Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Jättesilke"  (läst 5009 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #40 skrivet: 08 sep-13 kl 14:07 »
De silkeshöns som jag utgått ifrån har bara fjäderhätta, ingen bula på skallen liksom, så det är inga problem alls. Har inte haft så många silke heller men inte märkt att de skulle vara ynkligare på nått sätt. Blöta blir de men det verkar inte störa dem nämnvärt, de är gärna ute ändå. Visst kan de flaxa/hoppa upp en bit, här har de suttit på pinne iaf.

Ungdjuren jag har i år är ju alla normalbefjädrade. Men blan deras avkommor som jag kommer kläcka fram kommer det finnas silkesbefjädrade. Så jag sorterar på storlek, kamfärg, benfärg, kamsort osv osv.

Var ute förrut och kikade och sorterade. Har bara 4 gula hönor så de stannar (en saknar hätta men får stanna ändå). Av 4 gula tuppar stannar två (en går bort pga enkelkam och en annan pga dålig storlek). Bland de 14 blå/svart så kommer jag behålla 3 tuppar och 7 hönor just nu.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #41 skrivet: 08 sep-13 kl 14:11 »
Jo, jag har som sagt sorterat lite... Jag kommer sälja en grupp på 1.3 blå/svarta pga att de saknar hätta. Om det är nån som har silke med fina hättor och vill börja avla fram jättesilke så vore det skoj om dessa kom till användning. PM:a mig isf om nån vill ha dem. ;) OBS säljer dem på marknad på onsdag annars.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #42 skrivet: 06 feb-14 kl 13:55 »
Länge sen jag skrev nått här men nu börjar det kläckas. Först ut är ett litet gäng "gula" under höna. Inser redan att detta kommer ta mer kraft och tid. :)

Ett problem med den gula linjen är avsaknad av svarta ben och hud. Funderar därför om det är bäst att använda en enfärgad svart tup med de gula hönorna eller om jag ska använd en svart tupp med guldorange hals, vingar och sadel för att förbättra benfärg och hudfärg?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: "Jättesilke"
« Svar #43 skrivet: 08 feb-14 kl 11:19 »
Hur går det med ditt projekt?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #44 skrivet: 08 feb-14 kl 17:26 »
Oj vad häftigt att du fortsätter med ditt expriment  :) Tänker ibland dra igång något jag med men både tid o ork tryter.
Jag kan inte svara på någon av färgfrågorna, men tror du att dessa nya kycklingarna kommer att vara större än normalt?
Eller kör du på färgen nu?
 Och är dessa kycklingar silkes befjädrade?

Jag frågar om mycket o därför frågar jag efter en bild också...eller fler  :-[
Skulle vara kul o se.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #45 skrivet: 10 feb-14 kl 12:43 »
I den gula avelsgruppen går hönor som väger 2,5-3kg och tupparna väger minst 3kg. Jag kommer få 25% silkekycklingar av dessa och jag hoppas de blir i samma storlek iaf. Här är problemet att etablera den svarta ben- hud- och kamfärgen. I den blå gruppen är avelsdjuren lite mindre, hönor 2-2,5kg och tuppen knappt 3kg. Samma där att det kommer bli 25% silkekycklingar men denna grupp samlar jag inga ägg från ännu pga platsbrist.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Jättesilke"
« Svar #46 skrivet: 10 feb-14 kl 22:52 »
Länge sen jag skrev nått här men nu börjar det kläckas. Först ut är ett litet gäng "gula" under höna. Inser redan att detta kommer ta mer kraft och tid. :)

Ett problem med den gula linjen är avsaknad av svarta ben och hud. Funderar därför om det är bäst att använda en enfärgad svart tup med de gula hönorna eller om jag ska använd en svart tupp med guldorange hals, vingar och sadel för att förbättra benfärg och hudfärg?
Har inga djur svart hud eller har djuren bara dåligt färgad svart hud? Vilkan väg man ska gå beror  på om anlaget för fibromelanosis (mörk hud) finns och men är dåligt eller om det inte finns alls. Man ska också vara medveten om att vissa anlag påverkar Fm så att det inte uttrycks lika tydligt och kraftfullt. Det är mycket svarare att få bra pigmentering i skinnet på gula och röda fåglar än tex svarta och viltfärgade.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #47 skrivet: 11 feb-14 kl 00:14 »
Tre av dem hade lite mörkare hud som unga men det syns bara på en idag. Men frågan gäller mer hur den den gula färgen kommer påverkas om jag parar med de tuppar jag beskrev?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Jättesilke"
« Svar #48 skrivet: 12 feb-14 kl 08:13 »
Tre av dem hade lite mörkare hud som unga men det syns bara på en idag. Men frågan gäller mer hur den den gula färgen kommer påverkas om jag parar med de tuppar jag beskrev?
Du kommer förmodligen få övervägande del svart oavsett vilken tupp du använder. Vilken svarta tupp som är bäst kan man inte säga då man inte vet deras genetiska grunder. Man kan göra svarta fåglar med flera olika grundfärger(E, ER, e+ & eb) och blandningar där emellan. Gula fåglar blir bäst med grundfärgen vete (eWh)  men kan även i vissa fall byggas på brun (eb)

Det gör att du med största sannolikhet oavsett vilken svart tupp du korsar med så kommer du i F1 bara få svarta djur och förmodligen en klart övervägande del svarta och brokiga djur framigenom följande generationer. Skulle tro att du måste räkna med minst 5 generationer för att stabilisera färgen. Kanske ännu fler om du inte har plats att kläcka väldigt många djur och gallra hårt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #49 skrivet: 16 feb-14 kl 10:33 »
Tack igen Lina. Jag fortsätter nog med dem gula linjen och stabiliserar alla andra egenskaper och försöka åtgärda hudfärgen i framtiden.

Kan berätta att i den lilla kullen som en höna ruvat överlevde 5 kycklingar varav en blir Silke men ser ut att bli vit! Haha det hade jag inte väntat.

Kan också berätta för alla intresserade att jag skapat en fb-grupp om mitt projekt. Skicka pm här eller på fb om ni vill vara med. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #50 skrivet: 20 mar-14 kl 11:08 »
Min gula grupp gav inget roligt resultat. Av omkring 100 ägg har knappt 20 kläckts och endast 10 kycklingar överlevt. 1 (!) silke + några som ännu är för unga för att avgöra befjädringen. Frågan är om detta beror på kläckaren (bäst resultat under hönan), att det finns nån ärftlig sjukdom eller nån annan latent sjukdom i den avelsgruppen? Jag kommer nu kläcka ägg av den blå gruppen istället för att se om resultatet blir lika dåligt. Hoppas verkligen inte det! Blir detta kläck bra så får jag börja om med en ny linje gult.

Jag har även satt ihop en ny grupp med svarta stora blandrashönor och vit silketupp (han är född ur en svart/blå grupp).

Jag har även fått tag på en röd jättefin silketupp att sätta tillsammans med den röda "faverolle"-hönan som start på en ny röd grupp. Här kommer jag även sätta en orange höna från den gula gruppen då hennes färg drar mer åt rött än gult.

Många parallella projekt blir det! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: "Jättesilke"
« Svar #51 skrivet: 20 mar-14 kl 14:01 »
oj vad ledsamt med dom gula. Men skönt att höra att du fortsätter  :) Du gör såklart detta men gör rent kläckaren med vircon S. Det gjorde stor skillnad hos min kompis som bara fick sämre o sämre kläck.
Jag hoppar över FB för jag är aldrig inne där. Men följer ditt projekt med spänning här i tråden.

Hoppas nästa kläck går bättre. O att det blir några gula silkisar av dom du har kvar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: "Jättesilke"
« Svar #52 skrivet: 22 mar-14 kl 23:01 »
Jag har faktiskt inte kört med virkon i kläckarn eftersom det bara är egna ägg... Kanske borde det ändå. Tack för tankeställaren
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser