Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aronia: Hur vinterhärdig är den?  (läst 10873 gånger)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #20 skrivet: 18 mar-10 kl 13:03 »
hej,

den blir tätt om man klippa till den så att den blir buskig.... annars tycker jag att bärhäggmispel är finare och bären mer ätbar.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #21 skrivet: 18 mar-10 kl 13:32 »
hej,

den blir tätt om man klippa till den så att den blir buskig.... annars tycker jag att bärhäggmispel är finare och bären mer ätbar.....

mvh

Jonathan

Tack! Då kör vi som planerat tror jag.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #22 skrivet: 09 apr-10 kl 10:46 »
Älskar Aroina. I zon 6 har två grannar rejäla buskar har säkert stått där i många år. Nuvarande hyresgäster visste inte om att de går att äta nu vet de även om ytterligare en granne gillar dem bäst.  Själv har jag satt lite olika sorter och skall fylla på med nya buskar. Roligare och lätta att plocka.  Snön ligger fortfarande kvar men de verkar tåliga även för kalla vintrar.
Gör sylt på en del och torkar resten och lägger på  yoghurten.
Här i 08 finns Aronia höga ca 2 m skyddat läge utanför porten men det är bara jag som plockar. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

May

  • Inlägg: 42
    • Skåne
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #23 skrivet: 11 apr-10 kl 13:44 »
Aronia Melanocarpa är en av de mest tåliga växterna som finns, den klarar verkligen både torka, vatten och frost bra. Sedan är det så att des kallare den har vuxit, des fler antioxidanter finns det i bären vilket är ett av skälen till att aronia har börjat användas så mycket. Aronia Melanocarpa har vita blommor och bladlöven är väldigt vackra på hösten - de lyser i rosa-orange-rött-purpur!
Vi gör juice utav de KRAV-odlade bären och dricker ½ dl per dag, det är gott både i smoothies och i salladsdressinger och som hälso- och skönhetsdryck. Jag älskar Aronia och har därför planterat dem på de ställen där det finns mest vind och frost som skydd för andra växter, jag har flätad grenarna på ett konstnärligt sätt på vissa av dem - de mår bra oavsett hur vi än har gjort, men det tar några år innan de blir riktigt stora.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #24 skrivet: 10 mar-11 kl 18:35 »
Är det ngn som vet var jag kan finna information hur man ska gå till väga för att färga garn med Aronia?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #25 skrivet: 10 mar-11 kl 19:37 »
Jag tycker aronia växer rätt så långsamt. Mina två ger bra med bär, men de är inte direkt större än för ett par år sen när jag planterade dem.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #26 skrivet: 10 mar-11 kl 19:43 »
.... växtfärgning vet jag inte så mycket om.... men ska lära mig mer någon gång..... sök växtfärgning här på forumet.... skulle bli förvånad om det inte finns information.... vad man använder för växt att färga med kan väl inte vara någon större skillnad....

Alla buskar och träd växer neråt först och rotar sig ordentligt..... sedan växer de uppåt, så att vi ser det.... skulle tro att dina Aronia-buskar sätter fart i år eller kanske nästa år.

Tjingeling på er båda :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #27 skrivet: 10 mar-11 kl 19:50 »
Aronia er svært sunt (hälsosamt), og er en kommende stjerne blant helsekostfanatikere. Kanskje verdt å satse på som yrkesdyrker? Jeg har noen busker og fryser og lager vin av bærene. Jeg har hørt at det skal være det beste hagebæret for vin, men er litt i tvil. Jeg har lest at mye av antioksydantene forsvinner ved oppvarming, derfor bør de heller fryses enn kokes. Vet ikke om det stemmer.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Aronia: Hur vinterhärdig är den?
« Svar #28 skrivet: 11 mar-11 kl 08:12 »
hej,

vår aronia häck är 4 år gammal och 2,5 m hög.

rårörd aronia saft är bland det godaste som finns.

vi ska plocka bort 10m i år om någon behöver buskar??

bor i umeå

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser