Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad angriper plommonen?  (läst 781 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Vad angriper plommonen?
« skrivet: 21 jun-15 kl 13:22 »
När jag flyttade in för 2 år sedan dignade plommonträdet av frukt. Förra året blev det ingenting och jag förstod det för sent för att ha lagt märke till några oegentligheter. I år har jag noterat att trädet blommat och utvecklat små frukter. I princip alla dessa är dock svartprickiga och uppenbarligen angripna av något. När man öppnar dem är det svart inuti. Se bild. Vad är detta och framförallt vad kan jag göra åt det? Tacksam för hjälp!

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad angriper plommonen?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-15 kl 14:10 »
Troligen plommonstekeln, plommonvecklaren som haft ett utbrott. Plommon är ett träd med många sjukdomar och ofta blir det varannnatår plommon.
Ena året ingenting, nästa två skottkärror.
Plommonvecklarens puppor övervintrar runt trädet och de tycker inte om t ex krysantemum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser