Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ЖИMOЛOCTЬ  (läst 3050 gånger)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
ЖИMOЛOCTЬ
« skrivet: 16 jun-10 kl 12:39 »
Någon som vet vad detta heter på svenska? Det är en bärbuske med fantastiska bär som smakar som en blandning mellan blåbär och svartvinbär. Växer i Ryssland, tycker det borde finnas här med men har aldrig sett.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 12:47 »
Vad heter växten på latin? Kan det vara någon form av bärtry/honungsbuske, eller aronia?

Kan inte ryska, och fick inte fram någon bild när jag försökte googla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 13:23 »
Det verkar finnas flera växter som heter så (kaprifol t.ex.).
Undrar om du menar Жимолость голубая, blåtry?
http://ru.wikipedia.org/wiki/Lonicera_caerulea
Jag hörde alldeles nyss om den för första gången ... låter intressant!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #3 skrivet: 16 jun-10 kl 13:48 »
Jag läste också helt nyligen om dem och att de är stort på g!
Har sett dem kallas honungsbär på svenska.

Plants for a future har mer info.
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Lonicera+caerulea
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 14:54 »
Blåtry, bärtry, blåbärstry, honungsbuske mfl är namn på olika arter i detta släkte. Nyttiga och goda, lite olika smak, en del har lite fadd smak, andra mer syrlig. Släkt med kaprifol och olika typer av prakttry, som ofta odlas i offentliga planteringar, dessa är dock giftiga.

Odlas bla på Holma utanför Höör, mer info finns i något av deras nyhetsbrev. Vill man läsa om dessa växter kan man bli medlem i skogsträdgårdens vänner.

Jag tycker själv att jag var ganska duktig som gissade rätt, med den begränsade informationen, och utan att lyckas hitta en bild när jag googlade. Fast dessa nya hälsosamma bär och frukter är ett av mina speciella intresseområden, så det är kanske inte så konstigt ändå...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #5 skrivet: 16 jun-10 kl 15:40 »
Ja, ieenilorac, det är alltid ett nöje att ta del av dina kunskaper - tack för att du delar med dig!  :D

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 16:21 »
Kan bara instämma  :) encyclopedia botanica
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 20:32 »
Halaj!

En sån har jag hemma, den som heter kamtjatka eller nåt sånt.
Jag har haft den i säkert fem år och inte har den gett några bär att prata om.
Den står nog lite dåligt för den är skuggad av min bamsestora fläder mest hela dagen.

//T

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #8 skrivet: 17 jun-10 kl 21:41 »
Citera
Undrar om du menar Жимолость голубая, blåtry?


Citera
Blåtry, bärtry, blåbärstry, honungsbuske mfl är namn på olika arter i detta släkte


Wow! Tack! Äntligen! Ja!

Supergod sylt blir det på dem! Och de är goda som de är med (de jag smakade). Jag tog frön till Sverige en gång och anvisningar, men lämnade sen ansvaret för den biten på mamma och mormor, och de spekulerade istället för att följa anvisningarna, så det blidde inget.

Citera
Lonicera caerulea (Blue-berried Honeysuckle or Sweetberry Honeysuckle) is a honeysuckle  native throughout the cool temperate Northern Hemisphere.

It is a deciduous shrub growing to 1.5-2 m tall. The leaves are opposite, oval, 3-8 cm long and 1-3 cm broad, glaucous green, with a slightly waxy texture. The flowers are yellowish-white, 12-16 mm long, with five equal lobes; they are produced in pairs on the shoots. The fruit is a blue berry about 1 cm diameter.


http://en.wikipedia.org/wiki/Lonicera_caerulea

Och på svenska då:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5try

Men mest info hittar jag på ryska, även några recept:

http://www.newshouse.ru/page-id-730.html

Många bra saker bl a (Med lat google översättning):

Citera
Honeysuckle blå dekorativa under blomningen och en god honung anläggning. Bär frukt varje år och mognar tidigare jordgubbe. Motståndskraft mot sjukdomar och opretentiöst.

För plantering, välj en öppen soliga platser - i Penumbra kaprifol inte dö, men dess frukter är mycket värre. Ser bra ut som en hedge. Växer i någon jord, men bättre fram på lösa avrunna och. Inte lämplig för plantering kaprifol anses vara för torr och sanka områden.

Eftersom kaprifol - en växt över pollinera, lägga på din trädgård minst 3-5 sorter av två-treåriga plantor. Den mest gynnsamma tiden för landning - i slutet av sommaren (augusti) och hösten (mitten av oktober). Landningen grop bör vara 25 cm och ett djup av 25-30 cm för bevarandet av markfuktighet är användbar kompost trädstammar zon torv tjocklek på 70-10 cm

Honeysuckle kräver bevattning, särskilt under första halvan av sommaren, när dess skott växa snabbt. Att mata buske bättre användning av organiska gödselmedel, vilket bör göra en gång under tre år upp till 5-7 kg / m 2 under en buske.

Fall (efter blad faller) eller tidigt på våren (mars), buskar över 6 och 7 år gamla krävs sanitära beskärning: Ta bort patienter, trasiga, döda grenar. Klipp inte topparna på skotten, eftersom de fokuserar maximalt antal njure primordia av blommor och deras skador minskar avkastning. För gamla vinstockar kan vara en stark föryngring beskärning "på stubben, på en höjd av 0,5 m från markytan. På grund av den unga rotskott i två eller tre år buske returer.

Honeysuckle kan förökas genom sticklingar, den horisontella och vertikala lager, dividera buske med sina sortegenskaper behållas. Den mest effektiva gröna sticklingar.

(...)

Honeysuckle blå lätt förökas med frön. Det bästa är att så frön mars till April i trälådor eller blomkrukor. För att göra detta, förbereda ett ljus bördig jord bestående av lika delar humus, torv och flod sand. Fröna sås på ytan, strö upp med sand (1 cm) och täck med glas eller transparent film. För framgångsrika grobarhet är att hålla temperaturen 20-24 ° C, och marken regelbundet återfuktar. Vattning måste noggrant justera trycket från jet, så det inte tvättas fröna. Plantor förekommer i 30-35 dagar.


Sen talar artikeln om olika sorter, vissa är kärva medan andra sötare osv, vissa ger mycket bär, andra tidiga etc.

Tapio, var hittade du din buske?

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 21:52 »
Googlade och hittade en hel del:

http://www.fruktobar.net/blatry/blatry.shtml

Och här finns massa från folk i Sverige med erfarenhet:

http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t83737.html

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #10 skrivet: 17 jun-10 kl 22:22 »
Halaj!

Det var så länge sen, så jag minns inte. men fick jag gissa sätter jag en slant på att jag köpte den på Rångedala plantskola utanför Borås. De är ju ett vattenhål när man vill hitta något utanför det vanliga, tråkiga utbudet i kedjorna.
Kanske, kanske att jag köpte den på Kullaviks plantskola.

//T

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #11 skrivet: 17 jun-10 kl 22:34 »
Ja, nu har jag hittat några som har. Jag tänker verkligen skaffa några av dessa buskar så vi kan göra sylt, saft etc. De är säkert vansinnigt nyttiga också... :)

Man ska visst helst ha flera stycken och gärna av olika sorter. Det blir intressant! Få se bara om jag finner någon i min närhet, sticklingar eller buskinköp är ju det lättaste, men kanske att man kan få frö någonstans. I Ryssland har jag letat frö men inte hittat på vanliga platserna.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #12 skrivet: 17 jun-10 kl 23:01 »
Jan Lindgren här på forumet har. Kolla om han kan skicka :)
Han vet dessutom hur vilka sorter smakar osv.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ - Blåbärstry
« Svar #13 skrivet: 18 jun-10 kl 07:11 »
Jag såg det på ett annat forum. :)

Han verkar ju vara expert på blåbärstry (eller vad man nu vill kalla det).

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #14 skrivet: 19 jun-10 kl 11:53 »
Men vet man om frön ger likadan avkomma? Det finns ju många andra try-sorter och arter, kan de inte ha korsat sig?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Juniperus

  • Gäst
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #15 skrivet: 19 jun-10 kl 20:03 »
Det betyder kaprifol och bland kaprifolväxter finner vi olvonet som är uppskattat i Ryssland till skilnnad från sverige. Kan det vara olvonet med de röda bären?

petra 08

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 19:29 »
Hittade en buske idag på Ösmo plantshop. Kul att få prova på efter att ha läst i träden att den kan vara god, roligt med lite nytt. Den  kallades iallafall för  Lonicera kamtschatica " blue velvet"   några bärämnen på så får vänta och se om man ska köpa fler kanske..
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: ЖИMOЛOCTЬ
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 21:18 »
Ja, man skulle ju visst ha några stycken för att det ska bli bär. Jag håller ögonen öppna och hoppas att det dyker upp någon buske snart... :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser