Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa slunga. Vilken storlek och typ?  (läst 6541 gånger)

LightLine

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #20 skrivet: 02 jun-16 kl 16:02 »
Kanske behöver du även ett avtäckningsbord? Sedan klarningstank, honungspump, vaxcentrifug...
Kolla Light-Line, där är det redan klart:
 http://probee.se/homepage/

En mini-slunglinje i samma maskin = mycket funktion på liten yta.

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #21 skrivet: 03 jun-16 kl 01:07 »
Kanske behöver du även ett avtäckningsbord? Sedan klarningstank, honungspump, vaxcentrifug...
Kolla Light-Line, där är det redan klart:
 http://probee.se/homepage/

En mini-slunglinje i samma maskin = mycket funktion på liten yta.

Ja i slutänden så skall man väl ha allt det mesta. Vad ligger en sådan där Light Line på i pris ungefär?

Mvh,

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #22 skrivet: 03 jun-16 kl 04:29 »
Viper, har du sett en Honungsprocess och vad vaxet kan ställa till med? Då blir man inte intresserad av en säljinvit om en tveksam kompaktmaskin.

En klartank behöver tid, vitsen med den är att under 1-2 dygn få partiklar att flyta uppåt i tanken. Den går inte att bygga in. Vaxet ställer till en del problem hela vägen och den vill man ha bort innan den når vaxavskiljaren. Jag själv och större biodlare använder vaxskruv under t ex en knivavtäckare.

Jag har sett allt, t o m klumpiga yrkesbiodlare. Det finns inga universalmaskiner. Låter det för bra för att vara sant, då är det nog det också. Alla behöver en pump, något att röra honungen med, tillverka foder, tappa, lasta. Allt har de gemensamt, kladdig honung och vaxpartiklar som måste tas om hand. Vax kan sätta igen allt och då sitter man med skägget i brevlådan.

Den villrådiges största fiende är säljaren.

Allt handlar om volymen. Har man få kupor kan man lika gärna köra en handjagare i plast.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #23 skrivet: 03 jun-16 kl 07:11 »
Eftersom Sten-Åke uppenbarligen hör till dem som inte sett Light-line i verkligheten, så ska ni (precis som vanligt) ta hans åsikter med en nypa salt. Light-line är en suverän uppfinning! Speciellt för de med begränsade kvadratmeter i slungrummet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #24 skrivet: 03 jun-16 kl 08:29 »
Rengöringen, hur fungerar det om man slungar med veckors mellanrum? Den verkar ju krånglig att göra ren, så det vill man inte göra för ofta....

Gilbert

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #25 skrivet: 03 jun-16 kl 10:56 »
Jo, jag har sett gubbslungan och ställer faktist lite högre krav på professionalism i honungsarbetet. Det jag ser på filmen från t ex ATL (som bara är reklam) med 200 kupor skulle inte jag stå ut med.

Visst kostar avtäckare, slunga, vaxavskiljare, nivågivare, pump, klartank en summa pengar. Men det berättigar inte att en kompaktmaskin som kostar något mindre, den är ju inte gratis.
Flaskhalsen är oftast avtäckningen och där finns ingen maskin. Fint avtäckta ramar kan man spara till nästa honungssäsong och är behövligt en tidig vår och vid expansion.

Det som är det mest destruktiva är pillande, skruvande, justerande, och ständiga stopp både maskinellt och att det fastnat något på vägen.

Den avtäckningen som förekommer på filmen skapar massor av vaxsmolk som fastnar överallt.

Regel nummer #1 är att ha ordning på sin avtäckning. Att avtäckningsvaxet inte når vaxavskiljaren. Man kan separera vaxet från honungen med en seriekopplad vaxskruv som pressar ut torrt vax och transporterar honungen som kom med till vaxavskiljaren.

Sedan slungar vi ramarna och får med vaxpartiklar. Dessa följer med honungen till vaxavskiljaren.

Från vaxavskiljaren skall det inte komma något vax alls om den är rätt inställd. Nivågivaren ser till att starta/stoppa pumpen för att pumpa ren honung till klartank. Kommer det med vax till pumpen fungerar inte processen.

Honungen pumpas upp till en klartank som får stå minst ett dygn och tappas nedtill med färdigsilad fin honung.

Inga filter, inga silar och annat amatöriskt som geggar igen.

När jag gör ympad honung tappar jag över till ett rörverk och kan då ha en finsil om det behövs ovan rörverket.

Ympar och rör med automatik och tappar på burk med tappmaskin och rundbord.

Kompaktmaskiner, silar, filter, separatorer gillar de som tycker om att skruva och rengöra. Men det gör inte jag, jag vill få processen att fungera och få tid till andra verksamheter på gården och få lönsamhet.

Man kan bygga en bra Honungsprocess med rimliga pengar. Men satsar man på en dylik så har vi passerat den nivån och då finns det bättre apparater/maskiner för samma peng.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #26 skrivet: 03 jun-16 kl 11:02 »
Inriktningen på val av slunglinje bör styras på storlek av odlingen och dragväxter.
En allsidig anläggning för < 150 kupor kan vara en:

Nålavtäckare/lossare
Självvändande tangentialslunga
Karusellseparator
Sil -> Klartank

Dyrt! Men klarar allt i en medelstor odling.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Köpa slunga. Vilken storlek och typ?
« Svar #27 skrivet: 04 jun-16 kl 09:41 »
Tappar man på burk är ett rörverk ingen dum investering, det minskar risken att få skräp i honungen mellan silning och burk eftersom man inte behöver ha öppen honung.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 6 användare (2 dolda)
LimJans, eremit1, Be, Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser