Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?  (läst 3083 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Om man skall utöka en liten biodling, hur skall man effektivisera honungshanteringen, vax hanteringen, vilken utrustning rekommenderas och i vilken ordning skall den införskaffas och fabrikat?
Målet är att bli effektivare, öka hygienen, öka volymen och ha lätt arbetad utrustning som är utbyggbar.
Rent allmänt vad skall man tänka på?

Förutsättning:
Har i dag raps, vit klöver, hösthallon odling och skog att stå på.
10 kupor i dag, siktar på 100+.
Avtäckning och slungning är ingen flaskhals.
Budget "max" 50000:-/år.


Gilbert

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-16 kl 04:02 »
Den frågan skall du nog inte ställa här och tro du får rätt svar. Kontakta biodlingsföretsgarna, där får du den hjälp du behöver. När jag utökade blev det förstås att öka honungsvolymen och då är mängden honung, driftform, kup & ramformat viktigt. Sedan kommer nästan allt av sig självt, beroende på vad man står ut med.
Det som inte är flaskhalsar idag blir det sannolikt på vägen.
100 kupor, 3-4 skattlådor blir 400 skattlådor dvs 4.000 ramar att avtäcka a 1.5 kg typ 6 ton, räknat mellan tummen och pekfingret. Är det raps skattar de flesta snart och säsongen är tidig och intensiv.
Läs på om honungsprocessen. Det blir en del Avtäckningsvax som måste tas om hand och skall separeras från honungen. Sila med sil är då tröstlöst, men det finns bra metoder att ta hand om allt så att man t o m kan köra själv.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-16 kl 21:08 »
Gilbert, tack för svar.
Du får gärna berätta om din utveckling, erfarenheter (missbedömningar/ lärdommar) och hur du skulle gjort i dag med din kunskap om du hade 10 samhällen och med begränsad budget skulle utöka så att det blir ett levebröd.
Vet inte om jag tänker rätt men jag vill bli av med hinkarna och tapptunnan och tänker mig en flyt-sil, ett 300-600 L+ rörverk med värme och en tappmaskin, allt för att slippa hantera honung i öppna system som kan bli kontaminerade samtidigt som hanteringstiden minskar.
När rörverket inte räcker till så kan man komplettera med ett större lagringskärl med värme.
Vissa tappmaskiner funkar tydligen med ett litet tillbehör oxå som honungspump, skulle kunna vara en lösning i mellan perioden innan separat pump anförskaffas då honung skall flyttas mellan sil och rörverk eller tank och rörverk.
Tanken är att lägga en del av lagringskärlets pengar på rörverkets volym och att slippa mellanlagringstank så långt det går
Vet inte om jag tänker fel men om så, rätta mig/ undervisa oss.
Mvh
Patrick
« Senast ändrad: 13 jun-16 kl 22:25 av hofboss »

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-16 kl 08:39 »
Som Gilbert skriver är det kanske bara några få här som kan ge dig svar i storskalighet.

Dessutom är din fråga fortfarande lite för vag. Vad menar du med 100+ ? Det är skillnad på att sköta 100 kupor eller 1000.
I det senare fallet är det slunglinjer med tryckluftsdrivna deboxers, knivatäckare, vaxskruvar/centrifuger och matning rakt in i parallell-radialslungor som tar flera hundra ramar i taget.
En annan faktor är ljung. Har du ljungdrag fungerar inte radialslungor och du måste ha lossare följt av tangentialslunga.

Vinterutfodringen är ett kapitel i sig. Det ska gå att åka runt med palltankar eller liknande konstruktioner och pumpa rakt in i foderlådan.

Sedan påverkas andra saker också. I den omfattningen är det svårt att bedriva varroabekämpning på småskalenivå.
Många gör paketavläggare som då är varroafria från början, och likviderar dom helt efter tre år (nu är vi nog ganska långt från "Alternativ" ideologi skulle jag gissa )

En sak all utökning har gemensamt är i alla fall utrymme. Jag själv, och många med mig, har underskattat det utrymme som krävs för alla maskiner och kupdelar.

Vi själva kör "bara" ett 80-tal kupor och har utrustning för ca det dubbla.
Helautomatisk nålavtäckare/lossare
Helautomatisk tangentialslunga som tar 12 Farrar
Karusellseparator

Med det klarar man kanske 150 kupor sen måste det till andra grejjer som sagt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-16 kl 09:12 »
Med min knivavtäckare, lilla vaxavskiljare med bottenvärme, vaxskruv, 12 ramar billig slunga och den automatik jag byggt klarar jag faktist fler kupor. Det som sätter gränsen nu är tankarna som måste gå klart och pumpa med riktig honungspump. Man kan inte bunkra hur många ton som helst, lokaler, mm sätter också gränser. Men vaxskruven som pressar och separerar Honung och Avtäckningsvax från varandra innan honungen når vaxavskiljaren är den absolut bästa pryl jag köpt, dyr men bra. Den gör att vaxavskiljaren förblir lagom stor, i mitt fall liten innan den kaikar igen av vax som måste skopas.
De som avtäcker rakt ner i en "sump" dvs vaxavskiljare brukar bara skaffa större och större sump för att kunna köra länge kontinuerligt och får ändå skopa en massa vax. "Sumpen" är inte billig med allt varmvatten och styrning, då är det bättre att lägga de slantarna på en vaxskruv.

Dyrast är att tänka snett och byta slunga ett par gånger, eller byta sump ett par gånger. Då har man slösat bort lika mycket slantar som att köpa "rätt från början" och sparat en massa tid och energi. Min anläggning är liten med hyfsat hög kapacitet tack vare knivavtäckare och vaxskruv.

Har man många fler kupor än 100-150 behöver man inte gå över till slunglinje, man kan köra på en vecka till i sin ordinära anläggning. Det tar bara lite längre tid att köra honungen genom processen.
En slunglinje hade kanske sparat 1-2 veckors arbetstid men volymen honung måste ändå till tankar. Plats och lokal igen, kunna flytta tonnage av honung mm. Lasta / lossa pallar in och ut ur lokal.
« Senast ändrad: 14 jun-16 kl 10:08 av Gilbert »

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-16 kl 17:51 »
Magnus och Gilbert, skulle ni kunna lägga upp några bilder på era anläggningar och beskriva ert arbetsflöde och honungs/ vax hantering?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-16 kl 18:10 »
Det finns många slunglinjer i Sverige vars investeringsbeslut inte bygger på sund företagsekonomi.

En ensam person hos mig slungar 50 kg/timme utan stress. Med en kalkyltimlön på 300 kr/timme så är det 6 kr/kg i slungkostnad.

För enkelhetens skull jämför med en slunglinje som en person kan sköta som ger 300 kg/timme så är det 1 kr/kg i slungkostnad. Om den då kostar 200 000 kr mer att skaffa än mina prylar så behöver det rinna igenom 40 ton honung innan skillnaden är betald.

Så tills man stadigt ligger uppåt 10 ton om året skulle det vara bättre ekonomi för mig att hyra in någon att hjälpa till med slungningen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-16 kl 18:31 »
Magnus och Gilbert, skulle ni kunna lägga upp några bilder på era anläggningar och beskriva ert arbetsflöde och honungs/ vax hantering?

Det finns ett tänka själv Blockschema i trådarna. Jag har lagt upp så mycket bilder på mina prylar att jag tycker inte det är meningsfullt längre.

Alla gör olika, alla har olika åsikter om vad och hur. Det går lixom inte att diskutera meningsfullt.

Det kommer in ramar och ut kommer det honung. Det är det enda gemensamma.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #8 skrivet: 14 jun-16 kl 18:38 »
En viktig fråga att fundera på:
Tänker du sälja honung i bulk eller burk?

Det finns god anledning att räkna helt fristående på allt som kommer efter den grovsilade honungen. Anledningen är att du både kan köpa in tjänsten (att få det i burk), du kan ha olika kapacitet i före och efter steget och du kan t.o.m. köpa in honung och tappa. Du kan få priser på att köpa in tjänsten och få en fint underlag att jämföra med och du kan även jämföra med priset på stapelvaran bulkhonung.

Om du har hela processen själv och vill bygga ett eget varumärke och glöm inte att det kostar mycket pengar när du går utanför din lokala krets. 1-2 ton brukar vara max vad man hinner med att sälja på marknader, resten måste ut i butiksledet till helt andra priser. Det kostar kanske mer än det smakar att gå upp i antal på konsumentförpackning trots att det verkar vara lättförtjänta pengar vid en första anblick.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #9 skrivet: 15 jun-16 kl 00:13 »
Många nyttiga sätt att tänka.

Gilbert:
Hur stor golvyta tror du att man minimum behöver för att driva runt 200 kupor, inräknat all honungshantering, vax hantering och vinterförvaring av utrustning och detta utan att behöva flytta runt på saker för att få plats för att utföra de olika momenten ?
Ponera att vi har 2,5 m i takhöjd.

Olof:
Du har många nya och friska sätt att se på saker, det uppskattas, visserligen ger det mer jobb med att kolla fakta,uppköpare och leverantörer men det är det värt.
Hur stor skillnad är det på att leverera på bulk alt att leverera på burk till grossist om man ser till Kg pris?
Exakt är svårt men en grov gissning är bra nog.
« Senast ändrad: 15 jun-16 kl 00:54 av hofboss »

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #10 skrivet: 15 jun-16 kl 01:03 »
Det kanske är dax att biodling i lite större skala förs på tal i detta forum så att många små kanske utvidgar så att vi i Sverige kan börja exportera honung istället för att importera.

Som Gilbert skriver är det kanske bara några få här som kan ge dig svar i storskalighet.

Dessutom är din fråga fortfarande lite för vag. Vad menar du med 100+ ? Det är skillnad på att sköta 100 kupor eller 1000.
I det senare fallet är det slunglinjer med tryckluftsdrivna deboxers, knivatäckare, vaxskruvar/centrifuger och matning rakt in i parallell-radialslungor som tar flera hundra ramar i taget.
En annan faktor är ljung. Har du ljungdrag fungerar inte radialslungor och du måste ha lossare följt av tangentialslunga.

Vinterutfodringen är ett kapitel i sig. Det ska gå att åka runt med palltankar eller liknande konstruktioner och pumpa rakt in i foderlådan.

Sedan påverkas andra saker också. I den omfattningen är det svårt att bedriva varroabekämpning på småskalenivå.
Många gör paketavläggare som då är varroafria från början, och likviderar dom helt efter tre år (nu är vi nog ganska långt från "Alternativ" ideologi skulle jag gissa )

En sak all utökning har gemensamt är i alla fall utrymme. Jag själv, och många med mig, har underskattat det utrymme som krävs för alla maskiner och kupdelar.

Vi själva kör "bara" ett 80-tal kupor och har utrustning för ca det dubbla.
Helautomatisk nålavtäckare/lossare
Helautomatisk tangentialslunga som tar 12 Farrar
Karusellseparator

Med det klarar man kanske 150 kupor sen måste det till andra grejjer som sagt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #11 skrivet: 15 jun-16 kl 03:59 »
Sverige är exportör av ekologisk honung

Gilbert

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #12 skrivet: 15 jun-16 kl 06:29 »
Sverige importerar stora mängder ekologisk honung, honungsförädlingen och butikskedjor.

Sverige importerar tonvis med honung från Danmark och Europa/Asien. Här finns flera aktörer, även biodlare.

Butikerna betalar så pass låga priser på import att den svenska honungen prispressas hårt även om det är brist på svensk honung. Man har priskrigat och konkurrerar med volym och större biodlare ökar bara produktionen för att få in sina intäkter. Till slut tar det stop i lönsamheten.

Att sälja till butikskedjor är idag ingen bra affär. Producenten får för lite betalt. Så den lille producenten har chansen att sälja sin honung lokalt och på marknader för att få åtminstone lite kredit.

Bristen på svensk honung består.
« Senast ändrad: 15 jun-16 kl 08:40 av Gilbert »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #13 skrivet: 15 jun-16 kl 07:46 »
Hur stor golvyta tror du att man minimum behöver för att driva runt 200 kupor, inräknat all honungshantering, vax hantering och vinterförvaring av utrustning och detta utan att behöva flytta runt på saker för att få plats för att utföra de olika momenten ?
Ponera att vi har 2,5 m i takhöjd.
När jag hade 20-30 samhällen hade jag ett förråd som var på 35 m2 men ingen honungshantering.
När jag hade 70-80 samhällen uppskattar jag att jag använde 100-150 m2 varav ca 10 m2 är slunglokal men inget utrymme för tappning.
Så upp till den storleken har jag behövt 1-2 m2 per samhälle.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #14 skrivet: 15 jun-16 kl 15:37 »
Det finns många slunglinjer i Sverige vars investeringsbeslut inte bygger på sund företagsekonomi.

Ungefär den tanken har jag tänkt ibland när jag ser särskilt olika system för avtäckning, oftast är de dyra men ändå långsamma och det krävs också ändå en man som griper in ibland, var är då vinsten? Att det är mer avkopplande att titta på en maskin än att jobba själv? Det borde gå att göra en avtäckning som är både billig och bra.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #15 skrivet: 15 jun-16 kl 20:01 »
Magnus och Gilbert, skulle ni kunna lägga upp några bilder på era anläggningar och beskriva ert arbetsflöde och honungs/ vax hantering?

Har inga jättebra bilder eller flödesdiagram.

Med ord:
-Helautomatisk lossare som även används som avtäckare första varvet. Alternativt manuell med HoneyPaw ångavtäckning eller supergaffel.
-Lyson 6 korgars (tar 12 Farrar) självvändande som jag byggt om med egen PLC och VFD lösning för att få bättre automatik.
-Ourug karusellseparator (som ska "tweakas" lite när det hinns)
-Finsil
-Klarning
-Kran-tappning

Nästa grej på inversteringen är en tappmaskin och en bra pump för att flytta honungen lättare.

Gilbert

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #16 skrivet: 15 jun-16 kl 20:06 »
Amatörmässigt, kletigt och arbetsamt. Inget jag skulle rekommendera.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #17 skrivet: 15 jun-16 kl 20:08 »
Det finns många slunglinjer i Sverige vars investeringsbeslut inte bygger på sund företagsekonomi.

Absolut. Om jag inte minns fel så var det du som sa i Vrigstad, på en avläggarföreläsning för en 4-5 år sen, att biodling är den mest överinvesterade verksamhet som finns.

Företagsekonomiskt har du rätt. Men man får väl ta till andra argument som bekvämlighet, snabbhet, slippa långtråkiga jobb etc. Annars går mycket utrustning (om ens biodlingen som sådan) att motivera.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #18 skrivet: 15 jun-16 kl 20:54 »
Om ni skulle starta om i en tom lokal som är "stor nog", hur hade ni byggt upp honungs hanteringen, hantering av övriga biprodukter?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att effektivisera/ investera i biodlingen, i vilken ordning?
« Svar #19 skrivet: 15 jun-16 kl 21:16 »
Separata rum för inkommande skattlådor, slungrum, lager av honung i bulk, tapprum, värmerum, kylrum. Och det viktigaste av allt: Majoriteten av kvadratmeterna i ett större ouppvärmt rum, för magasinering av vaxkakor och skattlådor augusti-april. Det är där du behöver absolut mesta ytan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser