Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?  (läst 14228 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« skrivet: 15 feb-15 kl 08:53 »
Har en ny ugn -09 från ikea. Nu är den fullständigt död. Fläkten, värmen, lampan och tempindikator har alla lagt ner.

Hur felsöker jag? Ingen säkring har gått. Mössen har inte gnagt på sladden. (Så långt kom jag i min felsökning)

Tacksam goda idéer.

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-15 kl 09:59 »
Kollat alla säkringar? Om ugnen är trefas fungerar den delvis om en fas går.  Finns det nån säkring i ugnen som kan ha löst ut?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #2 skrivet: 15 feb-15 kl 10:37 »
Är ugnen fast ansluten i en kopplingsdosa eller via stickpropp? I senare fallet: hur ser stickproppen/uttaget ut? Är det ett runt s k Perilexuttag med fyra runda stift i en kvadrat och ett flatstift i mitten, eller är det ett sånt här flatstiftsuttag som används ibland för enfasspisar med tre flata stift på rad?

En bra början är ju att kolla att det finns spänning i uttaget där ugnen är ansluten. Om det är trefas, så kolla att det finns ca 230 V mellan nollan och var och en av faserna samt 400 V om du mäter mellan två av faserna (prova alla tre kombinationerna).

Har ugnen en egen säkring i gruppcentralen (eller tre säkringar om det är trefas)? Eller delar den säkring med något annat i köket,  tex spishäll?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-15 kl 20:50 »
Är ugnen fast ansluten i en kopplingsdosa eller via stickpropp? I senare fallet: hur ser stickproppen/uttaget ut? Är det ett runt s k Perilexuttag med fyra runda stift i en kvadrat och ett flatstift i mitten, eller är det ett sånt här flatstiftsuttag som används ibland för enfasspisar med tre flata stift på rad?

En bra början är ju att kolla att det finns spänning i uttaget där ugnen är ansluten. Om det är trefas, så kolla att det finns ca 230 V mellan nollan och var och en av faserna samt 400 V om du mäter mellan två av faserna (prova alla tre kombinationerna).

Har ugnen en egen säkring i gruppcentralen (eller tre säkringar om det är trefas)? Eller delar den säkring med något annat i köket,  tex spishäll?

Ugnen är inkopplad i en dosa. Är lite osäker på hur jag mäter spänningen. Har en voltmeter men har aldrig använt det. Något jag ska tänka på?

Allt annat i köket fungerar. Lite oklart om den delar säkring med något annat.

Kollat alla säkringar? Om ugnen är trefas fungerar den delvis om en fas går.  Finns det nån säkring i ugnen som kan ha löst ut?
Jag har kollat alla säkringar i vårt säkringskåp. Hur vet jag om det finns en säkring i ugnen? Den mycket knapphändiga manualen till ugnen berättar inget om detta?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-15 kl 20:53 »
Det kanske är bäst om du börjar med att ta några bilder på voltmetern och kopplingsdosans innanmäte och lägger upp dem här innan du fortsätter med felsökningen.

Är ugnen någon snobbig sak med digitala displayer och sånt eller är det enbart elektromekaniskt grovsmide bakom manöverpanelen?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-15 kl 21:34 »
På vissa multimetrar kan man mäta både ström och spänning, se till att mätpinnen sitter i hålet för spänning. Annars kan du få en överraskning  ;D

Rubensgården

  • Gäst
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-15 kl 21:47 »
Ibland ser det ut som att säkringarna är hela. Har du provat med nya? Vet inte om man ska rekommendera noviset att felsöka men Torbjörns förfrågan är bra. Ta bild på dina saker!

Satt och åt en gång och pizzerians ugn var sönder. Någons släkting kom och tittade på den. Han hade ingen som helst aning om vad han höll på med. Det syntes på ansiktsuttryck kroppsspråk och arbetsmetod. Det slutade med en ljusbåge, kraftig smäll och en plasmaboll. Sen blev det ett himla kackel. Skitkul. :)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-15 kl 07:30 »
Den svarta går till ugnen.

andtol

  • Gäst
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-15 kl 07:54 »
Edit: onödig information. ;)
« Senast ändrad: 18 feb-15 kl 09:30 av Toll »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-15 kl 09:27 »
Då är saken klar, att ugnen är enfasmatad.
Anslut testsladdarna i de båda undre hylsorna på multimetern (COM och VΩmA) , ställ in omkopplaren på 750 ACV.  Mät mellan brun och blå i kopplingsdosan (enklast att mäta mot skruvskallarna i kopplingsplintarna) och kolla att det är ca 230 V däremellan.  Mellan blå och gul/grön ska det vara i stort sett 0 V.

Om det finns spänning i kopplingsdosan så vet du att felet är i ugnen, annars får man leta i husets elinstallation.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #10 skrivet: 21 feb-15 kl 18:47 »
Jag tackar så mycket för hjälpen. Det visade sig vara ström till ugnen. Skruvade upp ugnen för att leta säkring och hittade då spår efter ett överslag eller vad det nu kan heta på elspråk. Dvs det ser ut att ha slagit lågor ur alla kontakter i ugnen (se bild). Läskigt.

Antar att det bara är att köpa ny ugn, eller vad tror ni?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #11 skrivet: 21 feb-15 kl 19:41 »
Jag tror inte det där är spår av överslag, utan det är nog bara matos som har trängt ut vid elementanslutningarna och missfärgat isoleringen.

Eftersom ingenting i ugnen fungerar - varken värme, lampa eller fläkt - så bör ju felet rimligtvis ligga någonstans vid inkommande matning till den.  Försök få loss manöverpanelen och se vart brun och blå ledning från inkommande plinten tar vägen och om det är något som har hänt där.

Rubensgården

  • Gäst
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #12 skrivet: 21 feb-15 kl 20:15 »
Ser ut som en väldigt hård bock på kabeln innan anslutningsplinten. Har den legat sträckt?

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #13 skrivet: 01 mar-15 kl 12:54 »
OK. Nu har jag skruvat upp ugnen. Ser inget uppenbart som är sönder där blå o brun kabel går in. Det jag funderar på är om den grejen som brun kabel går in i( kl 15 i bilden) kan vara någon säkring?
Andra tips på hur jag ska fortsätta felsökning?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #14 skrivet: 01 mar-15 kl 13:10 »
Ja, det bör vara en termosäkring. Dra lös en eller båda kablar från den och mät resistans. Det skall vara nära 0 ohm igenom den.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #15 skrivet: 01 mar-15 kl 13:48 »
Termosäkringen leder utan motstånd. Har även mätt från blåkabel in i vredet, till brun ut från säkringen (vilket är sista kopplingen innan strömmen går tillbaka) o om jag fattar det rätt är det kontakt då vredet är på, dock med motstånd 170 (då jag har elmätaren på motstånd o 2000). Det borde ju betyda att det går ström genom?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #16 skrivet: 01 mar-15 kl 19:32 »
Den större runda svarta saken som sitter långt upp till höger i bild, med en röd återställningsknapp, är också en termosäkring. Kolla om den har löst ut!

 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: ugnen är död!, RIP el ska jag in med mejseln?
« Svar #17 skrivet: 01 mar-15 kl 20:16 »
Även den säkringen var OK. Tyckte att det var konstigt att det gick ström genom hela systemet när jag testade så jag kopplade in ugnen igen o vipps så fungerade den. Måste varit en glappkontakt som jag var på när jag rev o slet i alla kopplingar. Jobbigt om det börjar krångla igen men för stunden fungerar det. Hurra!

Tack för alla tips!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser