Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försäljning av kakhonung.  (läst 8104 gånger)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
försäljning av kakhonung.
« skrivet: 10 jun-12 kl 20:48 »
Funderar runt priser och förpackningar vid försäljning av kakhonung.
Funderar på att man köper n ¾ langstroth ram otrodda med täckt honung.
Funderar på att stoppa in dem i vanliga plastpåsar och hänga dem i en träställning.
Vad kan bara kakhonungen vara värd? Ramen och lådan tänker jag mig någon form av pant.
Vad tror ni?
Jag har fått en del förfrågningar.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 21:01 »
200-260kr/kg minst.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 21:20 »
Med eller utan ram?

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 21:26 »
Någon som har erfarenhet av att annonsera ut det? Var och när?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 11:09 »
Det brukar finnas annonser på Blocket.se. 250:- LN-ram. Kakhonung kan även säljas i småförpackningar, priset blir då rimligtvis högre.
Ramadan, "ren" "orörd" mat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 11:55 »
Så fort man börja skära i kakorna blir det en massa kladdigt jobb och där av så bör man höja priset.

Många ny svenskar uppskattar färsk kak honung under hela året, fast det är svårt i våra bredgrader. Se det som en primör som ska njutas av under säsong

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 12:13 »
Har tänkt spara mina träramar och försöka lite i år. Planen är att skära ut hela kakor och lägga i frysen. Tänkte sälja i hela, halva och kvarts
bitar. Någon som har förslag på inpackning eller förvaring, annat än gladpack? Hade varit smidigt med någon till formen passande billig plastburk
när de transporteras. Hade räckt med närmast engångskvalitet, IKEA kanske har?

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 12:21 »
Det finns genomskinliga plast förpackningar i livsmedels butikerna, typ dom man får pizzasallad i

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #8 skrivet: 11 jun-12 kl 12:33 »
Jag hittade på Coop dessa engångsförpackningar som rymmer 0,5 liter. 6 st i varje förpackning, priset har jag glömt. Dessa köptes förra hösten.
Funkade ganska bra till 3/4 Langstroth.
Jag har några kunder som vill ha ljunghonung på detta vis.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #9 skrivet: 11 jun-12 kl 13:05 »
Har tänkt spara mina träramar och försöka lite i år. Planen är att skära ut hela kakor och lägga i frysen. Tänkte sälja i hela, halva och kvarts
bitar. Någon som har förslag på inpackning eller förvaring, annat än gladpack? Hade varit smidigt med någon till formen passande billig plastburk
när de transporteras. Hade räckt med närmast engångskvalitet, IKEA kanske har?
Klipp trådarna på utsidan ramen, dra sen ut dem ur kakan. Skär längs insidan ramen. Dela i mindre bitar.
Daglighandelns "pizzasalladsburkar" i 2dl-modell funka fint med LN-mått,. Blev jämna bitar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 13:17 »
Tinna: Spara från slungning alltså. Har otrådade 3/4 så det är bara att skära  8)

Angående priserna här och i andra tråden, vi pratar priser mot kund inkl. mervärdesskatt om sådan utgår?

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 13:22 »
Tinna: Spara från slungning alltså. Har otrådade 3/4 så det är bara att skära  8)

Angående priserna här och i andra tråden, vi pratar priser mot kund inkl. mervärdesskatt om sådan utgår?
Ja, jo, du slungar ju inte, nä. Priset är det du sätter! Kolla med invandrarbutiker vad dom brukar ta. Annonsera på Blocket.se, se vad som funkar. Moms & sånt har jag inte koll på, i fjor fick jag väl 25kg honung, resten gick till avläggarna.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #12 skrivet: 29 maj-16 kl 08:41 »
Öppnar upp den här tråden om kakhonung med det att jag letar efter en länk? eller bild på upp och nervända honungsburkar uppe på en kupa - bina byggde kakor i burkarna och honungen kom sas rakt in i burkarna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #13 skrivet: 29 maj-16 kl 09:25 »
Öppnar upp den här tråden om kakhonung med det att jag letar efter en länk? eller bild på upp och nervända honungsburkar uppe på en kupa - bina byggde kakor i burkarna och honungen kom sas rakt in i burkarna.
Den vanligaste bilden som spridits viralt kommer härifrån:
https://www.facebook.com/Miller-Compound-HoneyBees-and-Agriculture-256954971040510
Bläddra bakåt i fotoalbumet hittar du den.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #14 skrivet: 29 maj-16 kl 11:49 »
I den länk jag menar har 10? hål tagits upp på en täckskiva och i varje hål står en upp och nervänd honungsburk som bina byggt ut? eller är det ditlagd utbyggd vax? där bina lägger nektar, vet inte om honungen täckts.
« Senast ändrad: 29 maj-16 kl 12:07 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #17 skrivet: 29 maj-16 kl 12:36 »
Då är det bättre att köra via ram och använda spärrgaller så blir det inte så grisigt.

Det är lixom livsmedel.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #18 skrivet: 29 maj-16 kl 14:03 »
Då är det bättre att köra via ram och använda spärrgaller så blir det inte så grisigt.

Det är lixom livsmedel.
Det är ju liksom inte meningen att bina ska ha burkarna till yngelrum  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #19 skrivet: 29 maj-16 kl 14:12 »
Nej men en fin fyrkantig kakbit i en nyslungad honung ser betydligt finare ut och kanske blir mer respekterad av konsumenten. Den som sätter betyg är lixom konsumenten och inte biodlaren.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #20 skrivet: 29 maj-16 kl 14:26 »
Nej men en fin fyrkantig kakbit i en nyslungad honung ser betydligt finare ut och kanske blir mer respekterad av konsumenten. Den som sätter betyg är lixom konsumenten och inte biodlaren.
Och du har liksom erfarenhet av att kursa dylika burkar så du vet vad kunderna tycker?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #21 skrivet: 29 maj-16 kl 14:44 »
Har haft både kakhonung och färskhonung i butik och sålt 100-tals burkar. Idag bara 500g ympad honung.
Första året producerade jag över 1000 kg till butiker dvs mera än vad man tillåter ...
Övriga nordiska länder har 5 ton och EU har rekommenderat 5 ton.

Första spärren är butikschefen, så du kan ju prova själv.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #22 skrivet: 30 maj-16 kl 20:49 »
hej,
Kul att det kommer lite frågor om det här! Provade det förra året faktiskt. Jag ville ha byggivriga bin så jag testade det här istället för första skattlådan u slutet av maj. ovanpå översta yngellådan lade jag ett spärrgaller och sedan en skiva som jag hade borrat flera hål i med en diameter på ca 3 cm. Sedan ställde jag en burk uppochned ovanför varje hål, på med en tom låda som sarg och sedan locket på. I några av burkarna hade jag droppat ned smällt vax så eftersom jag tänkte att de skulle göra dem mer triggade på att bygga där. Tyvärr blev resultatet noll. Bina ville inte börja bygga kakor i mina fina burkar och efter en vecka lade jag ned projektet. Skulle vara kul att höra om någon av er har provat det här och lyckats.

mvh,
Jacob

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #23 skrivet: 30 maj-16 kl 21:16 »
hej,
Kul att det kommer lite frågor om det här! Provade det förra året faktiskt. Jag ville ha byggivriga bin så jag testade det här istället för första skattlådan u slutet av maj. ovanpå översta yngellådan lade jag ett spärrgaller och sedan en skiva som jag hade borrat flera hål i med en diameter på ca 3 cm. Sedan ställde jag en burk uppochned ovanför varje hål, på med en tom låda som sarg och sedan locket på. I några av burkarna hade jag droppat ned smällt vax så eftersom jag tänkte att de skulle göra dem mer triggade på att bygga där. Tyvärr blev resultatet noll. Bina ville inte börja bygga kakor i mina fina burkar och efter en vecka lade jag ned projektet. Skulle vara kul att höra om någon av er har provat det här och lyckats.

mvh,

Jacob
Ajdå, det låter inte så bra  :( jag tänker testa att sätta 700 g honungsburkar över en HLS skattlåda så tänkte jag att de av bara farten fortsätter i burkarna när de fyllt lådan  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #24 skrivet: 31 maj-16 kl 01:28 »
Finns ju annars http://www.beebehavior.com/bee-o-pac.php som verkar rätt smidigt vet att Sigtuna Honung har något liknande på sin sida. Någon här som testat detta system? Fungerar det så verkar det ju rätt smidigt.

Mvh,

Gilbert

  • Gäst
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #25 skrivet: 31 maj-16 kl 05:00 »
Åter igen, en stor standard, typ 3/4 Langstroth. Kreativa människor utomlands producerar en hel del ganska intressanta tillbehör till det formatet. Man måste alltså ha rätt format i sin biodling för bee-o-pac. LN och andra mystiska format finns lixom bara i Sverige.

Det fungerar! Kul att prova men ger väldigt lite kredit med tanke på intäkter och omkostnader och den tid man lägger ner.

Men att använda en otrådad träram med tunt präglat vax och låta bina bygga ut och dra hem honung i en övre låda fungerar för alla format. Sedan är det bara att skära ut hela ramen och dela upp i lämpliga bitar. En liten bit för varje burk typ 500g och låta den följa med i färskhonung.

Närmare än så kan man inte på ett enkelt och billigt sätt hitta på något eget. Men det är redan utprovat, svensk färskhonung har en tendens att kristallisera även i butik  o:) och då blir det inte lika kul.

Ympad honung är stabil rätt förvarad och därmed lätthanterlig. Men som present kan färskhonung med en bit kakhonung se lite kul ut att ge bort. Men några större nettoslantar blir det inte.
« Senast ändrad: 31 maj-16 kl 05:11 av Gilbert »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #26 skrivet: 31 maj-16 kl 09:16 »
Jag har i många års tid producerat kakhonung till Ica. För detta ändamål har jag en ram som är knappt 80 mm hög, med spår i över och underlisten. Den låga ramen används för att få hela ramen täckt snabbt. Färdigtäckta ramar delas med kniv i fyra bitar, och släpps direkt ner i plastask med snäpplock. (I övrigt kör jag med HLS i skattlådorna)

Efter första årens testande, så sätter jag numera alltid denna låda som nummer två eller tre över spärrgallret. Är den som låda ett över spg så blir det pollen i vissa celler, vilket inte ser så trevligt ut för konsumenterna. Allra snabbast fylls och täcks ramarna om de har en låda med tidigare påbörjat fyllda ramar ovanför sig.

Allra viktigast är att dessa lådor för kakhonung endast används i skogs-bigårdarna, och i samhällen som inte haft oljeväxt-drag samma år! Kak-honung med "grus" i cellerna gillas inte av kunderna.....

Det finns två kategorier av kunder som köper kakhonung. Första kategorin är pensionärer, som har barndomsminnen av färsk kakhonung. Andra kategorin är invandrare, vilka har samma förhållanden till den som våra äldre. Yngre svenskar är svårare att få till att gilla denna produkt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #27 skrivet: 03 jun-16 kl 12:50 »
Det fungerar! Kul att prova men ger väldigt lite kredit med tanke på intäkter och omkostnader och den tid man lägger ner.

Har du provat det själv och sett att det fungerar? Jag har som sagt haft svårigheter att få bina att bygga ut på det sättet. Tips på att trigga bina på att bygga i förpackningarna som man sätter in i kupan?

/Jacob

Gilbert

  • Gäst
SV: försäljning av kakhonung.
« Svar #28 skrivet: 03 jun-16 kl 13:22 »
Jag har provat genom att köpa resterna av en låda någon annan påbörjat men ångrat sig.
Det är lätt att prova allt nytt när man är ny, men det bär sig inte ekonomiskt och svårsålt i butik. Tror det finns bilder här på forumet på en massa sådant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser