Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenslang ovan jord.  (läst 4492 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Vattenslang ovan jord.
« skrivet: 24 okt-15 kl 10:16 »
Jag har mittpartiet av vattenslangen nedgrävd på frostfritt djup. Men i båda ändarna ligger det ovan gjord.
Hur gör jag med liten plånbok och dåligt med tid för att vattnet inte ska frysa?
Har köpt Biltemas rörisolering och tänkte över den vira väggisolering och sedan snurra byggplast som jag sedan tejpar runt.
Kommer detta att funka eller har ni bättre idéer?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #1 skrivet: 24 okt-15 kl 10:20 »
När det blir riktigt kallt räcker det inte. Du kan i och för sig låta vattnet stå och rinna lite, det fryser inte lika lätt när det rör på sig. Annars är det värmekabel som gäller.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #2 skrivet: 24 okt-15 kl 10:30 »
Jag funderar på syftet med vattenslangen.

Det kan i en del fall vara lämpligt att köra vattnet i luftledning som man automatiskt tömmer mellan vart användande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #3 skrivet: 24 okt-15 kl 11:38 »
Det är slang mellan uthuset och stugan. Elkabel....måste den ligga i ledningen? Eller funkar det på utsidan. Jag vill inte plocka isär .
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #4 skrivet: 24 okt-15 kl 11:42 »
Det är slang mellan uthuset och stugan. Elkabel....måste den ligga i ledningen? Eller funkar det på utsidan. Jag vill inte plocka isär .
Utsidan är det vanligaste. Kabeln är flat och fästes med tejp eller buntband på undersidan slangen eftersom värme stiger. Sedan biltemas rörisolering utanpå. Glöm inte att sätta värmekabel och isolering även en bit ner i jorden, nästan så långt som tjälen brukar gå ner.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #5 skrivet: 24 okt-15 kl 14:41 »
Det låter som en jättebra idé 😉
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

micwi77

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #6 skrivet: 25 apr-17 kl 15:20 »
Jag hade en bit dagvatten som brukar frysa och jag tyckte värmekabel var på tok för dyr. Min första idé var att leda en hög ström genom en tunn koppar tråd men det var ingen rimlig lösning.
Men jag hade en rulle gammal telefonledning, sådan som hänger i luften. Den har en rostfri wire ingjuten i sig. men en lagom längd wire och en rejäl transformator (12 eller 24v) har jag nu en billig värmekabel.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #7 skrivet: 25 apr-17 kl 16:08 »
De kommersiella frostskyddskablarna anpassar väl strömstyrkan efter temperaturen

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #8 skrivet: 25 apr-17 kl 16:37 »
Det finns värmekabel som man kan stoppa i slangen också. Att låta vattnet rinna lite grann är ingen dum ide det brukar fungera ganska bra. Ett knep då är att justera upp wcstolen så att den står och rinner.
kretslopp

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #9 skrivet: 26 apr-17 kl 13:22 »
Jag hade en bit dagvatten som brukar frysa och jag tyckte värmekabel var på tok för dyr. Min första idé var att leda en hög ström genom en tunn koppar tråd men det var ingen rimlig lösning.
Men jag hade en rulle gammal telefonledning, sådan som hänger i luften. Den har en rostfri wire ingjuten i sig. men en lagom längd wire och en rejäl transformator (12 eller 24v) har jag nu en billig värmekabel.

Själva kabeln är väl den lilla kostnaden i sammanhanget? På lite sikt så är det väl elen som kostar.

Dom jag hittar ligger mellan 5 och 15W per meter. Om man kollar på almanackan så går det ca 720h per månad. En kabel på 50 meter * 720h * 10W = 360KWh per månad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #10 skrivet: 26 apr-17 kl 19:31 »
Själva kabeln är väl den lilla kostnaden i sammanhanget? På lite sikt så är det väl elen som kostar.

Dom jag hittar ligger mellan 5 och 15W per meter. Om man kollar på almanackan så går det ca 720h per månad. En kabel på 50 meter * 720h * 10W = 360KWh per månad.
Om den går konstant ja, men det gör den normalt sett inte. Numera använder man självregulerande värmekabel som går upp till den temperatur den är tillverkad för och sedan stänger av. 5 grader kan vara lagom till ett vattenledningsrör och med isolering runt skall det vara extremt kallt ute för att den skall vara igång kontinuerligt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenslang ovan jord.
« Svar #11 skrivet: 26 apr-17 kl 21:27 »
Om den går konstant ja, men det gör den normalt sett inte. Numera använder man självregulerande värmekabel som går upp till den temperatur den är tillverkad för och sedan stänger av. 5 grader kan vara lagom till ett vattenledningsrör och med isolering runt skall det vara extremt kallt ute för att den skall vara igång kontinuerligt

Exact är slangen isolerad så brukar det inte behövas många minuter per timme med full effekt för att vattnet skall hålla sig flytande.
Jag funderade på att ha dit en mätare på värmeslangen jag har i hårt pumphus, dock är vägen mellan tanke och handling enormt lång ibland.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser