Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda färger  (läst 1535 gånger)

zizzi

  • Inlägg: 41
Blanda färger
« skrivet: 16 feb-14 kl 09:26 »
Om jag vill ha 2 olika färger på Wyandotte i blandgrupp ,blir dessa blandfärgade eller finns det kombinationer som blir rena?
Någon som kan?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Blanda färger
« Svar #1 skrivet: 16 feb-14 kl 09:30 »
Man ska inte blanda olika teckningsformer,  t.ex.  columbia med bandade.
Däremot kan man blanda t.ex.  de olika svartbandade som finns,  guld  orange  och silver. Man får en del blandfärgade tuppar,  men dessa i sin tur ger renfärgade hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

zizzi

  • Inlägg: 41
SV: Blanda färger
« Svar #2 skrivet: 16 feb-14 kl 10:43 »
Tack för svaret.
Då får det nog bli bandade.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Blanda färger
« Svar #3 skrivet: 16 feb-14 kl 11:01 »
Mycket vacker och praktisk variant.
Dock tyvärr inte så lätta att få tag i,  särskilt inte de stora.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Aydl

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: Blanda färger
« Svar #4 skrivet: 08 mar-14 kl 21:32 »
ok, jag kapar din tråd lite, hoppas det är ok. Nämligen samma sak jag har tänkt fråga. Om jag har vitguldrandade, svartguldrandade samt blåguldrandade, vilken färg bör jag skaffa på min tupp om jag ffa vill ha färgrena svartguldrandade? Vilka fler färger kan jag förvänta mig isåfall? Om jag skulle vilja veta hur/om mina höns är färgrena, vart kan jag vända mig då? 
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

Aydl

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: Blanda färger
« Svar #5 skrivet: 08 mar-14 kl 22:02 »
o vad händer om tuppen är bandad o hönan randad?  ???
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Blanda färger
« Svar #6 skrivet: 09 mar-14 kl 08:09 »
Jag har sett ett exempel på tvärtom, alltså randad tupp. Avkomman, en höna hade båda teckningsformerna, en mest framtill och en mest baktill.
Föregående fråga kräver mer omfattande svar, vilket jag inte hinner nu, men i korthet.  bäst med guld-svartbandad tupp. Kontakta din lokala rasfkäderfäklubb och försök få någon kunnig att se dina djur om du är osäker om deras färgrenhet. Varianten är ganska svåravlad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Aydl

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: Blanda färger
« Svar #7 skrivet: 11 mar-14 kl 14:02 »
tack för svaret. Ska nog försöka skaffa en svartguld randad. För mig är dock inte färgen viktigast utan att de är trevliga o värper hyfsat. Jag är mer än nöjd med mina små höns.  ;D De är ljuvliga. Sedan är det lite spännande med olika färger. Jag antar att mina höns är färgrena o OK i färgerna. Är inte intresserad av utställning men hade varit kul att få en bedömning av någon som är kunnig bara för intresse och kunna lära sig mera.  :)
~ Jag är inte där mina skor står utan där mina drömmar finns ~


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 5 användare (2 dolda)
Alexn72, alternaiv, MagnusLey

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser