Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66293 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #260 skrivet: 22 feb-15 kl 10:48 »
Hej Jano

Tack...och visst tittade jag på "förstoringen".

Kunde se samma hos mina kupor, kondens på insidan och en del bin satt tom upptryckt mot denna utan att det verkade vara några problem.

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #261 skrivet: 22 feb-15 kl 14:14 »
Jag har följt tråden hela vintern och läst endel du skrivit tidigare. Vad fint och tydligt du gör alltihopa.

Jag har precis börjat på utbildningen för yrkesbiodlare. Om invintring får vi bland annat lära oss att det lägsta bin KAN invintra på är en låda LN men att högre är BÄTTRE.

Så det verkar som att yrkesbiodlarna accepterar den saken.

Tack igen för att du tar dig tid att skriva och fotografera.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #262 skrivet: 22 feb-15 kl 14:50 »
Hej eriklundberg.
 Det är inte bara höjden som är allena saliggörande utan hur bina får disponera detta utrymme. Ger man bara bina två lådor lågnormal med i huvudsak tomma celler så är det inte säkert att fodret hamnar koncentrerat till den övre lådan. Yngellådan med yngel i de flesta ramarna måste finnas kvar vid invintringen så det inte finns någon plats för foder där nere. Binas övervintring går ut på att förbruka så lite foder som möjligt och då måste de få möjlighet att hushålla med energin på annat sätt. Det är här som yngelrummets, under vintern tomma celler, kommer till användning. Bisamhället behöver ett utrymme med tomma celler där huvuddelen av vinterklungan får plats. Här har de möjlighet att själva reglera sin behövliga temperatur i förhållande till klimatet utomhus. Det är endast övre delen av klungan som har kontakt med foderförrådet.
 Det är nästan så att man undrar om inte rensningsflygningen är en följd av hur bisamhällena tvingas övervintra. Jag tycker inte de tömmer tarmen mer vid vårens första flygningar än under sommarens nektar och pollendrag.
 Ni som går kurser måste våga ifrågasätta vad som sägs om binas övervintring för det tycks finnas en hel del brister i utbildningen om binas vinterliv.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #263 skrivet: 22 feb-15 kl 14:52 »
Tyckte att det kom en svag ättikslukt? från min ena kupa så där är idag utbytt en geggig halvblöt botten täckt med döda bin och mögel. Kan lukten ha kommit från bottnen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #264 skrivet: 22 feb-15 kl 19:23 »
Hej christelle.
Har det blandats ättika i vinterfodret så kan det kännas en svag ättiksdoft. En blöt och kladdig botten luktar ju inte precis gott, men ättika luktar det väl inte utan surt i största allmänhet. Lukten kommer nog från bottnen och det är bra att du har bytt den. Det är inte lätt för bina att ta sig an och städa själva om det är kladdigt. Hoppas bina tycker att det blev bra. Håll koll på foderåtgången och stödfodra om det behövs.
Mvh, Jano

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #265 skrivet: 25 feb-15 kl 14:15 »
Nu har jag varit nere och sniffat vid flustret och (ättiks)lukten är borta och jag har lärt mig nåt nytt  ;)
Ättikslukt vid flustret indikerar att botten behöver göras ren/bytas.
Ska kolla om de har mat kvar, väntar bara på lite värme så jag inte kyler ner dem för mycket.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #266 skrivet: 27 feb-15 kl 17:15 »
Nu har jag grejat vidare med mina kupbottnar och som bifogad bild ser bottnarna ut efter att jag hällt ut döda bin och mögel. De bruna plopparna är hårda. Är det drottningen som bajsat eller vad är det annars?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #267 skrivet: 28 feb-15 kl 10:26 »
Ingen som vet eller har nån teori?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #268 skrivet: 28 feb-15 kl 18:56 »
 Det är inte lätt att se vad detta är genom att bara titta på ett foto. Drottningbajs är det säkert inte. En vild gissning är att det är sockerlösning som har droppat ner och sedan kanderat till hårda ploppar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #269 skrivet: 28 feb-15 kl 21:18 »
Ja det kan det vara. Flyger drottningen ut för att bajsa?
« Senast ändrad: 28 feb-15 kl 22:17 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #270 skrivet: 28 feb-15 kl 22:03 »
Ja det kan det vara. Flyger drottningen ut för att bajsa?


Nej, det gör hon i normala fall inte. Det städas ut av bina.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #271 skrivet: 01 mar-15 kl 10:20 »
  Efter parningen stannar drottningen kvar i kupan. Det skulle inte gå att vingklippa drottningar om hon skulle behöva flyga ut. Hon orkar heller inte flyga under tiden som hennes äggstockar är i full verksamhet. Drottningen blir hela tiden matad av ambina med fodersaft men jag kan inte hitta någonstans i min litteratur hur det bajs som kommer ut hanteras. Det ligger nära till hands att tro att städbina tar hand om detta. Eventuellt kanske det inte blir något avfall eftersom fodersaften är ett rent foder tillverkat i ambinas foderkörtlar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #272 skrivet: 01 mar-15 kl 11:36 »
Låter inte rimligt att drottningen skulle sakna tarm fast restprodukterna kanske är minimala?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #273 skrivet: 01 mar-15 kl 12:20 »
Hon skiter i kupan och bina städar ut det.. på sommaren har hon ju enorm ämnesomsättning och skiter hur mycket som helst.. på vintern skiter hon 5-10 gånger.. ofta på bin tror jag så de "bär ut det"
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #274 skrivet: 01 mar-15 kl 13:04 »
Och hur ser dom jätteuttömningarna ut?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #275 skrivet: 01 mar-15 kl 13:10 »
Hon skiter i kupan och bina städar ut det.. på sommaren har hon ju enorm ämnesomsättning och skiter hur mycket som helst.. på vintern skiter hon 5-10 gånger.. ofta på bin tror jag så de "bär ut det"

Det kunde vara intressant att få veta hur du har fått reda på detta. Har du närkontakt med drottningen hela tiden???????? Det finns inga bin överhuvudet taget som flyger ut och skiter på vintern. Om de gör så är detta bisamhälle sjukt.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #276 skrivet: 01 mar-15 kl 16:06 »
Läst det i 3 olika avhandlingar/texter från kanada och usa va inte i övrigt så jag har tagit bort dom..tycker jag har sett skit på bin som krupit ut ur kupan och dött på vinter utan utsot i övrigt men det har bara vart fåtal..

Övrigt har jag noterat det mer på de som övervintrats inomhus med nät för flustret, där har det legat ett skitigt gäng  land döingarna på botten.. tar med dessa om jag gör nosemaprov. Men det kan ju vara något annat.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #277 skrivet: 01 mar-15 kl 18:22 »
Läst det i 3 olika avhandlingar/texter från kanada och usa va inte i övrigt så jag har tagit bort dom..tycker jag har sett skit på bin som krupit ut ur kupan och dött på vinter utan utsot i övrigt men det har bara vart fåtal..

Övrigt har jag noterat det mer på de som övervintrats inomhus med nät för flustret, där har det legat ett skitigt gäng  land döingarna på botten.. tar med dessa om jag gör nosemaprov. Men det kan ju vara något annat.

Dessa avhandlingar kunde ju varit bra att hänvisa till. Men de har nog aldrig funnits. Dina observationer visar att ditt invintringssätt inte är det bästa. Är du verkligen bitillsyningsman?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #278 skrivet: 01 mar-15 kl 19:18 »
Inte aktiv nu men va när jag bodde i värmland.. så i snitt 4 % vinterförluster i 12 års tid med mellan 25 och 150 samhällen  är inge bra tycker du ?

För att klargöra, "skitigt gäng" var 5-10 st av dom 100 tal som naturligt trillat av pinn under vintern.

Börjar tröttna på det här forumet, antingen är det nybörjare som frågar samma fråga som ställts hundra ggr eller så är det folk som har den absoluta sanningen..
Skit ner dig och adjö
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #279 skrivet: 01 mar-15 kl 20:02 »
Hej Poze

Förstår din frustration...har själv tyckt att det fanns en himla massa "besserwisser" här och de tycker fortfarande upp, fast inte med samma jämna mellanrum!

Så är det i alla föreningar/forum/sammanträffande...dessa "jag vet bäst" finns där.

Man kan ifrågasätta, man skall ifrågasätta dessutom, fast då med önskan att öka (även den egna) förståelsen.
Inte alla som klarar av detta tyvärr.

Fortsätt att dela med dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

847 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser