Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggläggande bi  (läst 3098 gånger)

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
Äggläggande bi
« skrivet: 11 jun-16 kl 20:22 »
Hej,vid vårundersökningen gick drottningen där,vid nästa besök var hon borta och inga nya ägg el drottning,har kämpat med både yngelramar och viceceller utan framgång,tror att det finns äggläggande arbetsbi i kupan och undrar hur jag skall göra? Går det tillsätta en äggläggande drottning el ska man avliva hela samhället och flytta in en avläggare där? Och hur har man ihjäl ett samhälle skonsamt så att nästa hyresgäster kan ta tillvara på honungen? Dom är besiktigade och friskförklarade i övrigt,men bara drönaryngel som produceras... Tacksam för svar ???

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Äggläggande bi
« Svar #1 skrivet: 11 jun-16 kl 20:39 »
Hur många kupor har du, gör en avläggare och så skakar du ut bin ca 50-100m bort. De bin kommer då att söka sig till de andra samhällen. De som ligger på marken är bin som lägger äggen, de kan inte flyga tillbaka för de är för tunga.
Fråga: hur ligger äggen centrerat eller på kanten, är det två ägg i samma cell eller bara ett? Är äggen utspridda över ramen eller centrerade?
Jag frågar för det kan vara så att du har en drottning som inte blivit parad eller har slut på sperma. Då är det bara att du avsätter tid för att hitta henne och klämma ihjäl, då drar de upp ny från ramen som du nu tillsätter.


Sent from my OPT


Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #2 skrivet: 11 jun-16 kl 22:23 »
Tack för svaret,tycker det ser ut som att det bara är ett ägg i varje,och drottningen som försvann var märkt men den försvann kanske förtidigt för att nya skulle lyckas para sig,har 10 st kupor,så får leta lite i morgon,annars kan jag ju skaka ut bina och ställa en avläggare på samma plats om jag inte hittar ngn drottning.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Äggläggande bi
« Svar #3 skrivet: 11 jun-16 kl 22:26 »
Det ser rätt olika ut. En drottningen lägger stora fina sammanhängande ytor med drönare, medan arbetsbi inte har någon struktur på det.

Är det äggläggande arbetsbin blir det helt säkert mycket bättre resultat om du gör en ny avläggare istället.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #4 skrivet: 11 jun-16 kl 22:42 »
Jo det är lite här och där med ägg,men ska jag skaka ut alla och göra avläggare utan att leta efter drottningen?

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #5 skrivet: 12 jun-16 kl 12:15 »
Har skakat ut alla bin och provar en variant,provade att larva om för ett tag sedan och hade hängt in en drottningcell i kupan,nu såg jag att den var på väg ut och hoppas hon får ett varmt mottagande av drag bina när hon kommer ut,annars får jag göra om det igen... Spännande iallafall :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #6 skrivet: 12 jun-16 kl 13:08 »
En oparad Drottning sätter äggen mitt i cellernas botten, exakt som hon gör då hon är parad. Äggläggande arbetsbin lägger däremot allra oftast sina ägg i kanten av cellbottnen.

Bra att det verkar som att du har en ny Drottning på gång i samhället.

För min egen del har jag slutat att "bråka" med samhällen där det blivit äggläggande arbetsbin, sånär som på ett enda moment: Jag bär iväg kupan 3-5 meter och sätter en annan kupa med tomma vaxkakor i dess dess ställe, samt hänger i en ny äggläggande Drottning i utätningsbur mellan ramarna. Sedan borstar jag ur samtliga bin ur den gamla direkt på marken. Skulle de då mot förmodan inte acceptera ny Drottning så hamnar de ovanpå ett annat samhälle med tidningspapper emellan. Denna manöver med att de får flyga tillbaks till ny kupa görs, eftersom äggläggande arbetsbin inte flyger tillbaks till kupan. Somliga menar att det beror på att hon är uppmatad och hennes vingar inte klarar att bära vikten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äggläggande bi
« Svar #7 skrivet: 12 jun-16 kl 13:34 »
En oparad Drottning sätter äggen mitt i cellernas botten, exakt som hon gör då hon är parad. Äggläggande arbetsbin lägger däremot allra oftast sina ägg i kanten av cellbottnen.

Bra att det verkar som att du har en ny Drottning på gång i samhället.

För min egen del har jag slutat att "bråka" med samhällen där det blivit äggläggande arbetsbin, sånär som på ett enda moment: Jag bär iväg kupan 3-5 meter och sätter en annan kupa med tomma vaxkakor i dess dess ställe, samt hänger i en ny äggläggande Drottning i utätningsbur mellan ramarna. Sedan borstar jag ur samtliga bin ur den gamla direkt på marken. Skulle de då mot förmodan inte acceptera ny Drottning så hamnar de ovanpå ett annat samhälle med tidningspapper emellan. Denna manöver med att de får flyga tillbaks till ny kupa görs, eftersom äggläggande arbetsbin inte flyger tillbaks till kupan. Somliga menar att det beror på att hon är uppmatad och hennes vingar inte klarar att bära vikten.
Har haft problem med äggläggande arbetsbi i ett samhälle och har krånglat sen i våras med detta. De har slagits ut två ggr, spärrat av kupan båda ggr. Första gången fick de nya yngel tillsatta, andra gången fick de en yngelram med en nästan fullgången visecell vilken de sen dödade och kastade ut och de har bara fortsatt att lägga puckelyngel... Kan det finnas flera äggläggande arbetsbin samtidigt? Eller har de hamnat i en ond cirkel och tycker att det duger åt dom med puckelyngel? Jag är urtrött på dom - tror du jag vågar sätta dom ovanpå (tidning emellan) ett välfungerande samhälle eller kommer de att fortsätta hitta på dumheter?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Äggläggande bi
« Svar #8 skrivet: 12 jun-16 kl 13:55 »
Jag är urtrött på dom - tror du jag vågar sätta dom ovanpå (tidning emellan) ett välfungerande samhälle eller kommer de att fortsätta hitta på dumheter?
Nja, det brukar visserligen fungera utan att drottningen omkommer, men de fortsätter lägga drönare ett tag till, nu med ett färskt samhälles styrka att föda upp dem. Så resultat blir en j-a massa drönare.

Du har rätt i att det hamnat i en ond cirkel, efterhand som tiden går utan att det finns drottning och yngel kommer det hela tiden till fler äggläggande arbetsbin. Bina åldras snabbt och de som är mer än 4 veckor gamla är passé och går inte att bygga ett samhälle på. Så om det går två veckor medan man håller på med strulet så har hälften av bina blivit för gamla och det enda som hjälper en en massiv insats av nya yngelramar. De gör mycket bättre nytta i en nystartad avläggare som inte belastas av äggläggande arbetsbin och drönaryngel.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äggläggande bi
« Svar #9 skrivet: 12 jun-16 kl 20:25 »
Slog ihop ett puckelsamhälle förra året med ett starkt sh och det gick jättebra men i år har detta sh fått hålla på alldeles för länge med sitt pucklande. Tror att visen dog redan under senvintern för dom stackars bina var ute jättetidigt och letade vatten. Hur som helst har jag tagit bort alla drönaryngel igen och slagit ihop dom med en avlägga som har något för lite bin - få se vad det kan (ur)arta sig till  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Äggläggande bi
« Svar #10 skrivet: 12 jun-16 kl 20:38 »
Slog ihop ett puckelsamhälle förra året med ett starkt sh och det gick jättebra men i år har detta sh fått hålla på alldeles för länge med sitt pucklande. Tror att visen dog redan under senvintern för dom stackars bina var ute jättetidigt och letade vatten. Hur som helst har jag tagit bort alla drönaryngel igen och slagit ihop dom med en avlägga som har något för lite bin - få se vad det kan (ur)arta sig till  :P

På det sättet får du kanske inte bort äggläggande arbetsbin från ett puckelsamhälle.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äggläggande bi
« Svar #11 skrivet: 12 jun-16 kl 21:59 »
På det sättet får du kanske inte bort äggläggande arbetsbin från ett puckelsamhälle.
Nej, säker kan en aldrig vara, får se hur det går. Ska slå dit ytterligare bin från annat sh imorgon så det ska bli en riktig kalasblandning i kupan, kanske det kan stoppa drönarläggarna  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Äggläggande bi
« Svar #12 skrivet: 12 jun-16 kl 22:30 »
Du förvärrar bara situationen för det hopslagna samhället. De äggläggande arbetsbina kommer sannolikt att ta död på den befintliga drottningen där och du har ett dubbelt så stort problem än vad du hade från början.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Äggläggande bi
« Svar #13 skrivet: 13 jun-16 kl 07:33 »
Ja tyvärr, den enda nyttan bina från det med äggläggande arbetsbin kan göra är att hjälpa till att hålla tillräckligt med yngel varmt och det brukar inte vara en problem vid denna årstiden.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #14 skrivet: 13 jun-16 kl 07:35 »
Du förvärrar bara situationen för det hopslagna samhället. De äggläggande arbetsbina kommer sannolikt att ta död på den befintliga drottningen där och du har ett dubbelt så stort problem än vad du hade från början.

Inte om man sätter det ovanpå ett starkt och välfungerande samhälle, med tidningspapper mellan.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äggläggande bi
« Svar #15 skrivet: 13 jun-16 kl 07:50 »
Vi får se hur det går, jag tror inte riktigt på det innerst inne - de har pucklat för länge och verkar trivas med det hur jag än försökt hjälpa dem med nya yngelramar och kläckfärdig vise - det här är sista halmstrået och det grips för att jag tycker det är slöseri på såpass många bin men men...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Äggläggande bi
« Svar #16 skrivet: 13 jun-16 kl 19:29 »
Låter hårt men. pucklande samhällen ska avvecklas, inte räddas.
Släng ut bina en bit bort och smält ner ramarna. Då minskas varroatrycket i bigården också.

Fick göra det nu senast på förmiddagen med ett SH.
Svider lite i själen, men det är bättre att lägga sin tid och kraft på dom som har framtidsutsikter.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Äggläggande bi
« Svar #17 skrivet: 14 jun-16 kl 17:42 »
Man kan även se det ur en annan aspekt att det är grymt mot de stackars bina som används i de fruktlösa räddningsförsöken. De kläcks i misär och får aldrig känna på deras enda livsdrog - drottningferomon.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Äggläggande bi
« Svar #18 skrivet: 17 jun-16 kl 18:19 »
Nu får dom nog snart sin så fint sagt livsdrog,skakade ut alla och hängde in yngelramar i kupan,då den kläckfärdiga drottningen nog inte fick ett trevligt mottagande,och i dag var det viceceller i kupan... Kul ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Äggläggande bi
« Svar #19 skrivet: 26 jun-16 kl 15:46 »
Nej, säker kan en aldrig vara, får se hur det går. Ska slå dit ytterligare bin från annat sh imorgon så det ska bli en riktig kalasblandning i kupan, kanske det kan stoppa drönarläggarna  :P
Och det stoppade drönarläggarna - har nu ett fullt fungerande sh med täckt och otäckt yngel - och med endast ett 10-tal täckta drönaryngel.
Måste tillägga att bin från puckelsamhället fortfarande lever och jobbar på - de flyger fortfarande in från sin tidigare ingång då de har orienterat sig där tidigare. Bin är kloka fantastiska flexibla varelser :)
« Senast ändrad: 26 jun-16 kl 20:36 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser