Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startrelä, startspärr, startmotor?  (läst 2109 gånger)

Halte

  • Gäst
Startrelä, startspärr, startmotor?
« skrivet: 27 jul-14 kl 15:30 »
Har problem med fyrhjulingen. När man startar den händer absolut ingenting, startrelät klickar inte, det går inte ens att dra igång den med startsnöret vilket föranleder mig att tro att något med startspärren krånglar så den bryter någonstans.. Får samma beteende nu som om jag exempelvis inte har handbromsen i (startspärren).

Lägger jag en skruvmejsel på startrelät går iaf startmotorn runt.

Har testat att koppla förbi startspärren i handbromsen men fortfarande samma fel, så det är inte själva spärren som krånglar.

Men jag vet inte riktigt hur ett startrelä fungerar.. Kan det vara relät som är trasigt? Hänger det bara ihop med startmotorn eller styr det tändningen på något vis?

 

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Startrelä, startspärr, startmotor?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-14 kl 10:06 »
Startspärrar på småmaskiner brukar vara kopplade så både tändningen och startreläet kopplas bort. Det kan ju även vara tändningslåset?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Halte

  • Gäst
SV: Startrelä, startspärr, startmotor?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-14 kl 22:23 »
Jo jag har funderat på att det helt enkelt är startknappen som spökar men då borde den ju ändå gå att rycka igång.. Lampor osv lyser ju om man vrider på tändningen.

Så OM det är ngt brott på kabeln till startspärren, kan det få som konsekvens att startrelät inte gör ngt tillslag och att det inte ens går att dea igång den manuellt?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Startrelä, startspärr, startmotor?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-14 kl 11:16 »
Börja med att skaffa fram ett elschema för fyrhjulingen och titta där på vilka förreglingar för starten som finns (handbroms, växeln i friläge osv), det brukar gå fortare än att försöka gissa på hur saker är kopplade.

Det är mycket möjligt att det finns dubbla förreglingskedjor, både för tändning och start, när det är en motor som även ska kunna startas med startsnöre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser