Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkat gräs = bra vintermat?  (läst 1729 gånger)

Alore

  • Gäst
Torkat gräs = bra vintermat?
« skrivet: 21 jul-08 kl 22:56 »
Jo, vi är ju newbies på det här, men jag har slagit en bit "ängsgräsmatta" idag och undrar om det är någon idé att jag tar in gräset och sparar till mat till vintern, eller om det är lika bra att använda som halm med en gång? Det blir ju inte många kilon, men många bäckar små :)

Eh, det är alltså mat till getterna då. Inte mig.  ;D

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-08 kl 01:14 »
Torkat gräs = hö = mat (till getter, kor, får,...)

hur vill du använder gräs som halm  ??? , gräs är gräs, torkat gräs är hö -inget av det är halm ...


Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-08 kl 07:57 »
Det är himmelsvid skillnad på näringsvärdet i halm och riktigt hö. Även om de för den sakens skull inte ratar halm det kan ofta med glädje äta av ströbädden men det är just det.....halm ligger man på, hö äter man.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Alore

  • Gäst
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-08 kl 09:07 »
Ja, jag menar naturligtvis "Duger det slagna gräset att äta eller ska jag lägga det på golvet i boxen". Jag är osäker på näringsvärdet, alltså.


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-08 kl 09:22 »
Ja, jag menar naturligtvis "Duger det slagna gräset att äta eller ska jag lägga det på golvet i boxen". Jag är osäker på näringsvärdet, alltså.
Det duger gott.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Alore

  • Gäst
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 09:50 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #6 skrivet: 22 jul-08 kl 10:03 »
Ja, jag menar naturligtvis "Duger det slagna gräset att äta eller ska jag lägga det på golvet i boxen". Jag är osäker på näringsvärdet, alltså.


Regel nummer 1A:  FRÅGA GETTERNA!!!  Jag vågar gissa att de älskar det, om det verkligen är en äng, med god artrikedom, mjukt ängsgräs ger inte mycket per hektar, men desto mera delikat, enligt mina getter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alore

  • Gäst
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #7 skrivet: 22 jul-08 kl 10:15 »
Regel nummer 1A:  FRÅGA GETTERNA!!!  Jag vågar gissa att de älskar det, om det verkligen är en äng, med god artrikedom, mjukt ängsgräs ger inte mycket per hektar, men desto mera delikat, enligt mina getter.


Hihi, det ska jag göra! Det är nog inte precis en äng egentligen, mer... ja, en stor bit av gräsmattan som aldrig klipps. Där växer lite av varje, grästuvor, klöver, renfana, maskrosor, nåt sorts långt gräs med "vippor". Vi får se vad de säger helt enkelt!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-08 kl 12:55 »
Hihi, det ska jag göra! Det är nog inte precis en äng egentligen, mer... ja, en stor bit av gräsmattan som aldrig klipps. Där växer lite av varje, grästuvor, klöver, renfana, maskrosor, nåt sorts långt gräs med "vippor". Vi får se vad de säger helt enkelt!
Det låter som rena godisbutiken ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Alore

  • Gäst
SV: Torkat gräs = bra vintermat?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-08 kl 14:45 »
Det låter som rena godisbutiken ;).

Åh vad bra, hoppas geten håller med om det!  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser