Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad händer med Getrud?  (läst 4299 gånger)

balotte

  • Inlägg: 81
Vad händer med Getrud?
« skrivet: 25 okt-08 kl 19:45 »
Har någon varit med om att getterna tappar pälsen? Getrud tappar
jättemycket päls, på vissa ställen ser man huden. Jag får väl sätta
ett hundtäcke på henne.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-08 kl 21:44 »
Tappar päls så att hon blir kal? Kliar hon sig? Blir det ruvor där hon tappar päls?

Det kan vara ohyra! Löss eller skabb! Då ska du avmaska henne med ett ivermectinpreparat; dectomax, ivomec, noromectin eller eprinex. Dessa finns att injicera eller som pour-on, dvs hälla längs med ryggraden. Bra är om du gör det två gånger med två veckors mellanrum eftersom det bryter de flesta parasiters livscykler. Tänk på att inte underdosera, hellre överdosera för att inte skapa resistens!

Det kan även vara zinkrelaterat! Brist på zink brukar visa sig genom dålig päls. Det finns olika zinkpraparat på marknaden.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-08 kl 22:01 »
Hon kliar sig inte eller har ruvor. Hon är avlusad.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 23:22 »
Vissa getter fäller väldigt hastigt till vinter/sommarpäls.

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-08 kl 07:13 »
Även från sommar till vinter? Annars så lär hon ju frysa i vinter. Eller växer pälsen ut fort till ny vinterpäls?
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 14:11 »
Jag har en som är sån. Och pälsen växer jättefort ut. Hade en tacka som gjorde likadant, nog vart nästan naken. Åt som en häst efteråt, fick ullen tillbaka och var lika glad för det varje höst.

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 15:04 »
Jag hoppas att det ska gå bra med henne hon är pigg, busig, äter som
vanligt och jag ser inget på den andra geten Ulla.

Tack för svaren
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-08 kl 10:01 »
Är hon avlusad nyligen?
De vidriga små mössen drar ofta in äckel djur i höet så här års!

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-08 kl 16:01 »
Frågade Kalle Hammarberg , känd getveterinär, om detta eftersom mina djur fick detta dilemma varje vinter och jag avlusat dem med mkt olika medel och inget hjälpte. Han sa att de kunde vara allergiska mot något tex strö eller foder. Kom fram till att de inte tålde kutterspånet som jag använde ihop med halm i boxarna. Nästa vinter med bara halm som strö- inga problem. Men nu har jag en fröken iallafall som tappat päls, får se om avlusningen har någon effekt, annars vet jag inte.

Lycka till!

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #9 skrivet: 30 okt-08 kl 18:08 »
Hon fäller fortfarande. Jag har bara halm i boxen och alltid haft, maten har jag inte ändrat.
Jag får väl snart köpa ett hundtäcke till henne för det är ju riktigt busväder ute. Hon är pigg
och busig som vanligt och äter men hon vill inte gå ut så jag tror hon fryser lite. Nu går ju inte mina getter
ut om det så duggregnar.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-08 kl 18:37 »
Getter behöver koppar och brist på sådant kan ge de symptom du beskriver.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-08 kl 10:33 »
Hur avlusar ni när ni avlusar (och nu menar jag alla som har svarat angående avlusning)? Fel preparat eller fel behandling gör ju att problemet kvarstår (och med risk för resistens)!

Att hon inte kliar sig tyder iofs att det snarare är en brist på något (tex zink och koppar) än ohyra. Vi har idag väldigt utarmade marker som ger foder som saknar väsentliga mineraler och spårämnen. I Finland "gödslar" man markerna med dessa mineraler/spårämne och har på 10 år höjt värdena i fodret betydligt. I Sverige tillsätter vi dessa mineraler/spårämne i det tillverkade kraftfodret, men vi som inte ger detta ger alltså foder som innehåller nada. Själv är jag inne på att börja berika våra marker from nästa år.

"Kopparbrist - det kan åtgärdas"
http://fert.yara.se/se/news_room/news_articles/archive/2003_12/12_01_kopparbrist.html
http://www.animaliebaltet.se/Försöksrapport/2005/Växtnäring/NY-Koppargödsling%20i%20vall.pdf

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #12 skrivet: 31 okt-08 kl 18:37 »
Vilket foder är bäst till getter?
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #13 skrivet: 31 okt-08 kl 20:22 »
Det finns mer i detta ämne här på forumet. Använd INTE fårmineraler/fårpellets, eftersom just kopparhalten i fårmineraler är för låg för getter och det blir fel balans. Jag har använt Lantmännens Nötfor Effekt Midi till mina getter, ca 10-20 gr/dag/vuxen get och de har alltid varit i fin kondition. Ibland har de gillat att slicka i sig mineralfodret direkt ur handen, ibland har jag strött det över hackade äpplen/morötter. Alla ändringar i fodret måste ske gradvis.
« Senast ändrad: 31 okt-08 kl 23:51 av Sussilo »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #14 skrivet: 31 okt-08 kl 21:39 »
Nötfor Effekt Midi har jag med. Dom verkar svara bra på det och tycker det är godis.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #15 skrivet: 01 nov-08 kl 00:17 »
Tecken på kopparbrist i ett tidigt skede kan vara att det tar längre tid för byte sommar/vinterpäls och tvärtom. Ibland kan de bli nästan nakna en tid. Gammal vinterpäls kan hänga kvar i tovor långt in på sommaren. Avfärgad/blek/risig  hårrem, ibland kan det se ut som geten har bleka, runda ringar (glasögon) runt ögonen. Kal svanstipp. Men man ska naturligtvis inte överdosera mineralfodret!
« Senast ändrad: 01 mar-15 kl 20:26 av SussiloII »

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #16 skrivet: 01 nov-08 kl 08:22 »
När jag tittade på Getrud idag så kommer det ny päls direkt även om hon tappar fortfarande.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #17 skrivet: 01 nov-08 kl 09:39 »
Vilken ras tillhör Getrud? Är det en mjölkget? Ska hon bli/är hon dräktig? Vad ger du getterna för foder? För att undvika ev. brister använder jag alltid det foder och den mängd jag nämnt tidigare.
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 09:44 av Sussilo »

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #18 skrivet: 01 nov-08 kl 17:39 »
Getrud är en blandning mellan dvärg och lantget. Ulla och Getrud har fått får pellets tillsammans med mineraler och b-Vitamin men jag ska köpa nötfor på måndag och börja vänja dom vid det istället.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad händer med Getrud?
« Svar #19 skrivet: 01 nov-08 kl 18:54 »
Du gör klokt, Balotte! Jag minns inte om Nötfor Effekt Midi innehåller B-vitamin som är mycket viktiga i sammanhanget, så behåll vitaminerna du har. En innehållsförteckning för fodret finns på http://direkt.lantmannen.com/  Klicka på Foder - Produkter - För fritidslantbrukare och skrolla ner till "Utfodringsråd för getter".
« Senast ändrad: 01 nov-08 kl 21:32 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser