Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 52166 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #40 skrivet: 26 apr-15 kl 10:17 »
Jättefin båt!

Och fin skål också! ;)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #41 skrivet: 26 apr-15 kl 17:45 »
Va fint, allt jag har gjort är såg och kutterspån, ser för jäkligt ut:


Förhoppningen är att det ska bli två utestolar i adirondack stuk i slutändan dock av allt material jag nu fixat färdigt. Skulle vilja montera dem idag där ute men vädret sa nej...

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #42 skrivet: 26 apr-15 kl 19:00 »
Är det den där modellen som blekingarna kallar för rundgatting?

Japp, förlagan är en rundgatting byggd 1920 på Saxemara båtvarv.

Citera
Nu är det bara sudbanden och stamkrafterna och två par årtullar och några tofter kvart innan du får sjösätta!

Och essing och mastfot och rigg och segel och toftvägare och beting och för- och akterdäck och åror och block, knapar och naglar och ytbehandling.

Jag är lite stressad...

/Mats
PS Bygget beskriver jag löpande på http://kaptenmohsart.blogspot.se/
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #43 skrivet: 30 apr-15 kl 06:03 »
Första utestolen, den står inomhus så limmet får härda, för kallt ute för att det ska bli bra:

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #44 skrivet: 30 apr-15 kl 16:12 »
Jättefint! Grattis! Kul att kunna göra en sådan sak!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #45 skrivet: 30 apr-15 kl 19:06 »
Tackar, här är den oljad också med en brunfärgad uteolja:

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #46 skrivet: 30 apr-15 kl 20:52 »
Den ser riktigt bra ut Dennis!
Det syns att du utvecklas och lär dig. Varje lyckad detalj och litet misstag leder till nya kunskaper.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #47 skrivet: 02 maj-15 kl 09:17 »
Tackar, jag tycker ytan på nära håll ser lite grov ut efter behandligen, borde jag slipa den kanske, eller lägga på mera olja så träet får mätta sig, lagt 2ggr nu. Den här oljan är väldigt rinnig så den är nog utunnad med mycket förtunningsmedel, kanske jag borde ta ren linolja och gnida in istället nu?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #48 skrivet: 02 maj-15 kl 22:46 »
Gjorde min andra stol idag, några bilder från monteringen.

Gjorde en jigg för att vara mera konsistent då jag lägger ihop sidorna:


Spegelsidan gör jag genom att använda den redan gjorda sidan, då blir det mera identiskt. D3 limmet tog slut och så jag använde sikaflex istället, får se hur det håller gentemot limmet.


Använder en skavhyvel på den bit av sätet som kommer mot ryggen, genom att lägga en vinkel på det får jag mindre glapp där bak. Detta steg hittade jag på själv:


Färdiga stolen, brevid den första, kontrasten är ganska fin:


Till slut, lite garageorganisering, gjorde en verktygstavla från en spånskiva som jag målade med polyuretanlack (båtlack), sedan diverse verktygshållare. Poängen är att jag ska ha dom verktyg jag mest använder vid bordssågen brevid mig:

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #49 skrivet: 02 maj-15 kl 23:34 »
Jättefina stolar, du hade kunnat ha dom inne  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #50 skrivet: 27 maj-15 kl 11:24 »
Inget speciellt denna gång, bara en liten grej jag gjorde i helgen. Köpte en hyvel (#7) av TW, gjorde en vägghållare för den, har 2 hyvlar till, en #3a och en #4a som ska få liknande hållare och monteras brevid denna.



Nån ram till verktygsskivan skulle kunna se bra ut också, det är en 4mm plywood skiva jag skruvat och limmat mot väggen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #51 skrivet: 06 jun-15 kl 19:35 »
En liten sak, en böjd plywoodplanka, som leksak till barnen. Vad och hur dom leker med den är upp till dom, så får dom utveckla fantasin lite, dom har nog lekt med den redan

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #52 skrivet: 29 jun-15 kl 18:09 »
Halaj!

Denna tråd skapades kanske för att visa fina grejer man gjort som man är mallig över och vill att fler skall se.
mina grejer blir kanske inte så snygga. Så därför kanske jag inte platsar här.

Jag är mer för att göra fiffiga grejer. Lösa problem man har. Så här kommer ett sånt bidrag:
hittade en list i gömmorna.
Så tog jag och skruvade fast klädnypor i den. Skruvade fast listen på vindskivan till min tvättstuga.
Här hänger ett dyblött par kallingar i min klädnypelist.

//T

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #53 skrivet: 29 jun-15 kl 18:21 »
Halaj!

Denna tråd skapades kanske för att visa fina grejer man gjort som man är mallig över och vill att fler skall se.
mina grejer blir kanske inte så snygga. Så därför kanske jag inte platsar här.

Jag är mer för att göra fiffiga grejer. Lösa problem man har. Så här kommer ett sånt bidrag:
hittade en list i gömmorna.
Så tog jag och skruvade fast klädnypor i den. Skruvade fast listen på vindskivan till min tvättstuga.
Här hänger ett dyblött par kallingar i min klädnypelist.

//T

Jättesmart ju!   :D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #54 skrivet: 29 jun-15 kl 19:45 »
Halaj!
..
hittade en list i gömmorna.
Så tog jag och skruvade fast klädnypor i den. Skruvade fast listen på vindskivan till min tvättstuga.
Här hänger ett dyblött par kallingar i min klädnypelist.

//T
Den idén snor jag - perfekt pryl till att hänga blöta badlakan, handdukar, ungarnas badkläder i vid badpölen  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #55 skrivet: 04 jul-15 kl 10:50 »
Skrev om detta lite i en annan tråd där jag frågade om virket. Det var nog rönn, dom växer överallt vid sommarstugan. Plockade hem några bitar till så jag kunde göra skaftet. Och kanske ett nyckelskåp kunde bli fint av detta virke, även handtag till stämjärn och knivar sov.


Klubban är inte helt färdig ännu, men funktionell. Detta blev till stor del ett arbete med hyvlar och stämjärn, jag använde bandsågen och justersågen för att kapa till de ungefärliga storlekarna.

Jag gjorde nog lite fel då jag formade huvudet, gjorde vissa saker i fel ordning. Vet bättre till nästa gång.






Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #56 skrivet: 04 jul-15 kl 20:52 »
Riktigt fin klubba!

Gjorde 4 st gardinkonsoller idag med tillhörande gardinstångsknoppar!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #57 skrivet: 04 jul-15 kl 21:19 »
Tack, tänkte just visa mera, har format huvudet lite mera och applicerat linolja, ändträet verkar som det kan dricka en hel liter, tar aldrig slut...








Gardinstängerna ser häftiga ut, hur gjorde du knopparna, någon speciell teknik?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #58 skrivet: 05 jul-15 kl 11:12 »
Täljde till dem med kniv och yxa bara av en vedklabb av björk. Grovtäljde så mycket som möjligt innan jag sågade av dem. Täljde knopparna mot varandra, undefär som en vågrät "8" på så vis blir det enklare att få de ungefär lika.

Jag tror det är den vita halvt förmultnade veden som suger så mycket olja. Tror inte du ska ha i mera för risken är det blir som en svamp... Men riktigt snygg klubba den får du ta och slå mycket med. Kommer hålla bra och va kul att använda.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #59 skrivet: 06 jul-15 kl 20:57 »
Renoverat en profilhyvel jag hittade på loppis för 10 kr utan kil. Gjorde en kil av rönnbiten jag hittade, svårast blir nog egentligen att hitta kvistfritt virke som går att hyvla. Smort in med min favoritsmörja - bivax och linolja!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser