Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?  (läst 1198 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« skrivet: 04 maj-17 kl 18:51 »
Någon som vet/kan något om denna sort?

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-17 kl 18:56 »
Vita vinbär är ju bara färglösa röda vinbär och brukar inte ge lika mycket skörd som de färgade, så i min mening fyller de bara en funktion om man vill samla på olika varianter eller om man är allergisk mot det röda färgämnet.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-17 kl 20:10 »
Jasså! Jag trodde det var en hybrid!? Var mer nyfiken på sortens härdighet, duglighet osv.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-17 kl 20:13 »
Jag har en buske vita vinbär och tycker de är ganska lika de röda i smaken, men jag har läst någonstans att man använder dem till lite olika recept. Hur som helst, en klar fördel med vita vinbär är att fåglarna inte tar dem, eftersom de inte fattar att de är mogna. De röda vinbärsbuskarna måste jag täcka med nät.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-17 kl 20:19 »
Ja det stämmer! Jag skulle gärna vilja veta mer om just denna sort! Hur den uppför sig och om den är härdig?

Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-17 kl 08:47 »
Fragan är hur du menar. Så länge jag vet är det en tysk sort. I Tyskland är vinbären fjällens vindruva, det brukar alla klarar odling i Sverige. Här utveckla dom sig ju till och med till en härdigt skogsogräs :).

Postat med Alternativ.nu´s app


Skinfaxi

  • Inlägg: 30
    • Småland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #6 skrivet: 06 maj-17 kl 08:50 »
Den verkar i alla fall vara en lite nyare specialkorsning eller så har du inte angett sortens namn utan en grossist.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #7 skrivet: 07 maj-17 kl 17:20 »
Tysk!? Njaa......jag tror den är Fransk? Eller Holländsk möjligtvis...... funderade mest över om den är härdig nog eller om den behöver särbehandlas? Fast dom flesta vinbär är väl rätt härdiga med undantag såklart.......

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Vitt Vinbär "Groseillier Johannisbere"?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-17 kl 22:25 »
Härdigheten är inget problem så länge man inte bor längst uppe på en fjälltopp. Vinbär klarar det mesta.

Vad det är för sort lär du få forska vidare om.

Det franska ordet för vinbär är Groseillier
Det tyska ordet för vinbär är Johannisbeere

Du verkar sålunda ha den fransktyska korsningen Vinbärsvinbär, vilket kan vara både vitt och rött.

Skämt åsido. Vinbärssort inom respektive färg spelar i princip ingen roll för smak och härdighet utan bara för i vilken mån buskarna är mottagliga för sjukdomar eller skadedjur, som vinbärsgallkvalster. Vita vinbär är något sötare än röda vinbär.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
Oskari, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser