på bilden. Om det är en åker kan du be en bonde att bruka marken fram tills du vet vad du ska göra med den. Bonden slår gratis i utbyte mot att han får ta reda på höet och ta Eu-stöden.
När jag flyttade till min lilla gård för 4 år sen hade jag 3 olika personer som brukade min mark samtidigt trots att det bara är ca 3 hektar åker. En bonde som tog hö, en granne som hyrde ut marken till andras hästar, och en tant som hade sina hästar på en åkerplätt. Så med det menar jag att din mark behöver ju inte växa igen, såvida du inte bor väldigt ensligt.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #24 skrivet: 28 nov-15 kl 20:15 »
Är det en åker eller naturbetesmark du har? Jag tycker det ser ut som bete på bilden. Om det är en åker kan du be en bonde att bruka marken fram tills du vet vad du ska göra med den. Bonden slår gratis i utbyte mot att han får ta reda på höet och ta Eu-stöden.
När jag flyttade till min lilla gård för 4 år sen hade jag 3 olika personer som brukade min mark samtidigt trots att det bara är ca 3 hektar åker. En bonde som tog hö, en granne som hyrde ut marken till andras hästar, och en tant som hade sina hästar på en åkerplätt. Så med det menar jag att din mark behöver ju inte växa igen, såvida du inte bor väldigt ensligt.

Ingen större koll, men naturbete snarare än åker skulle jag i alla fall säga.
Grannen med traktor sa idag att en annan granne brukar köra en slåtter över den nån gång om året så att det inte växer igen med sly.
Därav tänker jag att man väl borde kunna hålla efter likväl med djur som med en slåtter?
Samt att jag är väldigt sugen på att testa odla upp en bit av det i alla fall med korn för att i framtiden brygga eget öl.
Läst att vall och kornodling går att kombinera också så att testa på det och därigenom också få ut hö året efter för tex foder till får eller getter (om än inte fullt tillräckligt) skulle ju vara väldigt kul.
Men det kanske är väldans svårt på en sån mark? I synnerhet att göra själv utan traktor också gissar jag?
Men om man tar hjälp av grannen då kanske?

Jag vet inte alls egentligen.
Men med att det skulle vara slöseri menar jag dock främst att vi själva inte skulle kunna få ut något av det, vilket vi ju gärna vill.

andtol

  • Gäst
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #25 skrivet: 28 nov-15 kl 20:52 »
Fastigheten är på 1,6 hektar samt möjligtvis en 8000 kvm betesmark om grannen skulle upplåta så kan väl inte tänka mig att foder till höns skulle bli några som helst problem?

Nej, inte i teorin. Men praktik är något annat. Speciellt ekologiskt. Bereda, så och skörda utan traktor och skördetröska är inte så enkelt. Och det är dyrt att hyra in någon annan som har maskinerna.

Vi har ca 3 ha åker. Vi använder ungefär 0,5 ha själva till egna odlingar, äppelplantering osv. Resten lånar grannen av oss som har sina får där.

Så därför köper vi foder till hönsen för några tusenlappar om året.

Det är klart ni ska pröva om ni har orken och viljan! Odla så mycket ni kan och orkar! ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #26 skrivet: 28 nov-15 kl 21:28 »
Läst att vall och kornodling går att kombinera också så att testa på det och därigenom också få ut hö året efter för tex foder till får eller getter (om än inte fullt tillräckligt) skulle ju vara väldigt kul.
Men det kanske är väldans svårt på en sån mark? I synnerhet att göra själv utan traktor också gissar jag?
Men om man tar hjälp av grannen då kanske?

Ja, man brukar ha spannmål insådd med vallfoder, dock skulle jag aldrig våga här för då skulle mina får rymma och äta ihjäl sig på spannmål.
Har man ingen traktor är det svårt och dyrt att lägg om en vall. Jag trodde det var lättare, köpte vallfrö för 1 hektar och hyrde in en bonde som sådde åt mig vilket kostade mig 5000kr + moms. I år när jag skulle skörda vallen växte det minst lika mycket maskrosor som förra året så det var som att slänga pengarna i sjön. Jag kunde inte ens ta hö där för det är ingen mening att ta hö när det är 80% maskrosor.
Ett alternativ för er skulle väl vara att hyra in några får ett år och se hur långt ert bete räcker?

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #27 skrivet: 28 nov-15 kl 21:53 »
Kanske kan vara ett alternativ ja.
Vi får fundera vidare :)
« Senast ändrad: 29 nov-15 kl 08:47 av wannabehippie »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #28 skrivet: 29 nov-15 kl 04:46 »
Att spara hö går ju, om ni tänker på att vitaminhalten sjunker drastiskt redan första året, och på såna otrevligheter som smågnagare, som inte bara äter, utan kan förorena med livsfarliga bakterier om det vill sig illa.  Bästa motmedlet är katt, som även den kan få för sig att hö är en bra toalett.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #29 skrivet: 30 nov-15 kl 00:31 »
Kom på ännu en sak kring betes/vallodling. Ska nog säkerligen ligga i en separat tråd men testar en sista gång här iaf. Mod får väl flytta eller ge mig en varning om det är så pass, hehe.

På bilden jag la upp, på framtida sly enligt grannen, är det ju någon form av vall/naturbete.
Om tanken längre fram nu blir att ha några få djur och en duglig vall/betesmark skulle vara önskvärt, är det något vi borde göra om med den marken?
Inte gått igenom exakt vilka gräs och örter som lever där men gissningsvis skulle man väl vilja så in i alla fall lite klöver i marken. Rajgräs? Timotej?.
Vilket sätt ska man göra det på i så fall?
Blir det att vända om hela skiten och så en riktig blandning och vänta något/några år, eller räcker det att på olika sätt planera och så in växtlighet i den redan befintliga?

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #30 skrivet: 30 nov-15 kl 02:32 »
Om du vill röja bort sly, så är getter effektiva.  Men det bästa är nog i ditt fall att låna dem över sommaren.  Om du sen funderar på att få uppbökat, så är grisar duktiga.  Samma där, du vill nog inte ha ansvar för djur ännu.  För att underhålla brukning, kan "hönsfräsen" rekommenderas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #31 skrivet: 30 nov-15 kl 08:54 »
Om du vill röja bort sly, så är getter effektiva.  Men det bästa är nog i ditt fall att låna dem över sommaren.  Om du sen funderar på att få uppbökat, så är grisar duktiga.  Samma där, du vill nog inte ha ansvar för djur ännu.  För att underhålla brukning, kan "hönsfräsen" rekommenderas.

Tack!
Ja det är något sånt vi kanske får göra då.

Men hur är det här med vallen/betet (som man ju gärna skulle vilja ha gemensamt).
Det som redan är där, räcker det att räfsa upp lite jordplättar och så in lite vall pch betesgräs och örter, alternativt plantera ut små plantor av dom här och där, eller måste man göra om hela alltet om man vill ha det bra?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Djur på vegetarisk gård?
« Svar #32 skrivet: 01 dec-15 kl 06:18 »
Vi odlar hönsfoder på ett tunnland och resten av hektaren går åt till att skörda grönmassa tidigt på säsongen. Till tusen kvadrat grönsaksodling går det lätt åt. Slaghack och traktor köpte vi för några tusen. Tröskan fick vi av en snäll människa. Bonden här i byn sa att det inte var lönt att ta hö för att han måste backa ett par gånger. Grönmassa innehåller mer näring än kogödsel och man slipper de negativa miljöaspekterna. Vi får även hästgödsel som för många är ett problem. Så en hektar går lätt åt utan djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 6 användare (1 dolda)
beekeepern, Ahlman, xaelanar, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser