Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrasget- vilken? mat?  (läst 2335 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Lantrasget- vilken? mat?
« skrivet: 29 okt-11 kl 10:21 »
Så, nu har det äntligen blivit bestämt här hemma att det kommer att finnas några getter till våren  :D :D :D
Då kan jag ju dra igång på allvar med mina funderingar.
Jag vill ha någon form av lantrasget. Lappgeten är ju den som är mest akut att bevara vad jag fått fram. Men är det lämpligt att ha den i Skåne? Eller skulle vi hellre satsa på Göingegeten?
Tanken är att de ska vara utegångsgetter, och att stallet bara ska användas till att vara så att jag kan ta in någon av djuren om det behövs. Vi har bara 3 boxar i stallet.
Nästa fråga är ju vad de äter och hur mycket. Jag vet att det är lite svårt att svara på, men på ett ungefär!
Ska jag bygga två hagar med en gång så att jag kan skilja dem åt? Eller bocken klarar av att gå tillsammans med mamma och ungar?
Tänker försöka att hitta hö och halm i närheten nu under vintern. Sen är ju tanken att om ett år eller två ska vi kunna odla detta själva.
Ja, lite frågor som jag hoppas att få svar på  8)
Blir linderödare också, så det blir väl samma fråga där, men i rätt avdelning ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Lantrasget- vilken? mat?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-11 kl 22:29 »
Satsa på göingegetter. När det gäller allmogeraserna lappgetter, jämtgetter och göingegetter så vänd dig till allmogegeten.se  :) Där får du kunniga råd!

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Lantrasget- vilken? mat?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-11 kl 22:34 »
Här finns en get- och en bockkilling till salu, (Jämtgetter i genbank) - halvsyskon så de ska inte gå tillsammans. Om någon vill köpa hör av er!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Weija

  • Inlägg: 55
SV: Lantrasget- vilken? mat?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-11 kl 20:40 »
Getter äter det mesta. Hö, sly, granris, tallris, havre, kraftfoder, pellets, däremot ska de ha tillgång till en saltsten. Getter som inte går i avel behöver inte äta kraftfoder eller pellets. Går de däremot dräktiga är det viktigt att de får i sig extra näring annars kan komplikationer uppstå vid förlossning. Här hemma gick bock, honor och killillingar tillsammans utan problem.
Lantrasgetter är lätta att överfodra så man får prova sig lite fram.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser