Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innersta delen av fjädern kvar efter plockning/får inte bort alla fjädrarna  (läst 1051 gånger)

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Hej,
Första tuppslakten genomförd. Fungerade fint, men jag undrar över en ting.

Vi skållade den och plockade. Själva de stora fjädrarna lossade jättelätt. Men det blev ändå en massa små svarta prickar och själva basen av fjäderpennorna som satt kvar i huden. Som svarta "finnar" eller skäggstrån på ett vis. Brukar det vara så? Gjorde vi något fel? Kan man tillaga tuppen med dessa sittande kvar i skinnet? 

tacksam för svar! :)
Malin

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Det brukar bero på åldern hur lätt du får loss fjädrarna. Med tång brukar man få loss de svåra. Köttindustrin har vita djur av anledningen att eventuella kvarvarande fjäderrester inte ska synas..
Fjäderfän och kaniner

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Men det är liksom själva basen av fjädern som är kvar bara. Om man skulle ta ut resten med tång skulle bli väääldigt tidskrävande. Men om man har vita i industrin för att de inte skall synas, betyder det att de blir mjuka och inte märks när man tillagar dem?
Malin

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Borde de inte brinna upp i ugnen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Jag brukar sitta och pilla loss dom små svarta resterna med skalkniv eller liknande...är dom riktigt små så struntar jag i det, man får krydda sen när man tillagar dom så syns det inte.. o:)
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Jag är också så där pillig, har svårt att släppa förbi det jag anser som skräp. Men det går att äta och med vita fåglar och dålig syn så blir det lättare ;D

Men det hänger väl lite på hur de har det med fjäderbyte? Slaktar man väldigt tidigt i deras liv (som industrin) så har de inte haft anledning att sätta nya fjädrar.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Borde de inte brinna upp i ugnen?

Hehe, nej de brinner inte i ugnen ;D Möjligen om man grillar över öppen eld så...

Smidigast att dra av skinnet istället, om man inte tvunget vill ha det på.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
Tack för svar allesammans  :)
Jag pillade bort det mesta, men det var fortfarande mycket kvar. Lät den ligga i kylen med smörgåspapper över i en vecka. Gjorde en fantastisk tuppgryta idag som fick koka i ca 3 timmar, med skinnet på.  Men tog sedan bort skinnet när vi åt.
Anledningen till att vi inte bara ville flå den med en gång var att vi hört att köttet blir mycket torrare då, inte lika gott. Men vi ska nog prova oss lite fram. Kändes inte lockande att äta de där småfjädrarna oansett..... 

Tack till tuppen, mätt og god nu!  ;D
Malin

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
De märks faktiskt inte när man äter....har jag kommit på :-) Ser bara läbbigt ut.
Beroende på när i månens faser man slaktar så ska det skilja med hur mycket fjäderrester det är kvar i skinnet, men vilket var det? Nån som vet något om detta?

Jag brukar ha fjäderrester kvar vid slakt, men så vid höstens slakt av tuppar var skinnet helt rent. Och jag undrade såklart varför.. än har jag inte kommit på vad som påverkade, tyckte inte att det skiljde i ålder mot "normalt".
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser