Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?  (läst 6655 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #20 skrivet: 24 jan-15 kl 09:39 »
Jag förstår inte hur banken funkar. Om jag löser mitt bolån på en vanlig bank och lånar på JAK istället så kommer min månadkostanad öka enligt deras beräkningar även om jag inte räkna med "sparande". Vad är syftet med att byta till en medlemsägd bank utan ränta där "lånekostnaden" är högre än räntan skulle ha varit på en vanlig bank?
I dagsläget är det en förlustaffär men i perioder har ju de vanliga bankerna räntor som är betydligt högre än JAK.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #21 skrivet: 24 jan-15 kl 11:14 »
Jag tror att det kan bli tufft för dig att leva ett liv med självhushållning som tidigare påpekat är föräkringskassan inte pålitlig vad gäller att ha en inkomst.Jag tycker som en del andra här fokusera på vad du har möjligheter till varför inte en husvagn med en bit jord bredvid kanske i närheten av en gård där det finns djur, har du inte en massa pengar att sätta in så kan du istället ha ett lantisliv som är så enkelt att du när som helst kan låsa dörren och åka hem till lägenheten. 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #22 skrivet: 24 jan-15 kl 11:51 »
Jag förstår inte hur banken funkar. Om jag löser mitt bolån på en vanlig bank och lånar på JAK istället så kommer min månadkostanad öka enligt deras beräkningar även om jag inte räkna med "sparande". Vad är syftet med att byta till en medlemsägd bank utan ränta där "lånekostnaden" är högre än räntan skulle ha varit på en vanlig bank?
Ja, månadsbetalningen kommer att öka, men troligen inte månadskostnaden, eftersom vitsen med ett JAK-lån är att du faktiskt ska amortera av det på en viss tid. Amortering räknas normalt sett inte som en kostnad. Mycket riktigt är i dagens läge låneavgiften högre än räntan på ett "vanligt" banklån, men ofta är det tvärtom.
Ett "vanligt" bostadslån är inte menat att betalas av. Visst kan du amortera lite varje månad, men banken kräver inte av dig att du ska bli skuldfri, för då kan de inte heller hösta in några räntor av dig. Den mest lönsamma låntagaren för banken, är den som inte amorterar för att "det blir för dyrt att amortera hela tiden".
Om du inte amorterar alls på ett vanligt räntebankslån kommer du att på 25 år, om snitträntan under perioden är 4%, att ha betalat motsvarande hela lånesumman till banken - bara i räntor! Kul för bankens aktieägare, det...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #23 skrivet: 24 jan-15 kl 16:29 »
Jo, folk längtar ju redan nu inte till Thailand och Spanien, utan till Kiruna och Tromsö. ;)

Jo, det finns väl en och annan. Själv dras jag knappast längre söderut än Blekinge, men ibland tycker jag Norrland lockar mer. ;)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #24 skrivet: 24 jan-15 kl 16:46 »
Barn som går i den obligatoriska grundskolan har alltid rätt till skolskjuts från den adress där de är folkbokförda! Kommunen kan inte neka ett barn skolskjuts för att barnet bor för långt från skolan, däremot kan barn som bor för nära skolan inte räkna med att få åka taxi.
Finns inga undantag? Någon har här på forumet hävdat att barn som bor i fritidshus inte får skolskjuts. Låter iofs lite absurt.

Skolskjuts är väl bra, men att sitta på skolbuss två timmar per dag verkar inte vara någon höjdare. Gå upp tidigt, komma hem sent, svårt att orka läxläsning på kvällen, svårare hinna med att träffa kompisar (utom på bussen - kul lekmiljö? - blir nog mest att sitta och lyssna på musik i lurar).

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #25 skrivet: 24 jan-15 kl 18:24 »
Skolan är en sak, där har man rätt till skolskjuts. Om man bor permanent i ett fritidshus är det väl inte längre ett fritidshus - så då tror jag säkert barn har rätt till skolskjuts - däremot knappast om man bara bor där delar av året. Men moderna barn brukar ha fritidsaktiviteter också, fotboll, simning, mm.  Till det har man ingen rätt till skjuts.  Inte heller om barnet vill gå hem till en kompis efter skolan.  Skolskjuts hem från fritids är jag osäker om.  Och jag tror inte heller man har rätt till skolskjuts till friskolor.


gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #26 skrivet: 24 jan-15 kl 19:35 »
Nu är jag kanske ute och cyklar men.....

Idag köper många bönder upp mark till höger och vänster. Ofta följer det med boningshus i affären. Man struntar i att hyra ut husen för det blir bara en massa besvär med det. Sälja går ju inte heller för avstyckningen är ju så dyr. Istället står dom & förfaller.

Kan du kanske slinka in på någon lokal LRF-träff eller gå på maskinvisningar, traktorrace m.m. & dela ut flygblad, prata med folket som finns där. Säg eventuellt att du vill arrendera en gård med lite mark. Någon brukar känna någon som känner någon som nog har något hus som står.

Kanske springer du på en livskamrat & får 200 mjölkkor på köpet.  ;)

Det viktigaste är att ha kul på vägen till ditt drömhus!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #27 skrivet: 24 jan-15 kl 20:21 »
Glöm inte hålla ett öga på kronofogdens annonser

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #28 skrivet: 24 jan-15 kl 21:11 »
Idag köper många bönder upp mark till höger och vänster. Ofta följer det med boningshus i affären. Man struntar i att hyra ut husen för det blir bara en massa besvär med det. Sälja går ju inte heller för avstyckningen är ju så dyr. Istället står dom & förfaller.
 

Visst finns det något land där man betalar högre fastighetsskatt för ett tomt hus, med syfte till att förhindra förfall och hjälpa till vid bostadsbrist! Har även föreslagits i Sverige av någon vet jag. Kanske en bra ide?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #29 skrivet: 24 jan-15 kl 22:12 »
I områden där det är bostadsbrist är fastighetspriserna så höga så nästan allt styckas av och säljs, även om det är vrak. Så en sådan fastighetsskatt skulle slå väldigt orättvist direkt mot områden med låga fastighetspriser (dvs i områden långt till närmsta arbete).

amillacan

  • Inlägg: 106
    • Skåne
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #30 skrivet: 24 jan-15 kl 22:25 »
Var vill du bo? i vilket område? Kanske någon här på alternativ vet något bra boende för er?
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #31 skrivet: 25 jan-15 kl 00:37 »
Jag kanske är onödigt negativ men en liten detalj i sammanhanget är att hus kostar pengar de hus som säljs för en spottstyver har oftast inte tak i bra kondition eller värmeanläggning klädsel och fönster. Din längtan efter ett liv på landet kan lätt bli en mardröm  om du inte har ett kapital att hålla efter ett gammalt hus med.Skall du dessutom ha djur så blir du låst vid dessa vad gäller möjligheter att ta ett lönearbete om du ser att ekonomin helt enkelt inte fungerar.Jag har prövat allt det här och vill inte göra om det såvida inte min ekonomi drastiskt skulle förändras till det bättre (idag har jag en alldeles utmärkt ekonomi)och jag kunde investera i en sådan djurhållning att jag i alla fall för det mesta låg steget före istället för efter.....Alltså traktortjänster kostar pengar tex. snöröjning vill du elda med ved och köpa den kostar det också sophämtning,slamsugning,sotning,tonåringar,skall du pendla långt till jobb måste bilen vara i gott skick (jag har två för säkerhets skull) listan tar aldrig slut, det kännas som det är lätt att alldeles för mycket av ens ekonomi går åt till fasta utgifter.Min tös fick ta sig 4km själv till skolbuss vilket i realiteten var omöjligt snövintrar med påföljd att jag fick börja en timme eller två senare varje dag och hon fick vänta på mig i skolan. (kanske inte något världsproblem men det är ingen tillgång i ens förhållande till arb.givaren)Det är alldeles alldeles underbart att bo på landet men det är ett jäkla slit också.   

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #32 skrivet: 25 jan-15 kl 00:57 »
Ja, månadsbetalningen kommer att öka, men troligen inte månadskostnaden, eftersom vitsen med ett JAK-lån är att du faktiskt ska amortera av det på en viss tid. Amortering räknas normalt sett inte som en kostnad. Mycket riktigt är i dagens läge låneavgiften högre än räntan på ett "vanligt" banklån, men ofta är det tvärtom.
Ett "vanligt" bostadslån är inte menat att betalas av. Visst kan du amortera lite varje månad, men banken kräver inte av dig att du ska bli skuldfri, för då kan de inte heller hösta in några räntor av dig. Den mest lönsamma låntagaren för banken, är den som inte amorterar för att "det blir för dyrt att amortera hela tiden".
Om du inte amorterar alls på ett vanligt räntebankslån kommer du att på 25 år, om snitträntan under perioden är 4%, att ha betalat motsvarande hela lånesumman till banken - bara i räntor! Kul för bankens aktieägare, det...

Har man ont om pengar så är det månadsbetalningen som är viktig och inte månadskostnaden som innebär att man även blir tvingad att spara. Jag jämförde med mitt vanliga bolån och JAK-lånet och för min del skulle jag förlora pengar. JAK-lånet har ingen ränta men en "lånekostnad" som motsvarar 3% av de lånade pengarna. Jag betalar under 2% i ränta på mitt banklån och det är bundet på 3 år. Hur mycket jag amorterar avgör jag själv och i den takt jag gör det nu så är jag skuldfri inom 10 år efter lånet togs.

4% ränta/år i 25 år motsvarar lånesumman men lånet har även minskat i värde under tiden. Om inflationen låg konstant på 2% under tiden så har 40% av lånets värde försvunnit utan att man har amorterat. Det går att amortera ett bolån i den takt du vill och man kan betala av upp till 20% av lånesumman extra per år utan några straffavgifter.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #33 skrivet: 25 jan-15 kl 01:01 »
Finns inga undantag? Någon har här på forumet hävdat att barn som bor i fritidshus inte får skolskjuts. Låter iofs lite absurt.


Varför är det absurt? Räcker det inte med skolskjuts från bostaden där barnet bor och är folkbokförd?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #34 skrivet: 25 jan-15 kl 01:27 »
Varför är det absurt? Räcker det inte med skolskjuts från bostaden där barnet bor och är folkbokförd?

Att ett hus är definierat som fritidshus, innebär inte per automatik att man inte kan vara folkbokförd i ett sådant hus.

Det är inte helt ovanligt att att folk skriver sig i sin "sommarstuga" och i områden där många gör så, brukar kommunen så småningom bli tvingad till att ordna med kommunalt vatten och avlopp, busslinje m.m.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #35 skrivet: 25 jan-15 kl 01:52 »
Att ett hus är definierat som fritidshus, innebär inte per automatik att man inte kan vara folkbokförd i ett sådant hus.

Det är inte helt ovanligt att att folk skriver sig i sin "sommarstuga" och i områden där många gör så, brukar kommunen så småningom bli tvingad till att ordna med kommunalt vatten och avlopp, busslinje m.m.

Om du skriver dig i din sommarstuga så blir huset ett året-runt-boende och då har kommunen skyldighet att ordna skolskjuts.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #36 skrivet: 25 jan-15 kl 10:42 »
Beträffande spekulationerna om fritidshus kontra permanentboende kan jag rekommendera att man studerar tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172750.0 innan kannstöperierna går alltför långt.

Och beträffande skolskjuts så finns det visserligen ett statligt regelverk, men kommunernas möjlighet till självstyre är stora och att komma med påståenden om den saken utan att veta exakt vilken kommun det är frågan om är att betrakta som fria gissningar och spekulationer. Reglerna kan skilja en hel del från kommun till kommun. Några timmars sökande på kommunens eller möjligen länsstyrelsens hemsida kan löna sig. Jag har märkt att en del småkommuner som inte har så stora resurser att hålla den egna hemsidan uppdaterad istället låter lägga upp information hos länsstyrelsen.

Till sist vill jag varna för att tro alltför mycket på att "gräset är grönare på andra sidan". Om man är på gränsen till att få sin ekonomi att gå ihop när man bor i lägenhet i stan och inte äger vare sig fast egendom eller sparkapital, så blir hela ens tillvaro så bräcklig att det räcker med mycket små oförutsedda missöden för att ens ekonomi ska totalhaverera.  Det är lämpligt att börja med att se till att ha några årslöner på banken eller äga en bostadsrättslägenhet som går att sälja med god vinst, innan man kastar loss och flyttar ut. Det dummaste man någonsin kan göra är att låna pengar, köpa på avbetalning eller att binda upp sig för regelbundna kommande utgifter (t ex genom att hyra ett hus eller hålla sig med någon form av dyra vanor som inte går att avsluta när som helst).

torparmot

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #37 skrivet: 25 jan-15 kl 16:33 »
Det är många som drömmer om att leva enkelt och billigt på landet. Men det är ett strävsamt liv och det går absolut inte att leva utan pengar. Jag brukar råda alla att förbereda sig noga. Lev med den budget du tänker dig ha när du flyttar ut på landet och spara så mycket du kan innan. Hyr ett ensligt boende på semestern, prova på. Ta gärna en semestervecka i november och januari också. Är du superhändig och kan fixa allt som går sönder? Jag är det inte. Häromveckan droppade två kranar. Fick tag i en rörmokare 4 mil härifrån. Fakturan: 6000 kr. Det är svårt att klara sig utan bil. Fastighetsskatte, vägavgifter, sotare, slamtömning etc. Jag vill inte skrämma någon och jaäg blir jätteglad när v i  får nya, gärna unga, grannar. Men jag tycker man ska planera noga och gärna prova på . Lycka till önskar torparmor

 

hästtjejen

  • Inlägg: 31
    • Ångermanland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #38 skrivet: 26 jan-15 kl 01:29 »
Oj! Här var det många svar! Tack!  :D

Jag vill bara klargöra då vissa nämnt det här med att prova på och känna sig för, jag har bott på landet tidigare, både som barn och vuxen, har dock aldrig bott på någon stor gård med massor av djur men har haft hästar, hundar och katter. Jag trivs bättre med djur än människor och har inget stort behov av umgänge så jag vill gärna bo lite avsides.

Tyvärr är det inte möjligt att flytta norrut där husen är billigare, pga barnen. Men kanske den dagen alla är utflugna  ;) Och pga barnen så behöver jag bo inom rimligt avstånd från deras far, de 2 yngsta bor nämligen där varannan vecka. Så om någon känner till något billigt boende på landet inom en halvtimme från Härnösand så hör av er!  ;D Och naturligtvis behöver det ligga så att barnen enkelt kan kliva på en skolbuss  ;)

Och som vissa skriver, jag är medveten om att det kan bli problem med barnens krav på standard, det är ju en del av problemet... framförallt gäller det äldsta dottern som nu går 1a året på gymnasiet, hon är väldigt bekväm, frusen och den som har minst längtan till landet.  Kanske bara ska vänta tills hon är utflugen? Då blir det betydligt enklare. Hon går dessutom i skolan i grannstaden så vi är beroende av att det ska finnas bussar hon kan åka.

Mina barn har inte en massa aktiviteter och de umgås aldrig med kompisar... ja de är lite udda, jag vet  :-[ lik sin mor kanske...

Jag antar att Olivias stuga ligger i Jämtland? Annars hade det kunnat vara något för mig, men det får inte vara längre bort än att jag kan åka dit på helgerna, om jag nu ska ha en stuga+ lägenhet...

Och att köpa mark som någon skrev kräver ju också pengar. Dessutom tror jag inte det är så lätt att komma över en bit mark, har bara sett skogsfastigheter till salu, och då brukar de vara rejält stora=dyra!

Nej, jag har inte för avsikt att flytta ut medan jag är sjukskriven, tror inte ens det är ekonomiskt möjligt, såvida jag inte hittar något jättebilligt! Jag hoppas bli frisk inom en inte alltför avlägsen framtid så jag kan börja jobba igen, med något som jag trivs med så jag håller mig frisk  :)

Att fixa och reparera själv kan nog bli svårt men jag har en händig ex-man  ::) haha, nä men jag kan väl lära mig? Hur mycket behöver man kunna fixa med egentligen? Jag har kompisar som bor själva på landet utan man. När jag bodde på landet hade jag ju min händige man så han fixade det mesta vilket gjorde att jag inte lärde mig så mycket...  :(

Och med massor av djur menar jag egentligen inte så många... 2 hästar är minimum för hästar är meningen med livet! Brukshästar som jag kan jobba med i skogen och på åkern. Hund och katt såklart, och höns för ägg, kanske får fast jag vet inte riktigt vad jag ska ha dem till. En ko för mjölk skulle vara trevligt men mycket jobb och kostnader, kan man dricka fårmjölk? Getmjölk klarar jag inte av.

Precis som någon skrev så ser man en massa tomma hus som står och förfaller, men hur tusan hittar man någon som vill hyra ut ett sånt hus? Ett tips var att gå på LRF-träffar och liknande. Ingen som har andra tips?

Men den stora frågan är, vart hittar jag de udda och billiga husen? Antingen säljes (om jag kan finansiera det) eller hyres?

Som jag själv ser det har jag några alternativ:
1. spara så mycket jag kan och vänta med att flytta ut tills barnen är utflugna.
2. samma men när äldsta dottern är utflugen.
3. hitta ett billigt hus att hyra.
4. köpa en enkel stuga med mark till (om jag kan finansiera det) och använda den som andningshål medan jag väntar på att barnen blir stora nog för att jag själv ska kunna bosätta mig där permanent.

Har jag missat något? Någon som har andra förslag? Och hur ska jag hitta något? Har ju sökt efter hus att hyra länge men antar att jag letar på fel ställen... och vart hittar man enkla billiga stugor?
Lev livet idag! Imorgon kan det vara försent...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lyckas få tag på hus/gård?
« Svar #39 skrivet: 26 jan-15 kl 07:46 »
Jag tror nog att äldsta dottern hinner sluta gymnasiet innan det blir aktuellt i alla fall, om du inte har tur förstås. Det brukar inte gå så fort när man skall hitta ett nytt hus.

Tycker att du åker runt i områden där du kan tänkas bo, och sedan helt enkelt knackar på och säger som det är att du letar efter en billig men inte fallfärdig kåk i deras trakt. Människor är oftast hjälpsamma (hoppas du inte stöter ihop med byns surkärring/gubbe det första du gör bara). Och så skulle jag ligga lite lågt med hästintresset om de du träffar inte verkar vara positivt inställda till djuren med hovar. Hästfolk har inte alltid bästa ryktet på landsbygden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1120 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser