Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenproppad trekammarbrunn  (läst 85920 gånger)

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #60 skrivet: 22 mar-17 kl 14:50 »
Bifogar bilder på hur set ser ut, observera bilderna med vatten i luftningsrören.
En annan sak jag funderar på. Är det värt att spola ledningsrören till infiltrationen? Eller är risken såpass stor att den måste ersättas. Är det någon som har koll på
ungefärlig kostnad för detta.
En annan fråga: när man spolar ledningsrören till infiltrationen, då gör man väl det dels från utloppet på 3 kammar brunnen samt luftningsröret som sitter på utloppssidan av
infiltrationen? Tacksam för hjälp. /Anders

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #61 skrivet: 22 mar-17 kl 16:39 »
När jag hade sita (sköter Ljungbys sopor och slamhandtering) med deras slambil med spolutrustning. Så hade dom slamsugen igång och sög ur trekammarbrunnen, sen satte dom sugslangen i fördelarbrunnen  och körde in spolslangen i ett infiltrationsrör åt gången (från fördelarbrunnen) så att dom kunde suga upp slam och rötter som spolades ut. Jag kommer inte ihåg vad det kostade men det subventionerades av kommunen enligt chauffören. En lärdom för mej blev att inte ha buskar eller träd i närheten av infiltrationen , så rötterna växer in i rören.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #62 skrivet: 22 mar-17 kl 20:02 »
Jag har svårt att se hur det ser ut, men är det fördelningsbrunnen du fotat ned i? Ser konstigt ut eftersom den verkar dränkt medan vattenytan i luftningsröret ser ut att stå betydligt lägre.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #63 skrivet: 22 mar-17 kl 22:03 »
Om man ska gräva om och ersätta infiltrationen beror kostnaden såklart på om man måste leja bort allt grävjobb eller om man kan göra det själv.  Lämpligt grus (sortering t ex 12/24) måste såklart anskaffas i tillräcklig mängd, det är normalt ingen större kostnad men min erfarenhet är att det är långt ifrån alla små lokala gruskrossar som kan leverera rätt kvalitet, och måste man ta flera billass grus från en leverantör långt bort drar ju transportkostnaden iväg.
Kostnaden för infiltrationsrör, markduk mm rör sig om på sin höjd 5000 kr.
Härom året betalade jag ca 15500 för ett komplett paket med trekammarbrunn, fördelningsbrunn och all infiltrationsmateriel.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #64 skrivet: 23 mar-17 kl 12:56 »
När jag för snart tio år sen ordnade nytt avlopp så kunde jag få alltihop grävt och färdiggjort med tillstånd och alt materiel även trekammarbrunnen fixat av en licensierad grävmaskinsfirma.
kretslopp

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #65 skrivet: 23 mar-17 kl 13:20 »
Jag har svårt att se hur det ser ut, men är det fördelningsbrunnen du fotat ned i? Ser konstigt ut eftersom den verkar dränkt medan vattenytan i luftningsröret ser ut att stå betydligt lägre.
Vill börja med att tacka för all respons! Jätteschysst! Det är brunnen som är närmast infiltrationen som är på bilden!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #66 skrivet: 23 mar-17 kl 13:32 »
Ok. Tror att du skall följa Kretslopps råd. Ta ut slamsugarn och spola med högtryck från luftningsröret. Du har nog skit i hela spridarröret och det behöver bort först och främst. Blir det bra efter det så är det ju frid och fröjd, men är flödet fortfarande dämt efter renspolning så kan det vara att bädden är tät i ytan eller att den helt enkelt är anlagd på för tät mark eller med för hög grundvattennivå. Grundvattennivån kan ju ändra sig över året och över en längre period, så det kan ha varit ok när bädden gjordes, eller nästan i alla fall.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #67 skrivet: 23 mar-17 kl 13:40 »
Ok. Tror att du skall följa Kretslopps råd. Ta ut slamsugarn och spola med högtryck från luftningsröret. Du har nog skit i hela spridarröret och det behöver bort först och främst. Blir det bra efter det så är det ju frid och fröjd, men är flödet fortfarande dämt efter renspolning så kan det vara att bädden är tät i ytan eller att den helt enkelt är anlagd på för tät mark eller med för hög grundvattennivå. Grundvattennivån kan ju ändra sig över året och över en längre period, så det kan ha varit ok när bädden gjordes, eller nästan i alla fall.
Tack för svaret! Jo, beställde precis en slamsugning och en spolning med högtryck från luftningsröret samt utloppet på 3-kammarbrunnen från kommunen. Jag kommer själv att närvara vid spolningen för att se om det "släpper" eller om de ser orsaken till problemet. Kan ju vara som så att markbädden inte går att rädda längre!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #68 skrivet: 23 mar-17 kl 19:21 »
När slamsugaren var hos mej sa han att alla bäddar han spolat hade gått att rädda. Men att dom hade fått riva rötter med en speciell rivare för dräneringsrör ett par gånger. Så ge inte upp låt dom komma tillbaka och spola igen om det blir återkommande problem.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #69 skrivet: 23 mar-17 kl 22:48 »
Förutsatt att den är rätt gjord från början ;) Ser inte ut att vara några otäcka träd i närheten.

Man kan skicka ned en kamera för att se hur det ser ut i spridarröret, men man ser ju också vad som kommer ut vid spolningen.

Om inte spolningen ger önskat resultat så skulle jag slå ned ett smalt rör med hopklämd spets och borrhål eller vinkelslipjack på nedersta halvmetern i bädden, dock ej genom spridarröret ;) Då kan man se om grundvattennivån stör eller ej.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #70 skrivet: 24 mar-17 kl 08:55 »
När slamsugaren var hos mej sa han att alla bäddar han spolat hade gått att rädda. Men att dom hade fått riva rötter med en speciell rivare för dräneringsrör ett par gånger. Så ge inte upp låt dom komma tillbaka och spola igen om det blir återkommande problem.
Ok, låter positivt! Blir spännande att se utfallet efter slamsugningen och spolningen. Återkopplar med info efter att kommunens slamsugare varit här. En fråga dock: det är väl så att de skall suga från respektive sida av markbädden dvs från fördelningsbrunnen samt luftningsröret på markbäddens utloppssida så att det som pluggar igen fördelningsrören sugs ut. Jag menar, risken för att om man spolar är väl att man trycker in smuts i bädden eller?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #71 skrivet: 24 mar-17 kl 14:24 »
Det brukar gå bra att spola från ett håll och få med sig allt ut. Högtrycksmunstycket brukar ha en stråle framåt och tre bakåt. Så det skickar ut allt losspolat.
kretslopp

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #72 skrivet: 28 mar-17 kl 09:08 »
Hej igen, fick precis samtal från spolkillen som varit ute på plats som meddelar att det saknas fördelningsbrunn i mitt avloppssystem, dvs att det går direkt från 3 kammar -brunnen till markbädden och att det är detta som är orsaken. Tycker att detta låter helskumt. Någon som har någon aning vad detta är för en lösning? Avloppet gjordes i samband med att huset byggdes 2005/2006.

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #73 skrivet: 28 mar-17 kl 09:25 »
M.A.O så har jag endast 3 kammarbrunn med slamavskiljare och infiltration utan fördelningsbrunn. Funderar på om man kan installera en fördelningsbrunn i efterhand? Vad tror ni?
Eller är markbädden troligtvis körd.
Hur skall man gå tillväga?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #74 skrivet: 28 mar-17 kl 09:40 »
Ligg lågt, det är ju redan 10 år sen du installerade ditt avlopp och det har ju fungerat tills nu. Troligtvis fungerar det 10 år till innan du behöver spola igen.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #75 skrivet: 28 mar-17 kl 10:22 »
Förmodligen inga problem att installera en fördelningsbrunn. Det som kan vara problem är om de inte har byggt rätt så att du saknar fall från 3-kammarbrunnen till bädden, men det löser man lätt med en dränkbar pump i fördelningsbrunnen som då kan sättas lägre. Du får bättre reningseffekt i bädden på samma gång eftersom du kan portionera ut rätt mängd vatten till bädden varje gång.

Klart du skall åtgärda felet. Med några tusenlappar i insats så får du förmodligen en anläggning som fungerar som den skall utan att det blir tal om att gräva om hela bädden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #76 skrivet: 28 mar-17 kl 11:20 »
Hej igen, fick precis samtal från spolkillen som varit ute på plats som meddelar att det saknas fördelningsbrunn i mitt avloppssystem, dvs att det går direkt från 3 kammar -brunnen till markbädden och att det är detta som är orsaken. Tycker att detta låter helskumt. Någon som har någon aning vad detta är för en lösning? Avloppet gjordes i samband med att huset byggdes 2005/2006.

Jag tycker det ser skumt ut på dina bilder. Sade killen verkligen att det var en 3-kammarbrunn? Hur ser det ut nu när vattnet är borta?

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #77 skrivet: 28 mar-17 kl 12:02 »
Förmodligen inga problem att installera en fördelningsbrunn. Det som kan vara problem är om de inte har byggt rätt så att du saknar fall från 3-kammarbrunnen till bädden, men det löser man lätt med en dränkbar pump i fördelningsbrunnen som då kan sättas lägre. Du får bättre reningseffekt i bädden på samma gång eftersom du kan portionera ut rätt mängd vatten till bädden varje gång.

Klart du skall åtgärda felet. Med några tusenlappar i insats så får du förmodligen en anläggning som fungerar som den skall utan att det blir tal om att gräva om hela bädden.
Man tackar för det hoppfulla svaret! Skall helt klart utreda detta alternativ!

Dosan

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #78 skrivet: 28 mar-17 kl 12:16 »
Förmodligen inga problem att installera en fördelningsbrunn. Det som kan vara problem är om de inte har byggt rätt så att du saknar fall från 3-kammarbrunnen till bädden, men det löser man lätt med en dränkbar pump i fördelningsbrunnen som då kan sättas lägre. Du får bättre reningseffekt i bädden på samma gång eftersom du kan portionera ut rätt mängd vatten till bädden varje gång.

Klart du skall åtgärda felet. Med några tusenlappar i insats så får du förmodligen en anläggning som fungerar som den skall utan att det blir tal om att gräva om hela bädden.
Hur löser man det rent praktiskt, med den dränkbara pumpen menar jag? Jag leder bort överflödigt vatten via den dränkbara pumpen till ett lämpligt dike?

andtol

  • Gäst
SV: igenproppad trekammarbrunn
« Svar #79 skrivet: 28 mar-17 kl 13:06 »
Jag har en pump i min nya trekammarbrunn som pumpar vattnet till infiltrationen. Det fanns inte tillräckligt fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser